Flaug med lause mutrar i seks år

Farmer

ScanFlyer Crusty
Flaug med lause mutrar i seks år

Dette kunne nok ha gått atskillig verre vil jeg tro !
Tenk om det hadde vært SAS som hadde hatt en slik hendelse. Da hadde nok flere enn Firdaposten hatt oppslag! Bra at de kom ned i ett stykke i allefall!

FLORØ: ATR 42-maskina til Danish Air Transport som måtte naudlande på Flesland då flyet mista to av dei tre boltane som held høgderoret på plass, hadde hatt lause mutrar på desse boltane i seks år.

Passasjerflyet frå Danish Air Transport hadde 22 passasjerar og tre besetningsmedlemmer om bord, då det måtte naudlande på Flesland 31. januar i fjor. Like etter avgang slo besetningen full alarm, då dei fekk problem med styringa. Dei to pilotane klarte likevel å lande flyet igjen, slik at ingen av dei 25 om bord i flyet kom til skade.

Dette skjedde då to av dei tre boltane som festa høgderoret til halen, fall av då flyet letta, skriv Aftenposten.

I ein rapport Havarikommisjonen for transport la fram tysdag, kjem det fram at naudlandinga skjedde som resultat av feil som vart gjort under vedlikehald heile seks år før hendinga 31. januar 2005. Siste gong haleroret vart demontert, var under omfattande vedlikehald i Frankrike i 1999. Etter dette skal mutrane som festa høgderoret til halen ikkje blitt stramma skikkeleg.

Havarikommisjonen krev no at det europeiske flytryggingsorganet EASA følgjer opp saka ved å krevje at flyselskapa innfører dobbeltkontrollar etter vedlikehald av kritiske delar.




Linken
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

på bokmål blir det "løse mutrer"
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

evt en skru løs. i dette tilfellet løse skruer.
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Men spørsmålet er vel om ikke dette er en meget alvorlig hendelse som kunne ha fått et meget tragisk utfall . Om alt hadde løsna der hadde de vel ikke hatt en sjanse til å lande kontrollert. Uten høyderor skal man jo ha mye flaks for å komme velberget ned..!
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Tak for forklaringen!
JO det er sgu da alvorligt - omend de jo nok altid vil kunne komme ned
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Når jeg skal ut å fly med klubbens C172 er det en del av DI (daglig inspeksjon) og blandt annet sjekke hengslene til høyderoret.

:naughty:
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Vel, nå var det "bare" høyre del av roret som løsnet da. Den venstre var helt inntakt heldigvis, og det var vel den som ga mesteparten av pitch styringen etter at siste bolten forsvant.

karlsdp: idiotisk utsagn. Du har ikke lov til å skru ifra hverandre flyet, og nevnte bolter på en ATR kan ikke sjekkes visuelt uten å skru av ting og tang. Les rapporten og sett deg inn i sakene før du nærmest påstår at flygerene på nevnte flight ikke gjorde jobben sin. Hadde du lest rapporten hadde du også sett at det er et utenlands flyverksted som får skylden.

Flygerene gjorde en fantastisk innsats her, og fulgte boka ganske til punkt og prikke. Ikke tok dem inn hjul eller flaps, og endret så lite som mulig på power setting før landing igjen.

Les forøvrig rapporten hos HSLB
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

ser Aftenposten.no har brukt mitt bilde - uten å spørre! Her blir det faktura!
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Originally posted by LN-TAL


Vel, nå var det "bare" høyre del av roret som løsnet da. Den venstre var helt inntakt heldigvis, og det var vel den som ga mesteparten av pitch styringen etter at siste bolten forsvant.

karlsdp: idiotisk utsagn. Du har ikke lov til å skru ifra hverandre flyet, og nevnte bolter på en ATR kan ikke sjekkes visuelt uten å skru av ting og tang. Les rapporten og sett deg inn i sakene før du nærmest påstår at flygerene på nevnte flight ikke gjorde jobben sin. Hadde du lest rapporten hadde du også sett at det er et utenlands flyverksted som får skylden.

Flygerene gjorde en fantastisk innsats her, og fulgte boka ganske til punkt og prikke. Ikke tok dem inn hjul eller flaps, og endret så lite som mulig på power setting før landing igjen.

Les forøvrig rapporten hos HSLB
Jeg har aldri sagt at det er slik det skal gjøres på en slik flymaskin. Og jeg har aldri heller ikke gitt intrykk av at det er flygerens feil, tvert imot. Det er jo et tankekors da at ingen har merket dette siden 1999. Betyr det kanskje at ingen har vært borti dette området av flyet på 7 år. ? Det er DET JEG MENER. Så slapp noe av med språkbruken. "Idiotisk utsagn" kan LN-TAL spare seg for. :naughty:
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Er ikke flyene vanligvis inne på grundig sjekk ca hvert 5 år, noe lignende 1000t og 2000t som vi bruker på småfly? (C-sjekk ???)
 
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

bare for å ha sagt det så er det 7,59m fra bakken og opp til toppen av halen på en ATR 42-320.. så det så :)
 

Attachments

  • 3view42.gif
    3view42.gif
    11.7 KB · Views: 11
Replying to Topic 'Flaug med lause mutrar i seks år'

Det hadde ikke hjulpet om roret var 2 meter over bakken, du ser ikke en dritt uansett.
 
Back
Top