Flere DY ruter fra Danmark?

Jep - men det vil nok flytte KRP udenrigspassagerer til BLL

Også mine tanker, dette kan på lang sigt være en win/win situation for BLL. Specielt business kunder vil vende snuden mod syd, hvis QI knækker nakken på dette, da de næppe kan bruge DY produkt uden interlining til network carriers.
Og hvis QI knækker vil DY være på plads i BLL til hurtig at samle op.
Men vil Karup overleve?

Overraskende med KRP, BLL og RNN må jeg sige, men DY skal da have held og lykke med operationen. Personligt tror jeg det bliver svært at fylde 16 ugentlige afgange fra KRP og BLL med 737.

Men der er nok ingen tvivl om at DY satsning primært går ud på at ramme Cimber på deres lukrative ruter. Både BLL og KRP er Cimber alene på og skulle efter sigende tjene ok på disse ruter.

Det ville dog være synd for både BLL og KRP, hvis det resulterer i at Cimber må give op. At få DY ind som ene-operatør på disse ruter uden interlining m.v. ville være en katastrofe. Men det kunne måske få SAS ind på ruterne igen med CRJ.

Men uanset bliver det spændende at følge hvordan det går med disse ruter.

På pressemødet idag blev der også nævnt AAR, som en mulig fremtiden rute. DY udtalte at den var i deres planer, men at de ikke kunne offentliggøre den idag. Så spændende om de også kommer med den på et tidspunkt...

Når det gjelder Karup, så husker jeg at SK betjente denne destinasjonen med MD-80 flere ganger om dagen tidligere.
Siden det nå er QI som flyr der med mindre maskiner - vil det si at markedet har endret seg?

Det kommer ihvertfall til å bli en solid blodbad og overkapasitet på endel danske innenriksruter nå, og dette gjør vel ikke annet enn å fremskynde en Cimber konkurs eller nedleggelse av deres 737-operasjoner

Når det gjelder Karup, så husker jeg at SK betjente denne destinasjonen med MD-80 flere ganger om dagen tidligere.

Nå går man litt OT, men min første flytur var senhøsten 1983 (var da bare et par måneder gammel) med SAS DC-9 KRP-CPH-FBU

Siden det nå er QI som flyr der med mindre maskiner - vil det si at markedet har endret seg?
Først og fremmest er der kommet en bro mellem Fyn og Sjælland - der har cuttet en time af tog og bil rejser.

Desuden var SAS trafikken nok meget baseret på feed til egene og andres udenrigsruter - hvilket DY jo ikke kan bruges til.

QI flyver Til Karup med et mix af 737, CRJ200 og ATR.

Mht til RNN kan jeg ikke rigtig få øje på det rigtige i den fartplan...

Til og fra RNN mellem 2000 og 2100....
Gad vide havd de har tænkt sig her...der er ikke mange som vælger at flyve fra RNN kl2100
Her vil de i alle fald ikke konkurrere QI væk
Hilsen
Ole

Ja Cimber flyver mix af ATR, CRJ og 737 på KRP, men hovedparten er med ATR. Max 1 737 afgang pr. dag. på de tilfældige dage jeg har tjekket.

SAS har tidligere fløjet KRP med DC9/MD80, men det var vel før Storebæltsbroen, som har taget store dele af trafikken mellem Vest/Øst Danmark. Desuden er der også siden kommet hurtigfærger til/fra Odden, som også har medvirket til kortere transporttid.

Det bliver spændende at se hvad der sker med DY's satsning. Jeg tror det kan blive svært at fylde så store fly på disse ruter, men hvem ved hvad der sker. Der er ihvertfald ingen tvivl om at DY's manøvre primært går ud på at skade Cimber på de ruter som Cimber stadig tjener lidt penge på. Jeg kan frygte at de får held med det. Og hvis Cimber trækker sig og DY's er mere eller mindre alene i KRP/BLL, så vil Jylland ihvertfald få et meget dårligere trafikudbud end idag, hvor det er muligt at lave interlining med Cimber til andre selskaber. Det håber jeg jyderne tænker på før de valfarter til DY's billige billetter. Hvis det skulle ske, så vil jeg dog mene at der er plads til at SK igen går ind på BLL og/eller KRP for at feede trafik via CPH. Hvis det ikke sker, så har jeg ihvertfald ondt af erhverslivet i Jylland, som vil blive hårdt ramt af kun at have lavprisoperation og et begrænset udbud.

Og ja, Ole, jeg vil give dig ret i at RNN ser specielt svær ud. Alene en 737 operation til Bornholm synes jeg er en stor satsning og når man så tillægger dårlige afgangstider, så bliver den meget svær vil jeg tro.

Men lad os se hvad fremtiden byder. I første omgang betyder det ihvertfald en masse billige flybilletter mellem Jylland/Sjælland - om det så får bivirkninger på sigt må vi jo tage til den tid.

Jo mere jeg tænker over det, jo mere overbevist bliver jeg om, at DY ikke gør dette for at tjene penge. De gør det for at knække QI.
Og jeg er bange for at det vil lykkedes...

Jo mere jeg tænker over det, jo mere overbevist bliver jeg om, at DY ikke gør dette for at tjene penge. De gør det for at knække QI.
Og jeg er bange for at det vil lykkedes...
Ja jeg tror nok du er inne på noe der!

Hva i all verden skulle konkurransemyndighetene ha med dette å gjøre. Det er jo nettopp konkurranse man her ser et lysende eksempel på.

Jørgen Nielsen fra Cimber ønsker Norwegian "God fornøyelse Norwegian"

Cimber Sterling-sjef Jørgen Nielsen tar nyheten om Norwegians storstasing i det danske markedet med stor ro. Han sier at Norwegian har snakket om dette i ett års tid og at det nå gjenstår å se om Bjørn Kjos & co klarer å sette handling bak ordene.

Mere her...

http://www.boarding.no/art.asp?id=39210

Hva i all verden skulle konkurransemyndighetene ha med dette å gjøre. Det er jo nettopp konkurranse man her ser et lysende eksempel på.

Jeg vet ikke hvor stor andel av innenriksrutene i Danmark DY har, men om de skulle bli så store at de de facto blir monopolister ved å presse Cimber ut (predasjon) er det en sak for konkurransemyndighetene. Dog er det kanskje for tidlig, ettersom vi ikke vet hva SAS vil gjøre i så fall og om de vil bidra til å opprettholde konkurransen. Cimbers eventuelle død vil jo også være til dels selvforskyldt.

En töff satsing av DY som öker pressen pa Cimber. I dagens marked og med Cimber sitt situasjon er dette vel det vaerste som kunne skje utifra Cimber sitt sikt. Men ogsa Transavia Danmark vil föle pressen siden de ikke har ekspandert i Danmark som planlagt tidligere.

Selv om Nielsen og Co ikke sier dette lyd na, det er höyt pa tida at Cimber finner tilbake til dette hvor de tjener penger pa. En kontrollert exit av 737-ops er langt bedre enn en ukontrollert kollaps. Dersom man ser pa situasjonen sarkastisk kan man jo si at de danske kunder er jo vant alrede hva det betyr med fly-konkurs. Men om de önsker seg dette i 1-ars rhythmus er en helt annen sak.

Cimber har lite tid, vi snakker om 2-3 uker. Far de ikke lösning pa plass, sa har vi en ny desember og en ny dansk flykonkurs. Dette er trist, men den klare resultat av luftkrigen over Danmark som vi sa dette heile sommer. Det gjenstar a se hva vil skje med HV Danmark. De har ikke ökt som de har loved og na virker dette som DY og FR deler lavprismarked Danmark under seg. FR tar BLL og DY mer eller mindre resten. At HV vil spille en vesentlig rolle i Danmark i 3 ar, har jeg liten tro pa.

Lykke til Cimber og jeg haper at Cimber sitt ledelsen - for ansattes skyld - velger den eneste riktige lösning, selv om dette betyr en vist tap av prestige. Kvitt seg med 737 ops og komme tilbake til lönnsomheten med denne driften som gjenstar.

Ikke akkurat overraskende at DY oppfører seg som de gjør nå. De klarer ikke å komme i nærheten av å fylle flyene på disse rutene med 738 operasjon. Dette gjøres ikke for å starte nye ruter de ønsker å tjene penger på. Dette gjøres kun for å bli kvitt en konkurrent.

Jeg håper de ikke lykkes og at de går på en kjempesmell her. Konkurranse er flott, men det de gjør her er et frontalangrep mot konkurranse og det kommer til å rasere flytilbudet til danskene om de lykkes

Ikke akkurat overraskende at DY oppfører seg som de gjør nå. De klarer ikke å komme i nærheten av å fylle flyene på disse rutene med 738 operasjon. Dette gjøres ikke for å starte nye ruter de ønsker å tjene penger på. Dette gjøres kun for å bli kvitt en konkurrent.

Jeg håper de ikke lykkes og at de går på en kjempesmell her. Konkurranse er flott, men det de gjør her er et frontalangrep mot konkurranse og det kommer til å rasere flytilbudet til danskene om de lykkes

Kan kun være enig. Hvis det udelukkende er for at gå efter en konkurrent, så synes jeg det er meget dårlig stil af DY - og det fortjener man ikke at lykkes med.

Back