Noen her har misforstått. Det er ikke det at det er fiskepudding eller tannkrem eller noe, og det er ikke det at noen har forsøkt å finne på noe TTP-basert sprening. Det er to ting her som er fullstendig forbigått og som er viktig:
1. Det finnes ikke i dag noe binære sprengstoff som kan fraktes avgårde og bare tilfeldigvis blandes på 30 sekunder på en flydass. Det å blande disse tingene krever rimelig ryddige og kontrollerte lab-forhold, med kontrollert temperatur.
2. Dette med at alt fra vann til fiskepudding skal konfiskeres som "farlig" er rett og slett usakelig. Hvis dette er så farlig så bør det da behandles deretter. Hvis noen blir tatt med faktisk sprengstoff i sikkerhetskontrollen så fører det nok til et par ubehagelige timer med faktisk politi, med mer moro mot rettsvesenet seinere. Blir man tatt som den kriminelle vann-smugleren man er, så blir flasken plasset i en sekk som stå meter unna folkemassene, og det har ingen konsekvenser. Hvis disse tingene er farlig, så får man oppføre seg som om de var det.
Hvorfor er det siste en veldig viktig forskjell? Fordi skulle jeg ha lyst å kapre et fly med en livsfarlig vannflaske så er det jo bare å forsøke igjen i morgen. Eller dagen etter. Det er jo ingen som anholder meg, eller stopper meg. Sikkerhetsvaktene er blitt sløvere og sløvere med å kontrollere hva som stoppes, og det betyr jo at i praksis, så lenge jeg får min farlige ting til å se ut som en vannflaske kan jeg jo bare kjøre på med nye forsøk inntil jeg kommer igjennom med, uten at jeg på noe vis får problemer.
Sikkerhet meg midt i....
-A