Flere som reiser alene?

Flere artige myter rundt alle fasitsvarene folk har her mot hakkekyllingen: ;)

http://jetlagformula.com/about-jet-lag/jet-lag-info/top-5-myths/

However, many jet lag contributors stem from the pressurized, dry-air nature of airplane cabins. These factors exacerbate jet lag symptoms such as dehydration, poor circulation, and headaches.

4. Wine helps you sleep and is a jet lag cure
One of the principle causes of jet lag is dehydration—and alcohol naturally dehydrates the body. While a glass of wine may make the in-flight movie better, it doesn’t help your body handle the cabin’s harsh conditions. At cruising altitudes, studies have shown that alcohol’s effects are magnified, dehydrating the body more than usual. Avoiding jet lag means not drinking wine; in fact, wine is the furthest thing from a jet lag cure.

Moderatorer: mulig splitte dette til en ”jeg vet mer om jetlag en deg - tråd”

Tror for øvrig noe som faktisk hjelper bra mot jetlag er å være i god fysisk form og være positivt innstilt. Jeg hadde litt jetlag før, men skjønte etter hvert at det var litt psykisk og ble litt oppskrytt (en dag og komme seg på per time tidsforskjell osv)

”Gøy” å se hvordan Robertaas stort sett har rett, men blir automatisk sablet ned fordi han har tråkket på folk med at han betaler billetter selv osv. tidligere.:8:

Basert på min egen erfaring med pendling på nøyaktig den samme ruten (OSL-FRA-SEA-FRA-OSL) med stort sett de samme setene (41A til Seattle - 27D fra Seattle) samme flytype (A330-300 UnderCover;) ) spiser stort sett det samme, drikker akkurat det samme ombord er jeg enig med Dag Viking - det er helt uforutsigbart: Jeg opplever allt i fra 0 JetLag til omtrent en uke med store problemer uten at jeg kan se noe som helst mønster i det.

Tilbake til Norge etter påsken var en uke med omtrent 0 søvn - mens turen hjem til Seattle nå forrige uke var helt uten JetLag. Drikker ikke spesiellt mye vann ombord, har 2 øl og en Cognac i hver retning.

Det siste halve året har som Tommy777 antydet temperaturen ombord hos Lufthansa vært helt på tryne (kjempevarmt) uten at det ser ut til ha noen virkning.

PS jeg betaler også alle mine billetter selv - uten at det ser ut til å ha noen innvirkning ;)

Last edited:
Foreslår at du googler litt, f.eks. har wikipedia mer korrekt informasjon. Jetlag er ikke dehydrering eller bakrus, det er kroppens klokke som ikke stemmer overens med lokal tid. Mange som blander symptomer og begreper her.

He he.. Wikipedia den var god. Igjen – det ser ut som det er en del forskjellige myter og meninger om jetlag, og som jeg påpeker at folk et litt bastante på hva som er fakta.

Googler man som du sier, vil man fort finne at mange mener jetlag påvirkes også av dehydrering og det er derfor viktig å holde veskebalansen. Det har jeg også alltid fått høre av våre bedriftsleger (som faktisk er spesialiserte på kunder som reiser mye) ;)

Store Norske Leksikon (som selvfølgelig ikke kan måle seg med Wikipedia) er temmelig samstemt med Robertaas (som jeg også mener, men ikke bastant vet)

http://snl.no/.sml_artikkel/jet_lag

De mener at aa drikke vann faktisk hjelper :8:

Hehe, jeg er litt usikker på om du virkelig vet hva du snakker om her? For en med migrene hjelper det ikke å sove på forhånd, da ødelagt døgnrytme i seg selv utløser et anfall. Jeg trenger bare å sove 1-2 timer for mye/lite hjemme før jeg går på en smell. DERFOR er jeg garantert migrene når jeg flytter meg over flere tidssoner.
Du har antagelig mistolket meg, jeg har ikke sagt at man ved å legge seg opp et "overskudd" av søvn og derved bli immun mot migrene. Det jeg derimot advarer mot er å bygge seg opp et underskudd av søvn før man starter selve reisen, da får man mye lettere migrene og man kan også bruke lengere tid på å komme seg over jetlag.

Reisende #1: Jobber normalt, men ikke stresse for mye dagen før reise. Ha pakket nesten alt klart dagen før. Dra opp til flyplassen, skrive ut boardingkort der, dra til hotell i nærheten, slappe av og legge seg tidlig. Har en rask og enkel tur til flyplassen neste morgen.

Reisende #2: Har mye på jobben som skal leveres i siste liten før han drar. Mye stress og han må jobbe flere timer ekstra. Er sliten når han kommer hjem og må lete mye etter det han skal ha med seg. Ser at klær han skulle hatt med seg er skittent og tar en ekstra klesvask sent på kvelden. Kommer seg ikke i seng før lenge etter midnatt og må stå opp grytidlig for en lang og kronglete ferd til flyplassen.

Så tar begge samme lange reise over flere tidssoner. Selvsagt er ingen av de to immune mot migrene eller jetlag, men hvem tror du med mest sannsynlighet får problemer?

Kroppen klarer å snu 1-1,5t pr døgn, så tålmodighet er det eneste som teller

Bullshit! Hehe, det spørs helt på kroppen (som så mye annet), og ikke minst årstiden! Brukte 2,5 uke å stille meg fra -8 (Pacific Time) til +1 jula 2012 og 2 dager sommeren 2013. Og jo, jeg hadde da vært i Pacific tid i mer enn 4-5 måneder om gangen.

Det er en grunn for at jeg reiser langt i den alderen jeg er i nå. Dess lengre reise, dess bedre :D

Bullshit! Hehe, det spørs helt på kroppen (som så mye annet), og ikke minst årstiden! Brukte 2,5 uke å stille meg fra -8 (Pacific Time) til jula 2012 og 2 dager sommeren 2013. Og jo, jeg hadde da vært i Pacific tid i mer enn 4-5 måneder om gangen.

Det er en grunn for at jeg reiser langt i den alderen jeg er i nå. Dess lengre reise, dess bedre :D

Ja, det er det vitenskapen sier. Selvsagt spiller eksterne faktorer en rolle, som f.eks. om man snur døgnet frem eller tilbake, lysforhold osv.
Egen erfaring er et snitt på 3 døgn når døgnrytmen forskyves med 7 timer (flyr vest) og 5 døgn når man snur motsatt. Man klarer selvsagt å fungere på et eller annet vis i mellomtiden også, men det er stor sjanse for å våkne om natta eller få et sterkt behov for en middagslur.
Ulempen er at man ikke på forhånd kan si når man er nok opplagt til å ha et normalt dagsprogram.

Jeg får ta en test senere i mai for å finne ut om kroppens klokke er flinkere til å tilpasse seg når den blir druknet i vann. Kanskje jeg burde ta en tur innom psykolog også, siden det visstnok bare er oppskrytt hele greia. I alle fall skal jeg være svært positivt innstilt til ære for bedriftslager med dette som spesialfelt

Siden wikipedia blir sett på som en latterlig side, kan man f.eks. se på siden til en av Norges mest erfarne flyleger. Men det er kanskje en dårlig kilde det også? http://www.flylegen.no/web/passasjerer_jetlag

Last edited:
Du har antagelig mistolket meg, jeg har ikke sagt at man ved å legge seg opp et "overskudd" av søvn og derved bli immun mot migrene. Det jeg derimot advarer mot er å bygge seg opp et underskudd av søvn før man starter selve reisen, da får man mye lettere migrene og man kan også bruke lengere tid på å komme seg over jetlag.

Reisende #1: Jobber normalt, men ikke stresse for mye dagen før reise. Ha pakket nesten alt klart dagen før. Dra opp til flyplassen, skrive ut boardingkort der, dra til hotell i nærheten, slappe av og legge seg tidlig. Har en rask og enkel tur til flyplassen neste morgen.

Reisende #2: Har mye på jobben som skal leveres i siste liten før han drar. Mye stress og han må jobbe flere timer ekstra. Er sliten når han kommer hjem og må lete mye etter det han skal ha med seg. Ser at klær han skulle hatt med seg er skittent og tar en ekstra klesvask sent på kvelden. Kommer seg ikke i seng før lenge etter midnatt og må stå opp grytidlig for en lang og kronglete ferd til flyplassen.

Så tar begge samme lange reise over flere tidssoner. Selvsagt er ingen av de to immune mot migrene eller jetlag, men hvem tror du med mest sannsynlighet får problemer?

Jeg har gjort begge deler og får like mye migrene... Ja, migrene har mye med stress å gjøre til vanlig, men for de aller fleste med migrene er en stabil søvnrytme det aller viktigste. For min del tror jeg også det har noe med trykket i kabinen å gjøre, da jeg også ofte får migrene etter å ha fløyet korte distanser, om enn ikke fullt så ille som når jeg i tillegg snur døgnet. For meg er det helt klart det at jeg snur døgnet som utløser migrene (og jet-lag), for jeg klarer stort sett å sove om nettene, men likevel fikser ikke kroppen min det.

En annen ting er at dagslys faktisk kan trigge migrene. Jeg vet at det anbefales for vanlige folk, men om jeg går ut i dagslys når jeg er sliten er det det samme som å be om migrene.

Jeg påstår ikke at jeg kan mye om jet-lag og fly, men jeg kan MYE om migrene og det å fly... :-D MIN er faring er at det er KUN tiden som hjelper. Det går alltid 2-3 dager med migrene før jeg er i stand til å ha det kjekt på langturer. Dette har jeg innfunnet meg med og bestiller turer deretter. :) Altså, korte langturer er ikke aktuelt, da blir jeg heller hjemme. Du må gjerne prøve å overbevise meg, men det hjelper ikke, så lenge det er opp til meg kommer jeg aldri til å reise langt med mindre jeg har en uke.

Hehe, jeg ser jo at det var rimelig teit av meg å spørre om råd, siden jeg egentlig vet dette selv... :)

Xxx.

Som skiftarbeider og aktiv reisende, så har jeg selv god erfaring med ulike forhold til dårlig søvn og jetlag osv. Møter mange som forteller sine erfaringer også. Man må se på det som en sammensatt fenomen, som er både fysiologisk og psykologisk bestemt. Og det er individuelt og har ulik effekt i ulike sammenhenger. Lys, støy, væskebalanse, soveevne, fysisk form, andre sykdommer, stress, opprømthet, irritasjon, engasjement er alle faktorer som påvirker.

For noen så er virkningen mindre merkbar og dermed er det lettere å "tvinge" kroppen inn i et nytt mønster, mens for andre så er det håpløst ettersom det utløser merkbare symptomer som migrene og andre typer smerter. Det som kan være litt farlig er at selv om man føler seg opplagt, så kan det likevel hende man er på etterskudd men legger ikke merke til det (akkurat som en mild alkoholrus) reaksjoner går saktere og man gjør ting man ikke helt skjønner at man gjorde etterpå.

Alkohol kan hjelpe på noen av de faktorene som at man stresser mindre og roer seg ned, men det er likevel vanndrivende, samme med kaffe - men som stimulerer og gjør at man kan holde ut litt lenger. Så hvilken effekt det har avhenger av hvordan man reagerer på disse. Dermed er dette svært individuelt.

Dette er litt på siden... men... hvordan takler du jet-lag når du reiser for en helg?

Altså, korte langturer er ikke aktuelt, da blir jeg heller hjemme. Du må gjerne prøve å overbevise meg, men det hjelper ikke, så lenge det er opp til meg kommer jeg aldri til å reise langt med mindre jeg har en uke.

Jeg bare svarte på det du spurte om, jeg har aldri sagt at korte turer over mange tidssoner passer for alle.

Artig "gammel" tråd.
Etter at jeg fikk kjæreste-samboer-kone har jeg selvfølgelig reist med henne. Riktig nok har hun vært på et par ferier med sin mor, uten meg, men jeg foretrekker å reise med henne. Stort sett er det jeg som legger opp feriene, jeg hadde gjerne sett at hun tok mer del i planleggingen, men når jeg planlegger så får jeg det som jeg vil og så bruker jeg henne til litt rådgivning når jeg er i tvil. Hun synes det er morsomt med litt rare reiseruter og det er helt greit å tilpasse reiseruta til flytyper. Dessuten har vi holdningen: Creating a memmory. Jo mer det går galt jo bedre husker man det. F.eks da vi ikke skjønte at toget var kommet til Delhi, så vi ble sittende på til vi var langt på nordsiden, da vi gikk på første tog tilbake til Delhi var det et utgammelt tog, som stoppet på hver melkerampe og det var knapt ståplasser igjenn.
Hun jobbet 7 år på tusenfryd, så har ikke noe imot en fornøyelsespark.
Vi har både besøkt flymuseet i Paris og vært ombord i concorde og concordski i Sinsheim og buran i Speyer. Det eneste stedet hun motvillig har vært med er https://www.miniatur-wunderland.com/ Der måtte jeg slepe henne inn, for 4 timer senere å måtte slepe henne ut. Hun har etter hvert lært at hvis jeg planlegger, så kommer vi til mange rare plasser, som er minneverdige.
Jeg får dermed se det jeg vil og er det noe hun vil så legger vi det inn i planene også.
Før jeg ble sammen med henne, i godt voksen alder, reiste jeg en del alene, det var greit det også, men godt selskap er nå det beste.

Artig "gammel" tråd.
Etter at jeg fikk kjæreste-samboer-kone har jeg selvfølgelig reist med henne. Riktig nok har hun vært på et par ferier med sin mor, uten meg, men jeg foretrekker å reise med henne. Stort sett er det jeg som legger opp feriene, jeg hadde gjerne sett at hun tok mer del i planleggingen, men når jeg planlegger så får jeg det som jeg vil og så bruker jeg henne til litt rådgivning når jeg er i tvil. Hun synes det er morsomt med litt rare reiseruter og det er helt greit å tilpasse reiseruta til flytyper. Dessuten har vi holdningen: Creating a memmory. Jo mer det går galt jo bedre husker man det. F.eks da vi ikke skjønte at toget var kommet til Delhi, så vi ble sittende på til vi var langt på nordsiden, da vi gikk på første tog tilbake til Delhi var det et utgammelt tog, som stoppet på hver melkerampe og det var knapt ståplasser igjenn.
Hun jobbet 7 år på tusenfryd, så har ikke noe imot en fornøyelsespark.
Vi har både besøkt flymuseet i Paris og vært ombord i concorde og concordski i Sinsheim og buran i Speyer. Det eneste stedet hun motvillig har vært med er https://www.miniatur-wunderland.com/ Der måtte jeg slepe henne inn, for 4 timer senere å måtte slepe henne ut. Hun har etter hvert lært at hvis jeg planlegger, så kommer vi til mange rare plasser, som er minneverdige.
Jeg får dermed se det jeg vil og er det noe hun vil så legger vi det inn i planene også.
Før jeg ble sammen med henne, i godt voksen alder, reiste jeg en del alene, det var greit det også, men godt selskap er nå det beste.
Tror du er litt på villspor her mtp. trådens tema. Bra du trives å reise sammen med dama.

Ha ha.. Deilig gammel tråd.. Den konstanterer to ting for meg:

1: Savner RobertAaas som ble litt mobbet bort.
2: Er fremdeles 80% enig med 9 år yngre meg.

Jeg var en langhelg i LAX for noen uker siden og stikker en korthelg til LAX/LAS i overimorgen. Mener fremdeles at mye er mentalt, men merker jo nå at å ikke snu døgnet for mye og sove taktisk er genialt.

SAS til LAX er greit - men hjemturen går for tidlig, dvs 13.50 - Da synes jeg det er litt vanskeligere å snu klokken.

Siden jeg pleier jobbe natt i perioder på 7-14dager(kl 19-07) har jeg funnet ut av ting.

Kroppen snur ca 1t i døgnet. Så etter 7 dager jeg snudd helt om. Synes det er verre når man skal snu tilbake til dagtiden igjen, der har jeg også laget meg opplegg på hvordan.

Så korte reiser med tidssoner er noe herk for min del :) Med mindre det er noen få timer.

Når det gjelder jetlag har jeg funnet ut at å ta Melatonin i en overgangsfase i en ny tidssone hjelper veldig på søvnkvaliteten. Prøvde uten første natta i Las Vegas i påska og våkna klokka 0200. Neste dag ble Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.

…Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.

Neida, du kan fritt kjøpe melatoninpiller på apotek og/eller som dråper i helsekostbutikker.

Neida, du kan fritt kjøpe melatoninpiller på apotek og/eller som dråper i helsekostbutikker.

Sannelig, ser på nettsidene til Apotek 1 at det selges. Men doseringen er mye lavere enn det som er tilgjengelig i USA. 1 mg på Apotek 1, i USA var det etter hukommelsen 3, 5 og 10 mg til salgs.

Når det gjelder jetlag har jeg funnet ut at å ta Melatonin i en overgangsfase i en ny tidssone hjelper veldig på søvnkvaliteten. Prøvde uten første natta i Las Vegas i påska og våkna klokka 0200. Neste dag ble Melatonin kjøpt inn og de neste nettene sov jeg tilnærmet normalt. Må vel ha resept for å få kjøpt dette i Norge.

De kommer også i to varianter. En primært for innsovning og dermed med kortere effekt. Og en som mer porsjonerer ut hormonet gjennom natta

Back