Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Boeing_fan

ScanFlyer Gold
Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Hei Scanair forumister.

Jeg var for moro skyld inne på Wikipedia og leste om diverse selskap, deriblant KLM Cityhopper. KLMs Fokker 70 begynner vel å dra på årene, i likhet KLMs Fokker 100. Det står at Fokker 100 erstattes av E190, men ingenting om at F70 skal erstattes. KLM har to E190 på bestilling, ikke noe mer. Prøvde å finne noe mer informasjon, men fant ikke noe som helst. Noen som har peiling på om det i det hele tatt finnes noen planer om en erstatning for F70? KLM har i dag 26 F70 i flåten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Klm_cityhopper
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

De går vel og venter på gutta bak NG Aircraft eller Rekkof skal komme opp med en ny F70 kanskje?
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Noen som vet hvor mange cycles det er på KLMs F70? Såvidt jeg vet er de vel beregnet å kunne vare til 90000 cycles er passert.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Etter hva jeg har forstått sliter de med å finne noe som er like hensiktsmessig som F70. Enten blir de for store, for små eller for dyre i drift.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

En liten fakta-notis
KLM øker flåten bestående av F70. De har fått 5-6 "nye" inn det siste året
Alle F50 er parkert, og kun 5 stk F100 brukes
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Mener bestemt å huske at DHC8-400 en gang er nevnt i offisiell cityhopper-sammenheng?
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

KLM Cityhopper bestämde sig för att inte ersätta F-70 just nu, de är mycket nyare än vad deras F-50 och F-100 är. Så ordern som de la för E-190 i början utökades med optionerna.
Därefter började man ersätta F-50 med E-190. Dvs E-190 tog en del F-70 rutter, och F-70 tog F-50 rutter. Och samtidigt tog man in 5 fd Régional (Air France subsidiary) F-70.
Men personligen skulle jag gissa på att antingen E-170 pga commonality med E-190 eller Q400 för att ersätta F-70 under ett senare skede.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

F50-ene og en del F100 står på Schiphol-Oost, men jeg trodde det var færre enn fem F100 igjen. Men F70 er jo ikke akkurat et gammel fly heller når man sammenligner med MD-80 og 737 opp till -500.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

De går vel og venter på gutta bak NG Aircraft eller Rekkof skal komme opp med en ny F70 kanskje?

Det hadde vært gøy hvis Rekkeof ble virkelighet :)

Etter hva jeg har forstått sliter de med å finne noe som er like hensiktsmessig som F70. Enten blir de for store, for små eller for dyre i drift.

Hvorfor ikke E170?
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Det hadde vært gøy hvis Rekkeof ble virkelighet :)

Uten tvil, men jeg var vel den siste personen i hele verden som hadde noe tro på det selskapet. Markedet for regionaljet er mettet, med Embraer, Bombardier, Sukhoi og Mitsubishi. Det er ikke plass til noe Rekkof i det markedet, ihvertfall ikke når KLM gikk for E190.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Noen som vet hvor mange cycles det er på KLMs F70? Såvidt jeg vet er de vel beregnet å kunne vare til 90000 cycles er passert.
Jeg sjekket ATI. Maskinene lå stort sett på rundt 25000 cycles per 30.9.2009 (alt fra 21000 til 29000).
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

KLM har uttalt at F70 skal brukes i overskuelig fremtid.
Det er ingen planer for erstatning pr idag.
Maskinen er vedlikeholds vennlig, motorteknologien er forholdsvis ny og driftspålitelig.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

I siste KLM inflight magasin stod det at KLM hadde 5 stk F100 pr dags dato
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Det er fem som fremdeles flyr i KLM cityhopper-farger - PH-OFL, PH-OFM, PH-OFN, PH-OFO og PH-OFP, men to av disse, Mike og November, opereres av Air Express i følge Scramble - her et ferskt eksempel

PH-OFM.jpg


At Fokker 100 er på vei ut er opplagt når mottatte er havnet på museum.

Aviodrome_01.jpg


Dette er siste ankommende Fokker 70 til KLM cityhopper og kom fra Régional med registrering F-GLIV den 13. juli 2009

PH-KZV.jpg
 
Last edited:
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Ser ut som vi sitter på samme info, LN-KGL
Vi burde hatt en tur isammen en gang
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Fabrikknytt fly = høyere leasing/innkjøpskostnader enn de eldre F70.

Og det uten at man egentlig oppnår noen betydelige andre besparelser på de fleste rutene som F70 opererer.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Alderen til KLM cityhoppers Fokker 70 er mellom 13,5 og 15,8 år (gjennomsnitt 14,6 år). For å sette dette i perspektiv for oss skandinaver så er:
-samtlige 737-405 unntatt siste leverte eldre enn gjennomsnittsalderen til F70ene
-samtlige 737-505 unntatt tre de tre siste leverte eldre enn gjennomsnittsalderen til F70ene
-samtlige MD-80 unntatt de to siste leverte MD-87 eldre enn gjennomsnittsalderen til F70ene

PH-KZU.jpg


Vi fløy med PH-KZU fra Amsterdam til Humberside i mai og det eksemplaret kunne en ikke se noen slitasje på flyet i det hele tatt. Zulu Uniform fløy tidligere for Air Littoral og Régional og kom inn i KLM cityhopper-flåten 16. mars i fjor.

Basert på de tallene Toffen ovenfor hadde funnet, så kan en regne ut at Fokker 70ene flys 5,8 cycles pr. dag og også med relativt få timer i luften pr. leg. Dermed kan de flys 25 år til uten at de går ut "på holdbarhet". Ikke det at KLM cityhopper vil fly dem så lenge, men jeg skulle ikke forundre meg om vi vil kanskje også se dem en 10 års tid fremover. På det tidspunktet vil kanskje Embraer 190 erstatte F70ene, mens noe annet nytt som er større vil ta over for E190ene.
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

F-70 er et fly som passer utmerket godt inn på rutene til Cityhopper så jeg vil tro dem flyr de i lang tid fremover. Har jo som folk sier ikke hørt noe fra KLM at de planlegger p skifte dem ut heller enda.

Eier KLM Fokker 70 eller er de på leasing?
 
Re: Flåtefornyelse i KLM Cityhopper

Man hører jo så mangt av mumling og rykter og et jeg hørte var at KLM er misfornøyde med kvaliteten på Embraer og kunne tenke seg å bytte de ut med Rekkof sine 70/100 NextGen om de noengang kommer på vingene.

Man kan ha mye moro med alle ryktene i denne bransjen :)
 
Back
Top