Flest kvinner har flyskrekk

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Flest kvinner har flyskrekk
Dobbelt så mange kvinner som menn sier de har flyskrekk.

Mens bare syv prosent av norske menn er redd for å fly, svarer 15 prosent av kvinnene det samme, viser en undersøkelse gjort for SAS Braathens, skriver VG.

De eldste er minst redde for å fly. Blant dem over 60 år er det kun syv prosent som svarer ja på spørsmål om de er redd for å fly eller har såkalt flyskrekk. Det er folk i aldersgruppen 40 til 49 år som er mest redde, her sier 15 prosent at de har flyskrekk. (©NTB)

http://www.dn.no/borspause/article558063.ece

Det er vanlig for kvinner å bli mer redd for å fly når de får barn. Husker det var nevnt når jeg begynte å jobbe i SAS.

Det har du helt rett i Superhai! Noe med hormoner vil jeg tro. Det går over etter etpar-tre år.

MEN: legg nå merke til at det står "... kvinner som menn SIER at de har flyskrekk".

Hvor vanlig er det at menn innrømmer svakhet, da? Altså blir det noen mørketall her.

:p :biggrin :p :biggrin :p

Kan vel også være at det er flere menn som er interessert i fly og teknologi, og vet hvordan et fly fungerer, slik at det ikke er så "skremmende".

LCH:
Joa, du har forsåvidt en interessant teori der.

Men - de som jobber i kabinen og er trenet til å merke passasjerenes reaksjon på normale aktiviteter, ser at også menn kikker bekymret rundt når f.eks baktrappa blir slått opp/ned (på MD), slats/flaps blir slått ut (på alle typer), etc.

En undersøkelse viste at over 60% av passasjerene var mer eller mindre flyredde. (Ikke medregnet de som aldri går ombord i et fly.) Hvis man da ser på kjønnsfordelingen blant flypassasjerer, kan man regne ut hvem som lyver.

Opprettholder fortsatt min påstand om at mannemenn ikke innrømmer "svakheter"...

:p :biggrin :p

ANX har rett! På mine flyreiser ser jeg like mange menn som er engstelige som kvinner. Jeg tror ikke det er noen overvekt av kvinner med flyskrekk.
Kvinner er som kjent bedre enn oss menn til å gi uttrykk for det meste!

logisk sett er det flertall av menn som har flyskrekk,men som nevnt her er disse ikke villige til og innrømme dette men tar heller beroligende ev.alkohol på reiser for og døyve skrekken..
menn er kontrollfriker,dette gjør at få menn liker og sette seg i en situasjon de ikke kan kontrollere....i bil føler man at man har en viss kontroll selv,mens i fly er kontrollen overlatt til en skranglete økonomisk styrt metallsylinder med vinger,betjent av 2 mennesker du ikke kjenner samt sir Isac Newton...med andre ord en utålelig situasjon for menn.
også som nevnt her på siden har de fleste av oss menn en bedre forståelse angående mekaniske innretninger,men dette får ikke oss menn til og føle oss tryggere men snarere mere utrygg i fly på grunn av denne hviten som får oss til og innse hvor lite som kan gjøres dersom noe skulle skje under flygningen.

ikke hørt om han:)
Angående flysikkerhet er det vel ikke så viktig hvem som har mest skrekk,mann eller kvinne..
i det hele og det store er det egentlig lett og gjøre flygninger på det nærmeste idiotsikkert,men det er ikke økonomisk forsvarlig....så livene ombord på de fleste fly er kun ett pengebeløp i statistikken,svinn i liv er under "akseptable"nivå tydeligvis.
min mening er at ett liv tapt er for mye,synes ikke økonomi i noen form kan verdsette ett liv men til tross er det dette som skjer.selskaper lager snarveier innen reparasjoner for og spare penger...de utsetter nødvendig vedlikehold for og spare penger...de benytter reservedeler som i noen tilfeller ikke er rett tilpasset flytypen for og spare penger...osv...
på toppen av dette ser hele flyindustrien ut til og utvikle seg i feil rettning,de lager større mere sofistikerte fly med langt høyere passasjertall(dødstall siden status qua er at mennesker ikke er ufeilbarlige)mens fremtiden klart logisk sett vil være basert på mindre fly dersom de skal bli sikrere og billigere i bruk/vedlikehold(av både fly og rullebaner..)
store fly er mye vanskeligere samt mere tidkrevende og vedlikeholde/reparere.

Sammenlignet med kvinner? Tull! :p

Enig! Akkurat som myten at kvinner kan gjøre flere ting på en gang og menn. Men det er annen diskusjon.

Etter flere år på gate så har jeg hatt noen passasjer som enten ikke har tørt å gå om bord og ikke reist eller som såååååvidt har funnet mot nok til å sette seg allikevel. Alle disse var kvinner.

Det har nok vært menn også som har svettet en del men de har ikke tørt å si fra eller vise det.

ikke hørt om han:)
Angående flysikkerhet er det vel ikke så viktig hvem som har mest skrekk,mann eller kvinne..

Bernoulli's prinsipp - om løft produsert av vingene pga trykkforskjell ;)

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli's_principle

Du har forøvrig noen saftige uttalelser og påstander, uten mye konkrete argumenter. Kan du vise til kilder som støtter opp om dine antakelser?

---

Flyskrekk har etter alt jeg har lest per i dag mye med livserfaring. Når man er barn lever man glade liv uten bekymringer eller lærdom, og iallefall glade liv uten å ha sett på nyhetene :) Etterhvert som man blir eldre får man mer og mer av verdens kjipe realiteter veltet over seg, og for noen skiller flyturen seg ut. Mange parametere kan inngå; klaustrofobi, mangel på kontroll og/eller angst for å dø fra nær familie.

Det er derfor de sier flere kvinner enn menn har flyskrekk, den kommer når man får en tilknytning til noe. Dermed kommer den særlig ved familieforøkelse.

Hver gang jeg flyr alene kommer jeg alltid ved siden av en mann i sine 40-50år, og han ytrer gjerne om sin store glede over fly. Han ØNSKER seg gjerne turbulens han! Om det er testosteronet eller den "jeg må vise min sterkeste side hele tiden". Who knows. :colgate:

Who knows. :colgate:

Det er han som bryter sammen i stille krampegråt når værgudene herjer langs norskekysten ... :p

Husker en gang jeg satt på Cabin på FBU med noen kompiser. Inn kom en stilig forretningskvinne rundt de 40 - tydeligvis på reisefot. Hun satte seg ned med en flaske hvitvin og ett glass. Skjenket målbevisst glasset fullt. Svelget det rett ned og gjentok prosessen til flasken var tom. Så tok hun bagasjen og forsvant ned trappen mot passkontrollen. Hele prosessen tok maks 10 minutter. Det var vel hennes 'seremoni' .. eller kur ..

Last edited:
Hun skulle bare visst hun, det påstås jo at luften blir tynnere og du uansett blir påvirket av angsten. I noen tilfeller kan alkoholen forsterke frykten.

Personlig har jeg et rituale om å høre én spesiell sang på full guffe under takeoff. Bare synd med setebelteregelen akkurat i den fasen jeg er mest utav meg :p

Ikke hva jeg hørte fra mine snille pilotvenner sist jeg fløy
smiley-face-whistle-2kunp.gif

....meeeen man er jo lovgyldig og sånn. Iallefall når man har lite lyst at flyet skal dette ned.

Ingen elektronikk kan være på fra dørene lukkes til du passerer 10.000 fot ..... :old

Hun sier jo ikke noe om hun hører på den elektronisk, eller om hun synger selv :p.

Får jeg spørre hvilken sang det er?

Hehehe, det hadde vært litt speiselt om en skreik den på full guffe under takeoff. Den går noe ala "I wanna make it - I wanna make it wit chu! Anytime, anywhere... Again and again and again". :colgate:

Forøvrig en veldig typisk upbeat "feel-good" sang. Itj nå spesielt.
QOTSA-Make it wit chu

MEN. Nok off-topic eller hur? Når vi er inne på det, til dere som jobber på fly: opplever dere ofte/i det hele tatt at folk får total blackout og blir helt rabiat av redsel? Er det alltid valium med i tilfelle folk trenger/må roes ned?

Ingen elektronikk kan være på fra dørene lukkes til du passerer 10.000 fot ..... :old

Joda, men jeg tviler paa at en iPod faar en fly ned....dessuten skulls man folge den regelen 100% saa betyr jo det at de fleste klokker maa stopped da de teknisk sett er elektroniske apparater

Off topic. At elektronisk utstyr skal være av er fordi ditt fokus skal være på lyder og evnt kommandoer som kommer fra besetningen, ikke musikk på full guffe i øret.

Back