First class/business med Thai fra Norge (Skandinavia)

SQ321

ScanFlyer Gold
Hei.

Har ikke vært bidragsyter til forumet tidligere men tenkte jeg skulle prøve meg etter å ha fulgt dere fra "utsiden". Ikke funnet noe subjectet på akkurat denne saken før så tenkte å henvise til artikkel som var i Dagens Næringsliv (papir) onsdag. Tittelen er: "Stuerent å fly dyrt for nordmenn" og har et par interessante kommentarer fra Hilde Hirai, sjef for Thai i Norge. Da skjønner dere at tema er Thai, OSL og nordmenn som visstnok ikke er like betalingsvillige som dansker og svensker, eller er de..?

"Flyene er styggfulle(?!) både forran og bak og i mine 30 år har jeg aldri opplevd at vi må plassere førseklassepassasjerer på venteliste. De dyrere kabinene foran i flyet fylles langt raskere enn tidligere...Thai har fjernet førsteklassekabinen på flygninger fra Skandinavia men det forhindrer ikke mange fra Norge i å reise til Frankfurt eller London og reise i luksus".

Bare et innspill og gleder meg til å høre deres tanker.

Kort om meg: Har lykkes i å holde meg unna diskusjonene deres før i frykt om at jeg kommer til å bruke alt for mye tid på dette både i jobb og privat da jeg lett blir "avhengig". Er Osloborger, jobber ikke i flyindustrien dessverre men har blir en del timer i luften fordet, slutten av 20-åra og hadde min beste flyopplevelse da jeg fløy business fra ORD til LHR i 777.

Min erfaring med SQ er at det er styggfullt forran. Selv med fullpris C-klasse-billett så er det en god del ruter hos de man må henge på venteliste på ganske lenge for å få et sete på. Selv en "liten regional-rute" som SIN-BNE med gammelt utstyr er smekkfullt forran på natt-flyginger med "dårlige" seter i offpeak-tider som februar-april.

Ut i fra hva jeg ser andre steder så er det like mye slik hos andre selskaper og det er lenge siden jeg har hatt en flyging forran hvor det har vært halvtomt.

I tillegg så er de fleste flygingene jeg har hatt fra LHR, FRA og ZRH til SIN vært ganske full av nordmenn fremme.

-A

Var ifrån kommer egentligen påståendet att betalningsviljan hos norska resenärer är lägre än den är hos danskar och svenskar som flyger?

Thai Airways hävdade väl det en gång...? Vet inte hur reliabelt det är egentligen.

Originally posted by jikswoboB

Var ifrån kommer egentligen påståendet att betalningsviljan hos norska resenärer är lägre än den är hos danskar och svenskar som flyger?

Thai Airways hävdade väl det en gång...? Vet inte hur reliabelt det är egentligen.
:clap

et godt plantet rykte for alle som med sabler forsvarer ikke etablering av langruter fra osl....

Originally posted by MartinL

et godt plantet rykte for alle som med sabler forsvarer ikke etablering av langruter fra osl....

Ja, det hevdes stadig vekk at ruter fra Norge til Thailand er low-yield ruter (om dette er sammenliknet med hva tilfellet er fra Sverige og Danmark vet ikke jeg, men slik argumentet ofte brukes kan det virke som om man mener det).

Det er veldig mye penger ute blandt folk, jeg tror folk lettere kjøper seg luksus nå enn tidligere, og Bizniss klasse og Første klasse er ikke så utenkelig som tidligere.

Heldigvis virker også den fordømte janteloven å vike litt, ihvertfall merker jeg det!

Originally posted by MartinL

Siden jeg kanskje omtales som en av dem som har raslet med sablene, men som ogsaa oensker flere intercont ruter fra Norge, saa har mine innspill vaert mere basert paa 5 aars jobbing som assistent (til min kone) med aa aapne Paris Seattle, som har en god del av de samme utfordingene som en eventuell BKK - OSL rute. Paris Seattle aapne den 11 Juni i aar....saa det gaar an.....:D

Foerst og fremst om vi ser paa utgiftene: rene utgifter USD 100.000 en vei!! pr.dag !Saa det skal littt penger inn i den fuglekassa foer det blir butikk....(USD 100.000 er hentet fra LH's kostnader for FRA-PDX i 2003 og er nok noe lavt med dagens hoeye drifstoff utgifter) For AF's Seattle rute var det et godt etablert marked fra Seattle, et software firma borte i Redmond(The Evil Empire!!) har europeisk hovedkontor i Paris og vil kjoepe 7-8 Business Class Seter pr. avgang aaret rundt...den lille flyfabrikken litt oppe i gaten har ogsaa Paris som HK i Europa....og handler nok ikke mindre enn software guruene...og i tillegg har den lille bokhandlen nede i gata(Amazon) Brussel som HK, de kjoeper riktignok ikke Business Class, men reiser mye.....saa markedet fra Seattle var der...men som Paris paapekte Seattle Paris vil i beste fall dreie seg om 25-30% av setene...de oensket tall om forbindelser ut fra Seattle og inn til Seattle....og i likhet med Oslo er det masse vann rett vest for oss....og fisk reiser lite (ok noe frakt av laks)...og med Dash 8 som connection maskin til Vancouver, Portland etc, var det ikke all verden aa hente....i tillegg ser selskapene paa hva flyplassene er villige til aa gi i direkte stoette....LH fikk USD 1.000.000 av Portland !!!...og betaler ennaa ikke landingsavgifter!!!...AeroMexico faar USD 110.000 av Seattle og svaert reduserte avgifter det foerste aaret....hvor er Kobro ??? er ikke overbevist om at OSL er direkte aggresive......saa jeg tror at OSL stoerste svakheter er mangel paa aktiv stoette fra OSL (Vi snakker om Cash $$$$$ Big Time) og magel paa forbindelser....Island er neppe det store drivplastert for Thai.....jeg saa hva vi i respons paa Vancouver, som tross allt har et stort o/d marked til India....50 ut av 10 drosjesjaafoerer i Vancouver heter Singh

Er enig i at Kobro kanskje virker litt defensiv her, Malaysian fikk vel sterkt reduserte landingsavgifter på ARN det første året de fløy der.
Med 110000 reisende ( og økende) mellom Norge og Thailand hvert år + at økningen av nordmenn som unner seg det lille ekstra når de skal reise til smilets land, så er vel strengt tatt ikke Thai avhengige av mating fra andre land inn til OSL, men avhengige av at det blir matet inn til OSL fra resten av Norge det er de.. SAS??!!??

Nå har ikke demensen lettet helt her enda for morgenen, men det var da en god del bråk rundt at Ryanair fikk en del reduserte avgifter i Norge og Sverige i fjor. Og sånn ting er i Norge med at all favorisering er ille og at SAS tydelig ikke vil satser på langhaul fra OSL, så er det kansje ikke rart Kobro sitter i ro me tanke på at han ikke vil bli hengt ut for verken korrupsjon, favorisering eller gi SAS en god grunn for å si "jammen ikke rart vi ikke kan få til ting i Olso når andre får ting gratis?". Eller tar jeg veldig feil nå?

-A

"Thailand-feber" i Norge

Star Tour har senket prisene makismalt, og hevder de selger Norges billigste flybilletter til Thailand i vinter. For bare 5795 kroner får du et flysete til ferieparadiset Krabi. - Billigere blir det ikke, sier informasjonssjef Lena Petersson.

- Alle vil østover. Det er Thailand-feber i Norge. Totalt beregner vi at 120 000 nordmenn vil reise på ferie hit i år.

http://www.boarding.no/art.asp?id=26842

Jeg skjønner godt argumentene til Finn-Erik og har full forståelse for at flyselskapene vurderer disse tingene. Jeg lurer nå likevel på om feeden fra andre steder i Sverige er så mye bedre enn feeden fra andre steder i Norge. Nordmenn reiser jo tradisjonelt sett mer med fly enn svensker hører jeg ofte, og prisnivået i Norge har vel iallefall tradisjonelt sett vært noe høyere enn prisnivået i Sverige (også på flyreiser).

hverken ruteplanleggerne i SK eller TG er noen idioter - de kjenner markedet godt fra innsiden, og de kjenner trafikkstrømmene. Om det hadde vært slik at markedet hadde vært der, hadde flyene også kommet. Problemet med Norge er at selv om vi er et reisende folk, så er det ikke mange av oss. Husk at det bor dobbelt så mange folk i Sverige enn i Norge, og ARN er også en naturlig transferflyplass for Baltikum, Polen, Finland, Norge og Danmark.

Originally posted by amatør

Er enig i at Kobro kanskje virker litt defensiv her, Malaysian fikk vel sterkt reduserte landingsavgifter på ARN det første året de fløy der.
Med 110000 reisende ( og økende) mellom Norge og Thailand hvert år + at økningen av nordmenn som unner seg det lille ekstra når de skal reise til smilets land, så er vel strengt tatt ikke Thai avhengige av mating fra andre land inn til OSL, men avhengige av at det blir matet inn til OSL fra resten av Norge det er de.. SAS??!!??

Igjen forholder jeg meg til Seattle markedet, hvor det er langt mere enn 110.000 aarlig, Paris er Internasjonal destinasjon #4 fra Seattle, og #2 etter London i Europa....

Selv om du aapner en ny nonstop rute betyr ikke det at du automatisk faar hele markedet, og en selv om nonstop til BKK fra OSL vil vaere det beste alternativet for de som sogner til OSL, saa er den ikke noedvendigvis det beste alternativet fra KRS, SVG, BGO og TRD jfr debatten her paa forumet om transfer fra utland til innland paa OSL vil nok reisende fra disse byene heller velge hellige KLM via AMS, spesiellt naar det vil vaere billigere !! (Ja markedskreftene vil gjelde for Norge ogsaa, KLM og vennene deres vil sette ned prisene for aa konkurere, slik SAS, BA og NW har gjort her i Seattle, fra 11 Juni er Paris den billigste destinasjonen i Europa fra Seattle baade paa Business Class og Turist...)

Det har flere ganger vært påpekt hvor lite næringsliv det er i Oslo (og Norge) i forhold til andre byer. I DN fra i går var det en reportasje der det ble påpekt at verdien på Oslo Børs snart hadde tatt igjen Stockholm.

Jeg fant en gammel artikkel på dn.no, fra 2001. Der står det blandt annet:+

De 209 selskapene som omsettes på Oslo Børs har en markedsverdi på totalt 608 milliarder kroner. Helsingfors Børs har en markedsverdi på nesten tre ganger så mye, selv om den finske børsen har færre selskaper.

Stockholm troner øverst på verdien av de nordiske børsene med en markedsverdi på over 3800 milliarder kroner. Dette viser at Oslo Børs er liten, også målt i nordisk målestokk.

Det er tydelig at ting har snudd veldig de siste årene, og vurderinger som ble gjort for ett, to eller tre år siden trenger ikke være riktige lenger. Det regner jeg med flyselskapene tar hensyn til, og foretar fortløpende evalueringer.

Og ifølge Boarding.no regner Star tour med at det totalt vil bli 120000 reisende til Thailand i år, det vil være en vekst på 14000 på et år (106000 i 2006), det vil si i snitt 328 mennesker daglig som vil reise i år, og å si at 70- 80 % av disse vil reise via OSL er vel ikke å ta i ?? Og ifølge reiseoperatørene gir direktefly en ekstra økning til en destinasjon på ca 10%, altså ca 12000 ekstra, da ville vi kommet opp i ca 132000 reisende i 2007, og Thailand vil fortsette å øke fremover når tsunamien knapt hadde en innvirkning på reisevanene den veien.
Og Finnair hadde en økning på 66%! fra OSL til Asia første kvartal i år!

Er det da jeg skal si at jeg hvertfall ikke vil til Thailand når det er så mange normenn der. Hadde det helt fantastisk i Brazil uten å møte en eneste normann på 2 uker...

Er jeg på ferie så er jeg på ferie, man må ha litt norge fri også ;)

Originally posted by CK

hverken ruteplanleggerne i SK eller TG er noen idioter - de kjenner markedet godt fra innsiden, og de kjenner trafikkstrømmene. Om det hadde vært slik at markedet hadde vært der, hadde flyene også kommet. Problemet med Norge er at selv om vi er et reisende folk, så er det ikke mange av oss. Husk at det bor dobbelt så mange folk i Sverige enn i Norge, og ARN er også en naturlig transferflyplass for Baltikum, Polen, Finland, Norge og Danmark.

Så hva var det du mener skjedde når Thai la inne Osl-Cph-Bkk i reservasjonssystemet? Fant de først ut at markedet var der og så var det plutselig ikke der lenger?

Som jeg har sagt tidligere også, hadde jeg en samtale med en direktør i OSL for en tid tilbake og han mente det var SAS som hadde skylden for at Thai trakk seg.

Back