Flere flyplasser som minner om hverandre?

robertaas

Helgeturekstremist
Medlem
Det er sikkert flere som har hatt deja vu med at en flyplass har noe som minner om en annen flyplass man har vært på. Flyplassene trenger absolutt ikke være identiske, men det er noe man klarer eller ikke klarer definere som gjør at man kjenner seg igjen.

Noen av mine assosiasjoner:
CPH - AMS
AIT - BOB
RYG - CDG 2G
BOO - NBO

Noen som har opplevd noe tilsvarende med andre flyplasser og som kan gjøre listen lengere?

Jeg har bare vært innom CPH - AMS, kombinasjonen din, men jeg må si meg enig. Begge to er flyplasser jeg trives på og "know my way arround".

Kanskje TRD-TOS, begge har noen likhetstrekk og noen helt klare forskjeller..

Trondheim og Tromsø har jeg tenkt på som like, jeg også. Visst nok er det lenge siden jeg var på Værnes men likheten er der.

TOS er jo en TRD som har krympet i vaskemaskinen :) Og begge minner noe om OSL.

Mens BOO og BGO (i grunnutforming) er meget like. Av "storflyplassene" i Norge finnes det jo bare to design; "Blekksprut"-designet (BGO, BOO, SVG) og "avlang"-designet (TOS, TRD, OSL)

Mulig jeg husker feil, men flöy fra Stuttgart til Hamburg (mener jeg) og jeg ble nesten usikker på om vi hadde returnert til Stuttgart. Kul om noen kan belrefte, ellers må jeg finneut hvilken annen flyplass det kan ha vært

Ikke flyplasser.

Men terminalbygningen på Moss Lufthavn Rygge og Töcksfors Shoppingsenter, Charlottenberg Shoppingsenter og Thon Hotel Charlottenberg er svært like (eksteriørmessig).

Olav Thon har store eierinteresser i samtlige, og de ble bygget på omtrent samme tid, på slutten av 2000-tallet

Även BCN Terminal 1 påminner om bilderna från Stuttgart och Hamburg. Invigdes 2009 om jag inte minns helt fel.

Faktisk HBE og OSL. (Lurer på om begge har samme arkitekter?)

Forøvrig fine tråder du starter her Robertaas.

Nei, såvidt jeg klarer se har Nordic (NSW) ikke noe med HBE og gjøre.

Derimot har de både tegnet OSL og HYD

10-4.

Jeg ble nok "blendet" av det norsklignende treverket og at jeg akkurat hadde sett det Snoehetta-tegnede bilioteket deres.

ufl-borg-el-arab-1.jpg

Borg_El_Arab_Airport_Departure_Hall.jpg

I Thailand er det trillinger; Koh Samui (USM), Sukhothai (THS) og Trat (TDX). Alle er små flyplasser med delvis åpne vegger og stråtak på terminalbygningene. Og alle er driftet av Bangkok Airways. Og sjarmerende små Tesla minibusser... Caticlan på Filippinene er heller ikke ulik disse.

Attachments

• samui-airport.jpg
    samui-airport.jpg
    71.6 KB · Views: 284
Back