First class/business med Thai fra Norge (Skandinavia)

Originally posted by amatør

Og ifølge Boarding.no regner Star tour med at det totalt vil bli 120000 reisende til Thailand i år, det vil være en vekst på 14000 på et år (106000 i 2006), det vil si i snitt 328 mennesker daglig som vil reise i år, og å si at 70- 80 % av disse vil reise via OSL er vel ikke å ta i ?? Og ifølge reiseoperatørene gir direktefly en ekstra økning til en destinasjon på ca 10%, altså ca 12000 ekstra, da ville vi kommet opp i ca 132000 reisende i 2007, og Thailand vil fortsette å øke fremover når tsunamien knapt hadde en innvirkning på reisevanene den veien.
Og Finnair hadde en økning på 66%! fra OSL til Asia første kvartal i år!

70-80% markedsandel ?? vel AF haaper paa 20% av Seattle - Paris markedet...Selv BA har ikke 20% av Seattle London markedet....(tallene er hentet fra M.I.D.T. (Statestikk programmet som LH selger til flyselskapene som inneholder oversikt over solgte seter samt pronose 3 maaneder frem i tiden))...jeg er overrasket om CO har mere enn 20% av OSL NYC markedet....

Originally posted by Herlov

Originally posted by CK

hverken ruteplanleggerne i SK eller TG er noen idioter - de kjenner markedet godt fra innsiden, og de kjenner trafikkstrømmene. Om det hadde vært slik at markedet hadde vært der, hadde flyene også kommet. Problemet med Norge er at selv om vi er et reisende folk, så er det ikke mange av oss. Husk at det bor dobbelt så mange folk i Sverige enn i Norge, og ARN er også en naturlig transferflyplass for Baltikum, Polen, Finland, Norge og Danmark.

Så hva var det du mener skjedde når Thai la inne Osl-Cph-Bkk i reservasjonssystemet? Fant de først ut at markedet var der og så var det plutselig ikke der lenger?

Som jeg har sagt tidligere også, hadde jeg en samtale med en direktør i OSL for en tid tilbake og han mente det var SAS som hadde skylden for at Thai trakk seg.

Jeg er temmelig sikker paa at det var kostnader som gjorde at Thai trakk seg, aa fly en 747 CPH-OSL-CPH med utgiftene til en ekstra besetning som i beste fall er halvfull...

En direktoer i hva ??

Originally posted by dc-8-63
....hvor er Kobro ??? er ikke overbevist om at OSL er direkte aggresive......saa jeg tror at OSL stoerste svakheter er mangel paa aktiv stoette fra OSL

For å si det forsiktig, veldig forsiktig: Du traff spikeren på hodet!

Aften har tydeligvis lest KGLs kommentarer fra siste tur og slakter OSL i dagens papirutgave. Det er lenge siden den flyplassen var OK. Holdningen der oppe ser ut til å være "Vi har landingsplass. Hvorfor kommer ikke flyselskapene stormende hit?" Det finnes en paralell og det er reiselivet på Vestlandet som hylte og skrek fordi turistene ikke kom til bygda deres og betalte blodpriser for dårlige hoteller og elendig service. Forholdene må legges til rette og som den gamle mannen i vest (han er eldre enn meg) påpeker, er det den som legger forholdene best til rette som vinner.

Selv synes jeg at 1 mill USD i direkte støtte grenser mot korrupsjon, men la gå...

Originally posted by CK

hverken ruteplanleggerne i SK eller TG er noen idioter - de kjenner markedet godt fra innsiden, og de kjenner trafikkstrømmene. Om det hadde vært slik at markedet hadde vært der, hadde flyene også kommet. Problemet med Norge er at selv om vi er et reisende folk, så er det ikke mange av oss. Husk at det bor dobbelt så mange folk i Sverige enn i Norge, og ARN er også en naturlig transferflyplass for Baltikum, Polen, Finland, Norge og Danmark.

Så hva var det du mener skjedde når Thai la inne Osl-Cph-Bkk i reservasjonssystemet? Fant de først ut at markedet var der og så var det plutselig ikke der lenger?

Som jeg har sagt tidligere også, hadde jeg en samtale med en direktør i OSL for en tid tilbake og han mente det var SAS som hadde skylden for at Thai trakk seg.

Jeg er temmelig sikker paa at det var kostnader som gjorde at Thai trakk seg, aa fly en 747 CPH-OSL-CPH med utgiftene til en ekstra besetning som i beste fall er halvfull...

En direktoer i hva ??

Som jeg skriver, en direktør i OSL. Driftselskapet OSL. :)

Som jeg skriver, en direktør i OSL. Driftselskapet OSL. :)

han boer vel ikke kaste sten i Glasshus (Glassflyplass^_^ )....jeg bare sammenligner med Port Of Seattle som har 4 heltidsansatte som kun jobber med aa skaffe nye selskaper.....de har hatt med seg Guvernoeren i DelStaten Washington 2 ganger til Paris for aa moete Air France.....vaert aar har de produsert en enorm markedsundersoekelse for Air France....de har sponset rundt 30 arrangementer i Seattle og i Paris......de har sponset en Fransk Journalist som skrev om Delstaten Washington for et av Frankrikes stoerste Reiselivs magasiner....og det gir resultater....den 11 Juni ankommer AF SEATAC med en A330......samme dagen ankommer det INGEN nye intekontentale selskaper til OSL....kanskje "Det er SAS sin skyld" ikke er god nok markedsplan ?????:cool:

....jeg bare sammenligner med Port Of Seattle som har 4 heltidsansatte som kun jobber med aa skaffe nye selskaper.....de har hatt med seg Guvernoeren i DelStaten Washington 2 ganger til Paris for aa moete Air France.....vaert aar har de produsert en enorm markedsundersoekelse for Air France....de har sponset rundt 30 arrangementer i Seattle og i Paris......de har sponset en Fransk Journalist som skrev om Delstaten Washington for et av Frankrikes stoerste Reiselivs magasiner....

.. og i denne sammenhengen boer det kanskje ogsaa nevnes at SEA har blant de hoeyeste landingsavgiftene i USA .. for de som betaler full pris .. ;)

'''Under a plan approved last week by the Port of Seattle, landing fees for new international air service will be waived during their first year and 75 percent of the fees the following year, according to the Seattle P-I. Facilities charges will be cut 75 percent for each of the first two years, and the Port will contribute $250,000 the first year, $160,000 the second year and $45,000 the third year to a marketing program for the route. '''
http://www.cascadiareport.com/cascadia_report/2007/02/air_france_anno.html

Originally posted by CK

hadde det vært slik at om markedet hadde vært der så ville flyene også kommet? hmmm er det et selskap som opererer i Norge og som har vist at de er mestere å åpne ruter etter at andre har gjort suksess så er det jo nettopp SAS! Hvor mange av Rutene til Norwegian har ikke blitt dømt ned i det vide og det brede her med akkurat samme argument! SAS har jo alltid vært deffangsiv i Norge når de ikke har hatt stort påtrykk fra konkurrenter. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Bare vent til noen andre gjør suksess med intercontinentale ruter fra osl. da dukker SAS fort opp!

Når det gjelder feeder markedet i de forskjellige landene, så taler det jo absolutt til fordel for Norge! Vi der det dessidert største innenriks markedet i nord Europa og har produksjon til de største byene som er uten sidestykke! Dette gjør at Norge er bedre tilrettelagt for transfer fra resten av landet enn Sverigeog Finland. Det må rett og slett være en fryd for en star partner å åpne til Osl. Han får da direkte og effektiv tilgang med hyppige avganger til alle storbyene (noe som etter økonomiske lover skulle tilsi billigere seter). Å her kommer da størrelsen på landene inn som du skriver. For jeg ser ikke denne forskjellen da det er antall reisende som teller, ikke antall innbyggere. Med 120.000 norske reisende til Thailand og ca 200.000 svensker fra ARN og CPH (fordelt på de to) er jo Osl nesten like potensiell stor på Thailand som det ARN produserer av Thailand pax i dag med innenriks transfer!

Originally posted by Dag Viking

Det har flere ganger vært påpekt hvor lite næringsliv det er i Oslo (og Norge) i forhold til andre byer. I DN fra i går var det en reportasje der det ble påpekt at verdien på Oslo Børs snart hadde tatt igjen Stockholm.

Jeg fant en gammel artikkel på dn.no, fra 2001. Der står det blandt annet:+

De 209 selskapene som omsettes på Oslo Børs har en markedsverdi på totalt 608 milliarder kroner. Helsingfors Børs har en markedsverdi på nesten tre ganger så mye, selv om den finske børsen har færre selskaper.

Stockholm troner øverst på verdien av de nordiske børsene med en markedsverdi på over 3800 milliarder kroner. Dette viser at Oslo Børs er liten, også målt i nordisk målestokk.

Markedsverdien på de børsnoterte selskapene har ikke nødvendigvis sammenheng mellom størrelsen på næringslivet, selv om det dog er en viss korrelasjon.

Originally posted by MartinL

Originally posted by CK

hadde det vært slik at om markedet hadde vært der så ville flyene også kommet? hmmm er det et selskap som opererer i Norge og som har vist at de er mestere å åpne ruter etter at andre har gjort suksess så er det jo nettopp SAS! Hvor mange av Rutene til Norwegian har ikke blitt dømt ned i det vide og det brede her med akkurat samme argument! SAS har jo alltid vært deffangsiv i Norge når de ikke har hatt stort påtrykk fra konkurrenter. Jeg har sagt det før og sier det igjen. Bare vent til noen andre gjør suksess med intercontinentale ruter fra osl. da dukker SAS fort opp!

Når det gjelder feeder markedet i de forskjellige landene, så taler det jo absolutt til fordel for Norge! Vi der det dessidert største innenriks markedet i nord Europa og har produksjon til de største byene som er uten sidestykke! Dette gjør at Norge er bedre tilrettelagt for transfer fra resten av landet enn Sverigeog Finland. Det må rett og slett være en fryd for en star partner å åpne til Osl. Han får da direkte og effektiv tilgang med hyppige avganger til alle storbyene (noe som etter økonomiske lover skulle tilsi billigere seter). Å her kommer da størrelsen på landene inn som du skriver. For jeg ser ikke denne forskjellen da det er antall reisende som teller, ikke antall innbyggere. Med 120.000 norske reisende til Thailand og ca 200.000 svensker fra ARN og CPH (fordelt på de to) er jo Osl nesten like potensiell stor på Thailand som det ARN produserer av Thailand pax i dag med innenriks transfer!

men vil folk fra TRD, BGO, SVG og KRS velge OSL som transfer punkt (jfr. traaden om transfer utland/innland paa OSL) eller f.eks. hellig KLM via AMS ??

Og ifølge Boarding.no regner Star tour med at det totalt vil bli 120000 reisende til Thailand i år, det vil være en vekst på 14000 på et år (106000 i 2006), det vil si i snitt 328 mennesker daglig som vil reise i år, og å si at 70- 80 % av disse vil reise via OSL er vel ikke å ta i ?? Og ifølge reiseoperatørene gir direktefly en ekstra økning til en destinasjon på ca 10%, altså ca 12000 ekstra, da ville vi kommet opp i ca 132000 reisende i 2007, og Thailand vil fortsette å øke fremover når tsunamien knapt hadde en innvirkning på reisevanene den veien.
Og Finnair hadde en økning på 66%! fra OSL til Asia første kvartal i år!

70-80% markedsandel ?? vel AF haaper paa 20% av Seattle - Paris markedet...Selv BA har ikke 20% av Seattle London markedet....(tallene er hentet fra M.I.D.T. (Statestikk programmet som LH selger til flyselskapene som inneholder oversikt over solgte seter samt pronose 3 maaneder frem i tiden))...jeg er overrasket om CO har mere enn 20% av OSL NYC markedet....
Jeg skrev ikke at 70-80% av markedet vil fly med Thai, jeg skrev at 70-80% av reisende til/fra Thailand er innom OSL, bla fordi det bor desidert flest mennesker på østlandet..

Med 120.000 norske reisende til Thailand og ca 200.000 svensker fra ARN og CPH (fordelt på de to) er jo Osl nesten like potensiell stor på Thailand som det ARN produserer av Thailand pax i dag med innenriks transfer!

Snarare är siffran 300 000 svenskar som väntas besöka Thailand 2007. Och varför anta att den siffran fördelas jämt mellan ARN och CPH?

Jeg skrev ikke at 70-80% av markedet vil fly med Thai, jeg skrev at 70-80% av reisende til/fra Thailand er innom OSL, bla fordi det bor desidert flest mennesker på østlandet..

Ja selv om de reiser via OSL er det ikke selvsagt at de velge nonstop alternativet, til sammenligning har BA under 20% av Markedet mellom Seattle og London.....og ut i fra det regnet Air France med at de faar rundt 20% av Seattle Paris markedet.....og jeg tror ikke at Thai kan regne med noe saerlig hoeyere markedsandel enn 20% ut i fra Oslo med en nonstop.....

Originally posted by CK

Nå er vel antall svenske reisende til Thailand ca 250000 i året, mens Danmark er på nivå med oss. Men 120-130000 reisende bør helt klart kvalifisere til en direkterute!

70-80% markedsandel ?? vel AF haaper paa 20% av Seattle - Paris markedet....

Og bookingtallene på SEA-CDG de første ti dagene, over en uke før rutestart:

-- June 11 : 85 %
- June 12 : 76,25 %
- June 13 : 69,86 %
- June 14 : 73,51 %
- June 15 : 85,38 %
- June 16 : 86,75 %
- June 17 : 81,27 %
- June 18 : 85,38 %
- June 19 : 88,58 %
- June 20 : 91,32 %

En 332 er vel perfekt for en slik rute også:-p

Jeg er ikke hjemme, så jeg kan ikke sjekke bookingen i de ulike klassene

328 daglige passasjerer, 20 % markedsandel - jo, jo - kvalifiserer nesten til en Q400...

Er ikke mange dagene i uka en slik rute ville kunne være lønnsom da.

Når jeg har reist fra både CPH og ARN til BKK nå i vinter har det vært fullt på C-klasse, hvorav andelen nordmenn har vært betydelig.
Jeg er ganske sikker på at den "gamle sannheten" om at det norske markedet ikke er betalingsvillig nok burde revurderes.
OM det skulle komme en direkterute med TG fra OSL-BKK vil nok denne også få en betydelig andel av reisende som skal til andre destinasjoner i Asia og Australia også.
Jeg mener å huske at i den tiden jeg jobbet for TG på ARN at på enkelte avganger skulle mer enn halvparten av passasjerene videre ut fra BKK samme dag, og det er nok ikke utenkelig at et slikt scenario vil kunne stemme ut fra OSL også.

det er vel rimelig å tro at en direkterute vil tiltrekke seg nye pax samtidig som den vil ta markedsandeler fra eksisterende tilbydere av destinasjonen fra Osl. dessuten er det EN ting som ingen her nevner og det er at direkte ruter GENERERER NYE PAX, så å regne ut det eksisterende markedet for en dirketerute vil kun være riktig på kort sikt. En direkte rute fra Osl med Thai gjennom SAS og Star systemet fra Osl vil tiltrekke seg store markedsandeler og nye reisende! det skulle da bare mangle med SAS og Star sin possisjon i hjemmemarkedet. Et selskap skal i dagens marked lete lenge etter en rute som i forhold til antall reisende har et større markedsgrunnlag ved oppstart enn BKK fra Osl!

For å si det slik, jeg skulle tro at Thai har mer enn 20% belegg fra Sverige og Danmark!

Thai ville garantert fått en langt større andel enn 20% med en direkterute fra OSL, det virker som et utrolig populært selskap blant nordmenn ettersom flygningene fra CPH og ARN har betydelige andeler nordmenn ombord, pluss at en del også flyr med de via Frankfurt.

Thai ville garantert fått en langt større andel enn 20% med en direkterute fra OSL, det virker som et utrolig populært selskap blant nordmenn ettersom flygningene fra CPH og ARN har betydelige andeler nordmenn ombord, pluss at en del også flyr med de via Frankfurt.

Foer jeg begynnte aa jobbe med tallene var overbevisst om at f.eks. BA hadde opp i mot 50% av markedet mellom Seattle og London...og hadde ikke stor tro paa prognosene til AF i fra Paris som antydet 20% som et godt tall....

En skal vel ogsaa ta med at Nordmenn gir de Blaa flyene Einstappjet mjit Gouda an Heinken...og det er et av flere selskap som kan tilby reiser til alle destinasjoner Nordmenn oensker aa reise....ikke bare Asis som Thai vil i hovedsak vaere begrenset til...og jeg er overbevisst om at KLM vil kjempe for aa beholde sitt marked i Norge...og vil tilby meget gunstige tilbud om Thai aapner en direkte rute, paa samme maate som BA, NW og SAS gjoer med Seattle Paris akkurat naa......og svaert mange vil forbli lojale til KLM, de har poeng systemer innarbeidet, Thai vil lide under at det ikke er mulig aa opparbeide peong innelends i Norge i Starsystemt...etc. etc...jeg muligens litt over 20% men ikke mye

Back