http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=72185
Nå skal Cimber leie et til ATR fly, og fly ruten CPH-AAR på vegne av SAS. Og dermed har jeg prøvd å lese meg litt opp om ATR maskiner på så seriøse sider som wiki, airliners og pprune
Konsensus av det jeg sitter igjen med er at ATR 72-500 er et veldig økonomisk fly sammenlignet med DASH 8 serien:
- ATR 72 bruker mindre drivstoff,
- har mer cargo-plass
- billigere å kjøpe.
-ATR er litt treigere enn Q400, men ikke noe som er veldig utslagsgivende på korte strekker.
- Pluss at den bråker litt mer enn Q serien.
Så da lurer jeg på om vi i fremtiden kommer til å se enda flere ATR i SAS farger operert av Cimber? Der er jo noen ruter fra CPH til f. eks Nord Tyskland som er rimelige korte og som i dag blir operert av CRJ200 (Sluker drivstoff etter hva jeg har skjønt).
Og for å ta et eksempel til. Hva med ATR på ruten KRS-CPH? Widerøe opererer jo den i dag, men nå forsvinner jo WF fra SAS konsernet snart og SAS vil kanskje overta noe av utenlands-produksjonen selv? Pluss at ruten ikke kommer fra eller går til noen WF base. Kunne økt til 4 ganger daglig for å demme opp for KLM, og samtidig for en mer cargo plass som det sårt trengs.
Nu er programmet klar, og SAS har valgt at indleje Cimber A/S til at varetage hovedparten af produktionen på indenrigsruten til Danmarks næststørste by. Cimber A/S skal således flyve 80 ud af samlet 90 ugentlige afgange på ruten. SAS vil blot selv flyve med et Airbus-fly på den sene aftenafgang fra København til Aarhus, således at flyet natstopper i Aarhus og tager det store morgenryk til hovedstaden.
Nå skal Cimber leie et til ATR fly, og fly ruten CPH-AAR på vegne av SAS. Og dermed har jeg prøvd å lese meg litt opp om ATR maskiner på så seriøse sider som wiki, airliners og pprune

- ATR 72 bruker mindre drivstoff,
- har mer cargo-plass
- billigere å kjøpe.
-ATR er litt treigere enn Q400, men ikke noe som er veldig utslagsgivende på korte strekker.
- Pluss at den bråker litt mer enn Q serien.
Så da lurer jeg på om vi i fremtiden kommer til å se enda flere ATR i SAS farger operert av Cimber? Der er jo noen ruter fra CPH til f. eks Nord Tyskland som er rimelige korte og som i dag blir operert av CRJ200 (Sluker drivstoff etter hva jeg har skjønt).
Og for å ta et eksempel til. Hva med ATR på ruten KRS-CPH? Widerøe opererer jo den i dag, men nå forsvinner jo WF fra SAS konsernet snart og SAS vil kanskje overta noe av utenlands-produksjonen selv? Pluss at ruten ikke kommer fra eller går til noen WF base. Kunne økt til 4 ganger daglig for å demme opp for KLM, og samtidig for en mer cargo plass som det sårt trengs.