Flight path: Japan <--> Europa

petter380

Powder hound
Medlem
(ikke 100% sikker om jeg poster dette i riktig forum)

Jeg lurer på hvorfor alle fly som flyr til/fra Japan til/fra Europa flyr rett nord (noen ganger gjerne litt øst).

Har dette noe med været å gjøre? (det skjer hver dag)
Eller kanskje det har noe med den politiske situasjonen å gjøre i de andre landene?
Jeg forstår at det er kjappere å fly jo lengre nord man er, men det er vel bedre å fly nord-vest enn nord eller nord-øst?

Tjaa det er vel storcirklen som gør at det er den bedste...kig på en globus...så ser du hvorfor...
Hilsen Ole

Du ser det tydelig her (fra Great Circle Mapper).

gcmap

Mye av samme årsak som at flya mellom f.eks. New York og Dubai går over Stavanger.
Litt "ut av kurs" det også når man ser på kartet til Andreas over her.

Dette har jeg fundert på og observert mye :lol:
Virgin Atlantic fra NRT til LHR flyr oftere ned langs norskekysten og kommer som regel over Vestfold eller Telemark på veien, andre ganger kommer flyet over Finland, Sverige og Danmark.
Det er vel for det meste været og jetstrømmene som påvirker den nøyaktige ruten.
KLM fra NRT til AMS kommer også noen ganger rett over TRF, mens andre ganger kommer den inn over Baltikum. Finnes det standariserte ruter av samme type som over Atlanteren? Hadde vært gøy om noen hadde noe mer info.

Stort sett alle selskaper har ferdigprogrammerte standardruter de velger mellom. Dette bl.a. for at de skal slippe å programmere alt inn i FMC'en for hver tur. Så velger de blant disse basert på vær og vind og eventuelt andre forhold. Det er ikke alltid korteste vei er den mest økonomiske eller raskeste.

Du ser det tydelig her (fra Great Circle Mapper).

gcmap

Jeg er klar over dette, at den kjappeste banen ikke er helt logisk når man ser det på et flatt kart.

Men når de flyr vekk i fra Japan så flyr de rett nord, og ikke over Mongolia/Kina som bildet du viser referrer til. Dette er spesielt for Japan, da de Atlantiske rutene flyr i en bue, og ikke rett nord eller nord-øst, for å gå vestover.

For eksempel SAS flyet i dag, flyr rett sør etter et bestemt punkt, som om det unngår Kina:

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg det har med Kina og priser for å fly i deres luftrom eller noe, men jeg vet ikke sikkert.

Jeg er klar over dette, at den kjappeste banen ikke er helt logisk når man ser det på et flatt kart.

Men når de flyr vekk i fra Japan så flyr de rett nord, og ikke over Mongolia/Kina som bildet du viser referrer til. Dette er spesielt for Japan, da de Atlantiske rutene flyr i en bue, og ikke rett nord eller nord-øst, for å gå vestover.

Grunnen til at de flyr rett nord på kartet etter Japan, kan du også se på en globus.

Jordkloden er ei kule....(det håper jeg du vet, haha ;) ), men på toppen, allså nordpolen er diameteren veldig liten og da er det mindre distanse mellom omerådene rundt polen. Det fremstår på kart at det er nesten halve jordkloden mellom den nord-østlige delen av Russland, men i virkeligheten er faktisk Nord-Norge nermere Nordøst-Russland en Moskva.
Det eneste rådet er å se på en globus.

Jeg tror faktisk at de går en smule nord for den direkte linjen pga ETOPS-reglene. Boeing har opprustet en rekke russiske striper for å være nødhavn for fly som får nødssituajoner.

Jordkloden er ei kule....(det håper jeg du vet, haha ;) )

Haha, ja, jeg vet det. Jeg sier jo det også, at fra Europa og vestover til USA så går det i en flott bue. Det som jeg stusser over er at fra Japan til Europa så flyr de nordover, gjerne nord-øst, før de flyr vest.

Jeg tror faktisk at de går en smule nord for den direkte linjen pga ETOPS-reglene. Boeing har opprustet en rekke russiske striper for å være nødhavn for fly som får nødssituajoner.

Dette virker som en god grunn :) Samt, kanskje noe med Kina's luftrom, da de ikke flyr over dette ved å fly nord/nord-øst for så å ta vestover.

Osaka - Frankfurt, B747, Lufthansa:

Tydelig nord-øst, så nord, deretter gradvis vestover.

LH711: NRT - FRA og flere andre på samme rute bak.

Du kan også bruke Google Earth. Først bruker jeg Linje-verktøyet for å legge en direkte rute mellom Osaka og Frankfurt og får da 9 259 km. Deretter bruker jeg sti-verktøyet for å legge inn en rute som du har angitt. Da får jeg 9 657 km. Det blir ca. 400 km ekstra flyging.

Direkte_linje.jpg
ikke_direkte_linje.jpg

petter380 Jeg vil tro at de helst vil unngå nord koreanske luftrom? Det går også en kraftig jetstrøm, kraftig vind i høyden fra Japan mot USA, Øst. Kanskje de vil unngå å fly rett inn i den?

Last edited:
For eksempel SAS flyet i dag, flyr rett sør etter et bestemt punkt, som om det unngår Kina:

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg det har med Kina og priser for å fly i deres luftrom eller noe, men jeg vet ikke sikkert.

Det stemmer nok bra at de unngår Kina. Om du studerer Aeroflot sin rute SVO-VVO, så vil du se noe morsomt.. :)

Back