Ja Cimber flyver mix af ATR, CRJ og 737 på KRP, men hovedparten er med ATR. Max 1 737 afgang pr. dag. på de tilfældige dage jeg har tjekket.
SAS har tidligere fløjet KRP med DC9/MD80, men det var vel før Storebæltsbroen, som har taget store dele af trafikken mellem Vest/Øst Danmark. Desuden er der også siden kommet hurtigfærger til/fra Odden, som også har medvirket til kortere transporttid.
Det bliver spændende at se hvad der sker med DY's satsning. Jeg tror det kan blive svært at fylde så store fly på disse ruter, men hvem ved hvad der sker. Der er ihvertfald ingen tvivl om at DY's manøvre primært går ud på at skade Cimber på de ruter som Cimber stadig tjener lidt penge på. Jeg kan frygte at de får held med det. Og hvis Cimber trækker sig og DY's er mere eller mindre alene i KRP/BLL, så vil Jylland ihvertfald få et meget dårligere trafikudbud end idag, hvor det er muligt at lave interlining med Cimber til andre selskaber. Det håber jeg jyderne tænker på før de valfarter til DY's billige billetter. Hvis det skulle ske, så vil jeg dog mene at der er plads til at SK igen går ind på BLL og/eller KRP for at feede trafik via CPH. Hvis det ikke sker, så har jeg ihvertfald ondt af erhverslivet i Jylland, som vil blive hårdt ramt af kun at have lavprisoperation og et begrænset udbud.
Og ja, Ole, jeg vil give dig ret i at RNN ser specielt svær ud. Alene en 737 operation til Bornholm synes jeg er en stor satsning og når man så tillægger dårlige afgangstider, så bliver den meget svær vil jeg tro.
Men lad os se hvad fremtiden byder. I første omgang betyder det ihvertfald en masse billige flybilletter mellem Jylland/Sjælland - om det så får bivirkninger på sigt må vi jo tage til den tid.