Fly 5 get 5 EB/*A awards anno 1997

Aloha

Occasional flyer
Noen fler som gjorde denne Star Alliance milagerun'en i 1997?

For de uinvidde:
Start Alliance var nyetablert og SAS fristet med et tilbud som nesten var for godt til å være sant.
Fly med alle 5 medlemmene i Star Alliance i en gitt tidsperiode (mener å huske at det var et par måneder mot slutten av året) og få en gratisbillett for to med hvart av de fem selskapene. Den gang bestod *A av Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai og United.

Det var en del nordmenn som hoppet på dette da det viste seg at det var mulig å fly TG AMS - ZRH og dermed komme unna adskillig rimeligere enn det en svipptur til BKK ville kostet.

I mitt tilfelle ble ruten FBU-EWR med SK, LGA-YYZ og YYZ-IAD med AC, IAD-AMS med UA, AMS-ZRH med TG og ZRH-FRA og FRA-FBU med LH. Måtte være borte over helgen på andre siden av dammen så det ble noen dager i NYC og Toronto. Det hele kostet ca 13.000.

Har mange minner fra denne turen, men et av de nevneverdig var TG's imponerende oppvisning av service på AMS-ZRH. Det var så vidt de rakk å servere varmmat og avec før vi var nede igjen.

Ser i min EB historikk at de ble 15600 EB, men den beste rewarden var å utnytte gratisbillettene med maks 2 kupponger/legs pr. vei som måtte brukes i løpet av ett år.

Utbyttet for min del ble:
SK: FBY-EWR-FBU (Madamen ville se NYC så SK-billetten ble ikke utnyttet maks).
LH: FBU-FRA-NRT KIX-FRA-FBU
AC: LHR-YYZ-BGI-YYZ-LHR
UA: LHR-ORD-AKL-ORD-LHR
TG: ZHR-BKK-NRT-BKK-CPH (Madamen ble lei av all reisingen, og lot seg ikke friste av Australia, så det ble guttetur til Akihabara i stedet.)

En kamerat tok oppsamlinsgturen med fruen og de hadde så mange turer til gode at de ikke rakk å bruke alle.

Er det noen flere her som fløy 5 og fikk 5, og er klare for å mimre?

Re: Fly 5 get 5 EB/*A awards anno1997

Jeg gjorde samme løypen med bare 6 timer søvn på bakken i YYZ. Uttellingen ble litt amputert grunnet flytting, men mener vi fikk følgende ut av den:

- BGO-CPH-BKK-HKG t/r
- BGO-OSL-FRA-HKG t/r
- BGO-CPH-NYC-MCO-ORD-CPH-BGO
- og siste husker jeg ikke.

-A

Fly 5 get 5 EB/*A awards anno1997

Husker tilbudet, men det var vel formulert litt merkelig så jeg forstod det ikke helt. Var det ikke noe med at en kunne gå sammen to og to for å nå et mål? Hørte iallfall at tilbudet ble dyrere for sas enn beregnet fordi ansatte i reisebyrået knekte koden (antagelig ved å fly ams zrh).

Joda, husker godt den. :)

Etter mye (trivelig) research på telefon og i de forskjellige flyselskapers tidtabeller ble dette reiseruten :

Oslo-Frankfurt: Lufthansa, første del av Oslo-Zurich t/r-billett, gikk av da vi mellomlanda i FRA.
Frankfurt-Chicago: United Airlines 777 i Biz på Eurobonuspoeng.
Chicago-Toronto-Miami-Chicago: kombinert, billig UA/Air Canada AirPass, UA på ORD-YYZ og MIA-ORD, AC på YYZ-MIA (ferie i Miami/Dan Fogelberg-konserter i Illinois).
Chicago-Washington-Amsterdam: UA 777 i biz, EBpoeng.
Amsterdam-Zurich: Thai Airways MD-11, studentbillet til ca. 1000,-
Zurich-(DUS)-Oslo: Lufthansa.

Selskap nr. 5, Sas, hadde jeg naturlig nok flydd med allerede.

Brukte ca. 7.000,- på billetter + 90.000 EBpoeng.

Tror dette tok av noen uker etter at jeg kom hjem, da VG hadde stor artikkel med foreslåtte ruter og løsninger, husker jeg følte folk fikk det servert litt for lett etter å ha brukt mye tid på dette selv. :D

Var utrolig gøy tur å sette sammen, men fikk dessverre ikke den optimale uttellingen av ´premien´da -98 ble et veldig travelt år med lite plass i kalenderen.
Fikk til Thai for 2 til Bangkok/Singapore, Lufthansa for 1 til Athen, og Sas for 2 til Dehli. United og Air Canada billettene fikk jeg rett og slett ikke brukt.

Etter VG-artikkelen tok dette helt av, folkene i Eurobonus visste nok ikke helt hva de hadde satt i gang. Husker at en litt sliten EB-representant tilbød oss oppgradering til Biz på SK-billettene til Dehli mot at vi strøk uttakene med UA og AC, noe det altså viste seg jeg burde sagt ja til.

Last edited:
Etter VG-artikkelen tok dette helt av, folkene i Eurobonus visste nok ikke helt hva de hadde satt i gang. Husker at en litt sliten EB-representant tilbød oss oppgradering til Biz på SK-billettene til Dehli mot at vi strøk uttakene med UA og AC, noe det altså viste seg jeg burde sagt ja til.

Det var vel offisielt tilbud i etterkant om man strøk alle andre partnere i uttaket fikk man familie (mor, far og 3 barn) på IC-biz hos SK med tilslutninger.

Vi oppdaget den i siste liten, tror vi leste det i BT onsdag, hentet billetter torsdag morgen og så reiste jeg hele helgen i ett, og stilte på møte på jobb i Oslo mandag morgen.

Det var en hel horde folk som var på samme rundturen, da jeg kom i tollen i YYZ uten noe mer enn håndbaggasje ble jeg tatt til side og kjapt konstantert som "one of them, what the hell is going on?!".

Det var en trivelig rundtur og min første skikkelige mileage run. Siden har jeg lidd.

-A

Det var en hel horde folk som var på samme rundturen, da jeg kom i tollen i YYZ uten noe mer enn håndbaggasje ble jeg tatt til side og kjapt konstantert som "one of them, what the hell is going on?!".

Jeg ble også tatt til side i YYZ, men måtte bruke lang tid på å forklare hvorfor jeg hadde en så "unusual itinerary " og slapp til slutt inn. Så det var ikke alle som hadde fått med seg horden av EB-medlemmer på mileagerun.

Hørte også at SAS angret litt på stuntet i ettertid.

Jeg håpet på om det ville dukke opp et fly 20 get 20 i forbindelse med 20-års jubileet, men ser i ettertid at det ble med PVG for 20K.

Ja dette var de gode gamle dager!

Selv ble jeg obs på tilbudet i Eurobonus medlemsbladet i Aug 1997.
Planla ruter og "mileage runs" for å kvalifisere meg.
Kvalifikasjonsperioden var 15. sept til 15. des 1997.

Så kastet Dagbladet (Ikke VG) den 22. nov nyheten ut i offentligheten, med følgende overskrift:
"Bonus Bombe fra SAS"

Detaljert forklarte de hva som skulle til for å kvalifisere seg,
og hva man kunne oppnå av belønning.

Halve Norge kastet seg på karusellen!
Blant annet ble mange studenter interessert.

Kvalifiseringen ble noe forenklet av at Thai fløy en kort tur innen Europa via Athen, tror jeg det var, og jeg mener å huske at det var Brüssel som var startstedet.
En venn av meg skulle fly denne leggen, og når han skulle spise på en restaurant kvelden før, traff han tre andre som også var ute for å kvalifisere seg.

Jeg mener å ha lest et sted at over 3000 gamle og nye Eurobonusmedlemmer
klarte å kvalifisere seg. Noe som nok kostet SAS en del i gratisbiletter.
På den annen side var i allefall jeg en superlojal SAS kunde i mange år etterpå, så noe fikk de da igjen for kampanjen.

Som belønning var jeg i Hong Kong med SAS, i Cape Town med Lufthansen, i Sydney med Thai og på Hawaii med Air Canada. Unitedbiletten fikk jeg aldri brukt, simpelthen fordi jeg slapp opp for feriedager. Kvalifiseringen kostet meg ca 13.000,- av egen lomme, men jammen var det verdt det. Belønningen kalkulerte jeg til ca 70.000,- i bilettverdi.

Jeg har letet litt i mine gamle papirer og fant i går både Eurobonusbladet som bekjentgjorde kampanjen og den siden i Dagbladet som "sprengte bomben".

De ligger her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120384

Tror vel ikke at en slik kampanje kommer igjen i min levealder.

Takk for at du har scannet og delt papirene Dag. Er enig med deg at det neppe dukker opp noe lignende igjen. Lukrative DM-kjøp/uttak er vel det nærmeste.

SAS/UA klarte til og med å kreditere meg poeng på noen UA flighter hvor vi ble booket om. Har aldri fått miles på awards siden.

Mine bregninger ble at jeg fikk ut reiser for nærmere NOK120.000, dersom jeg skulle betalt for eksakt samme routing og dato. Jeg var også superlojal kunde i mange år etterpå, så de fikk nok litt tilbake fra både min egen lomme og mine arbeidsgivere.

Om det ble kostbart for SAS så gjorde i hvertfall Oslo Resiesenter gode penger på kampanjen. Jeg kjenner han som var daglig leder og fikk bekreftet det i ettertid.

Husker denne veldig godt. Husker ogsaa oppgraderingsvouchere som ble sendt ut til EBG. Papirlapper uten restriksjoner som man fikk god uttelling paa ;)

Back