Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
Heisann!
En winglet oeker det effektive aspect ratio til vingen uten aa oeke vingespennet noe betraktelig og dermed reduserer loeft indusert drag som skapes av tip vortexene. Det samme skjer med en "raked" wingtip, men det er ofte problemer aa parkere fly med slike store vingespenn.
Studier har vist at en "raked" wingtip i de fleste tilfellene er mere effektive for cruise, opp mot 5.5% redusert drag, sammenlignet med winglets der vi ser mellom 3.5% til 4.5% redusert drag for en typisk flight.
Ser du paa B787 og A350 vil du se en trend mot "raked" winlglets...
Dag
forstå at raked wingtips er tett på å være like effektiv som mer ordinære winglets
En winglet oeker det effektive aspect ratio til vingen uten aa oeke vingespennet noe betraktelig og dermed reduserer loeft indusert drag som skapes av tip vortexene. Det samme skjer med en "raked" wingtip, men det er ofte problemer aa parkere fly med slike store vingespenn.
Studier har vist at en "raked" wingtip i de fleste tilfellene er mere effektive for cruise, opp mot 5.5% redusert drag, sammenlignet med winglets der vi ser mellom 3.5% til 4.5% redusert drag for en typisk flight.
Ser du paa B787 og A350 vil du se en trend mot "raked" winlglets...

Dag