• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flammer ut av eng. på SAS 736

Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

Saklig kommentar som sikkert gjør mye for å opprettholde fagfolks interesse for å lese og bidra med fakta på forumet...

Ikke ment som et innlegg for å opprettholde fagfolks interesse.
Men en beskrivelse av en reell situasjon der en kabinansatt ble så redd at hun bebynte å gråte.
Her på formumet har det mange ganger vært diskusjon hvorvidt bl.a. lavprisselskapenes mannskap er dyktige nok til å håndtere krisesituasjoner.
Og det har vært hevdet at folk i for eksempel SAS er bedre rustet mentalt, fordi de går igjennom flere psykologiske tester for å kunne bli ansatt.

Jeg setter min lit i alle selskaper at de ansatte gjør jobben sin, og også at de holder hodet kaldt i en hendelse som passasjeren opplever som dramatisk, men som i virkeligheten er helt udramatisk. At jeg sa "håper de ikke satt å gråt fremme i cockpit" var ment som en spøk. Det ble ikke forstått, så den beklager jeg.

At man ikke vet hvordan man reagerer før det skjer noe, det er forståelig nok. Men jeg går ut fra at det flyvende personellet vet hva som skjer når noe skjer, og vet om det er grunn til å være redd eller ei. Flyvende personale bør for eksempel vite at det kan komme stikkflammer ut av en motor, og at det er fullstendig ufarlig, og de bør også vite at å miste kabintrykket gjør at man må gå ned raskt, og at det også er ufarlig, og at man således ikke bør begyne å gråte.

Selv er jeg ikke glad i å fly (men har alltid vært facinert av fly), og følger alltid med på flyvertinnenes reaksjon hvis noe uvanlig skjer.
 
Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

Flyvende personale bør for eksempel vite at det kan komme stikkflammer ut av en motor, og at det er fullstendig ufarlig, og de bør også vite at å miste kabintrykket gjør at man må gå ned raskt, og at det også er ufarlig, og at man således ikke bør begyne å gråte.

Denne uttalelsen vitner om at du har lite innsikt i mennesker reaksjonsmønstre og hvordan vi påvirkes av ytre og indre faktorer i stressede situasjoner. Gråt er ikke noe man styrer fullt ut, og du kan vel ikke mene at du selv vet i hvilke situasjoner du vil reagere med gråt eller ikke?

Når et menneske i en stresset situasjon begynner å gråte, så er det ikke sikkert det er situasjonen i seg selv som er årsaken. Det kan være mange andre faktorer som spiller inn. Kanskje vedkommende har mistet et nært familiemedlem i det siste? Kanskje har vedkommende problemer hjemme? Kanskje vedkommende rett og slett har en litt dårlig dag? Poenget er at du aldri helt vet hvordan du vil reagere den spesifikke dagen en slik situasjon oppstår. Og selv om du ikke bør gråte, så kan det hende du gjør det likevel. Det er ikke noe du selv bestemmer.

Småbarn bør jo heler ikke gråte? Foreldrene gjør jo alt for at de ikke skal gråte, så det er jo rart at de likevel gjør det....synes du ikke? :)
 
Last edited:
Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

Om jeg tolker imm rett så mener han at i en setting (som her i et fly) er det mannskapet som skal være de reisendes ledsager. Jeg som pax har ingen opplæring eller grunnlag for å forholde meg på noen som helst måte i et fly til annet enn jeg blir instruert om av personalet i flyet. I så måte er det jo absolutt kabinpersonalet oppførsel som jeg må forholde meg til om noe skjer i et fly. De har opplæring for å håndtere slike situasjoner, mens jeg har ikke det.
Om jeg ikke visste at trykkfall var farlig, ville jeg garantert reagert (mest sannsynlig ukontrollert) om disse menneskene som skal håndtere en slik situasjon, begynte å gråte. Deres oppgave er jo å roe ned passasjerer og ikke å skape unødvendig uro. At dette er noe å sette spørsmålstegn ved er jeg helt enig i imm om å gjøre. Det skaper ikke noen usakelig debatt.

Den andre utfordringen her er jo hvordan mennesker reagerer på ulike hendelser. Man kan ikke nødvendig vis eliminere slike reaksjoner selv om man har gjort aldri så mange psykiske tester og trenig på ulike scenario. Det er jo derfor ikke lett å kunne kritisere en person for å reagere slik når denne reaksjonen kan være utløst av mange faktorer som står utenfor kontroll for personen selv eller systemet rundt.
Man skal ha voldsom respekt for hvordan mennesker reagerer ukontrollert i forskjellige sammenheng. Selv opplevde jeg at min far ble skutt på en bussholdeplass, helt umotivert på vei til jobb i våres.
Det gikk bra med han, men måten jeg da reagerte på var langt uten for rekkevidden av hva jeg selv kunne tro om mitt eget reaksjonsmønster. Mange her har sikkert opplevd noe lignende.
 
Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

Som det er sagt tidligere, så vet ingen helt sikkert hvordan de vil reagere før det faktisk skjer, selv om man har trent på det i en simulator. Men er man godt trent så er man bedre forberedt. Plutselig trykkfall og raskt nedstigning gir kroppen en del fysiske påkjenninger i tillegg til det rent psykiske, og det fysiske er ikke noe man klarer å gjenskap i en simulator. Det kan være smertefullt nok for ører og bihuler til at det utløser tårer.

Det viktigste uansett er at vedkommende utfører de arbeidsoppgaver som han/hun skal gjøre i en slik situasjon. Gjøres ikke det, så vil vil det normalt sett være noe som blir tatt opp som en sak internt i selskapet i etterkant for å gjennomgå hendelsen og gjøre evt. korrigerende tiltak.

De som tror at kabin/cockpit-personalet skal utføre alle oppgaver 100% korrekt til enhver tid, uten å bli påvirket av omgivelsene, har nok misforstått. De er mennesker som alle andre - tro det eller ei :)
 
Last edited:
Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

Jeg overhørte(frekke meg) en samtale mellom kapteinen på dette flyet, og en annen person på det neste flyet til Evenes. Utifra det han sa, var det overhodet ikke dramatisk, men de måtte snu. God gammedags fusk i motoren, var uttrykket han brukte. Det hadde kommet et par gode smell også.
 
Back
Top