Fly av rullebanen i Moskva

A Dagestan Airlines plane was forced to make an emergency landing at Moscow's Domodedovo Airport on Saturday after all three of its engines failed, the Federal Air Transport Agency, Rosaviatsia said.
The Tu-154 plane was slightly damaged after it skidded off the runway during landing, the spokesman said.

http://en.rian.ru/russia/20101204/161624565.html

Hvor 'slightly' det var vil vise seg .. sdet skal vaere flere doede ... :(
 
Var det ikke TU-154 som ble laget for å kunne lande på omtrent alle rullebaner som er, inkludert grusrullebaner? Merkelig at dem sklei av der...
 
Å skli av har som oftest med hvor glatt banen er, ikke hva underlaget består av. Men om det er riktig som det står ovenfor "that all three engines failed" snakker man vel heller om en prestasjon enn at det var merkelig at flyet skled av. Foreslår at man venter noen dager til det er klart hva som egentlig har skjedd, og hva som er feiltolkning av faguttrykk, feiloversettelser og feiltolkninger av de feiltolkede oversettelsene, så man vet hvilken feiltolkning man kommenterer (-:
 
Flyet tok av fra Vnukovo 14:07. 13 miutter senere var høyden 9000 meter og avstanden til Vnukovo er 80 km. Da slutter 1. og 3. motor å virke og man beslutter seg for å lande på Domodedovo. Fem minutt senere svikter 2. motor. 11 minutter senere delvis krasjlander flyet på Domodedovo. Det tar heldigvis ikke fyr. 20 ambulanser settes inn i redningsarbeidet.

Noen timer senere er det klart at to har mistet livet og 83 er skadd. Totalt hadde flyet 155 reisende og et mannskap på 8.


Kilde http://www.kp.ru/daily/24602/773713/


For øvrig litt vittig å lese innlegg med rusofobiske ideer om kildekritikk og folk som linker til Fox news.
 
The Aviation Herald har oppdatert artikkelen og i følge Rosaviatsia skal samtlige tre motorer ha stoppet samtidig. Med utfall av viktig avionikk og følgende METAR tatt i betraktning;

UUDD 041200Z 20003MPS 160V230 9999 OVC004 M01/M02 Q1010 64550195 TEMPO FZRA
UUDD 041130Z 19004MPS 9999 OVC005 M01/M02 Q1010 32550195 82550195 TEMPO FZRA

kan vel ikke dette karakteriseres som annet enn en meget god jobb av pilotene.
 
"Russian pilots are highly skilled professionals that don't rely on automated systems."

Sitatet (i alle fall noe ganske tilsvarende) er hentet fra dokumentaren "airplaneski" og er nok ikke så dum selvom mange av oss i vesten har fordommer mot russisk luftfart.

Helt sikkert masse kunnskap, dyktige mennesker og godt design, bare synd det er dårlig økonomi.

godt jobba i alle fall
 
Og for de som ikke har disse værkodene under huden, så betyr dette i tilfelle at de tidligst kunne få rullebanen visuelt i sikte i 400 fot! I tilfelle dette skulle vise seg å stemme, så er det en bragd, ja.
 
Fire hundrede fot er under normal innflyging med motorene i gang litt over 30 sekunder før landing. Med motorene ute av drift må en ha en veldig mye høyere descend rate, og om de har hatt mer enn rundt 15 sekunder fra de så bakken til flyet var nede vil det være overraskende.
 
Aviation Herald har oppdatert artikkelen, med bl.a. følgende:

(...) The aircraft became airborne at 14:08L, at 14:16L at a height of 6500 meters(FL210) the flight data recorder recorded first fluctuations in fuel supply to all three engines, at an altitude of about 9000 meters (FL295) engines #1 and #3 (left and right engines) failed, engine #2 became unstable as well but was recovered and continued to run until after landing at 14:36L.

(...)

An aviation professional on the ground observing the landing said, that he became aware of the aircraft when it broke through the low level cloud significantly to the right of the extended runway center line and flew along the runway attempting to align with the runway. About abeam of the mid point of the runway the airplane reached a maximum left bank, it appeared as if the left wing of the aircraft would touch the runway. The aircraft finally settled with the main gear on the runway between taxiways B2 and B1, closer to B1, and overran the end of the runway, then the nose gear touched down. At that point the airframe was intact. The airplane then disappeared in a cloud of snow and dirt, the observer was unable to see the aircraft until after the aircraft came to a stop and the cloud cleared.
 
For meg ser det ut som at de kom inn høyt og med en utrolig høy hastighet uten kjangs til å sette flyet på banen.
De var nok redd for at den tredje motoren skulle stoppe, men vil tro at resultatet hadde vert anneledes om de tok seg tid til en lengre finale
og konfigurerte flyet korrekt for landing med hensyn til flaps og hastighet.
 
Man blir jo bare mer og mer fascinert over at dette ikke gikk verre. Må vel sies å være godt hånd- og fotarbeide fra cockpit, det man ser på denne videoen...
 
For meg ser det ut som at de kom inn høyt og med en utrolig høy hastighet uten kjangs til å sette flyet på banen.
De var nok redd for at den tredje motoren skulle stoppe, men vil tro at resultatet hadde vert anneledes om de tok seg tid til en lengre finale
og konfigurerte flyet korrekt for landing med hensyn til flaps og hastighet.

men kunne ikke en landing i den hastigheten før på rullebanen ha ført til at flyet hadde skjent ut til siden og med fare for å treffe terminalen og oppfylte fly av både pax og fuel (og tidenes værste flykrasj hadde vært ett faktum) ? kanskje var det hensynet piloten tok ved å lande så langt inn på rullebanen og da er han en av tidenes aller største helter.
 
Back
Top