• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flammer ut av eng. på SAS 736

Re: Flammer ut av eng. på SAS 736

De ble fraktet videre med annen farkost. Det betyr vel noe annet enn fly. Luftballong kanskje?

Noen som vet hvilket individ det var?

Flyvertinner er bare mennesker de også, men det er vel ikke helt bra at de virket redde. Både de og de der fremme bør vel holde hodet kaldt i slike situasjoner.

Tror da alle blir nervøse i en slik situasjon, ansatt eller ikke. Å forvente noe annet er vel litt urealistisk.

Tror da alle blir nervøse i en slik situasjon, ansatt eller ikke. Å forvente noe annet er vel litt urealistisk.

Tja, det spørs vel på grad av nervøsitet.
En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

Er bare to situasjoner som skaper gråt i cockpit: motvind og tom kaffekanne.

Men tilbake til tema. Ingen vet jo hvordan man reagerer i en nødsituasjon før man har vært midt oppi det med begge beina, tross all verdens trening og forberedelser. Noen virker/er sikkert mer nervøse enn andre og sånn er det vel bare. Jeg synes ikke man kan forvente steinansikt fra kabinansatte uansett nødsituasjon.

En kollega av meg fløy hjem fra London da de mistet kabintrykket. Flyvertinna begynte å gråte da flyet gikk nedover. Håper ikke de satt og gråt fremme i cockpit også.

Saklig kommentar som sikkert gjør mye for å opprettholde fagfolks interesse for å lese og bidra med fakta på forumet...

Det er vel strengt tatt knekkende likegyldig om de griner, ber eller gjør andre ting. Du har ikke noe valg om å bytte mannskapet når du sitter der, så du er prisgitt de som er der, og på tross av en og annen VG-historie så tipper jeg nok at man kommer fra mye rart med mange inntrykk av folk, men til syvende og sist, så er alt som teller å at du tar på setebeltet og ser hva som skjer.

-A

ærligt talt......

:mol:old

Spørsmålet er jo om cabincrew egentlig var nervøse eller om det paxen så var et utslag av et stigende stressnivå. Det kan være vanskelig å se forskjell for oss uten noen form for psykologiutdanning, da menneskers atferd ikke nødvendigvis blir veldig forskjellig.

Dessuten er det stor forskjell på å være litt nervøs (og stresset) og det å få panikk.

Også flyvertinnene virket nervøse, sier passasjeren.

Ærlig talt, dette er det dere baserer dette med nervøsitet og profesjonalitet på? For det første kommer det fra en passasjer som også opplever det samme, og kan bli påvirket av alle mulige følelser i en slik situasjon. Bare der burde spekulasjonen stoppe. Så går det igjennom media i tillegg.

Skulle jeg satt pengene på noe, så var det at de gjorde akkurat den jobben de skulle, framfor å sette pengene på denne ene strofen. :)

God kveld da folkens..

Skulle jeg satt pengene på noe, så var det at de gjorde akkurat den jobben de skulle, framfor å sette pengene på denne ene strofen.

Det er vel de fleste enige om her ja:)
Men jeg synes ikke nødvendigvis det er et svakhetstegn å se litt nervøs ut heller. Overhodet ingen sammenheng mellom å være nervøs/oppspilt/klar som kabinansatt/pilot i en sånn situasjon, og det å prestere dårlig. Tvert i mot.

Dessuten er det stor forskjell på å være litt nervøs (og stresset) og det å få panikk.

Definitivt, men sånn som jeg forstod artikkelen var det enkelte blant paxen og ikke crewet som ble beskrevet som panikkslagne. Uansett har jeg stor forståelse for at paxen synes det er godt over gjennomsnittelig ubehagelig å se at det kommer flammer ut av motoren på flyet de sitter i.

Back