Firemotors militært over Østlandet?

mrSaxy98

Newcomer
Firemotors militært over Østlandet?

Hei, rundt kl 6.50 så jeg et 4motors grått(kanskje militært) fly ganske lavt over aurskog-høland fly nordover (kanskje mot Gardermoen). Noen som har en ide om hvilket fly det kan være?

MrSaxy98

Re: 4motors militært over østlandet.

Sikkert en C-130 Hercules ja. De fløy lavt over Oslo og omegn i går også. Godt å se at de har kommet seg på vingene igjen.

Re: Firemotors militært over Østlandet?

Det var nok no engelsk. Stod en liten firemotors på GA terminalen igår i forbindelse med statsbesøket.

Det landet en AN-124 på OSL ca kl 07.10 i morges, kan ha vært denne.

Angående lavtflygende fly, så et tomotors militært fly når jeg kjørte sørover på E6 sør for Melhus i Sør-Trøndelag. Det fløy nordover og var mellom 500 til 1000 fot over bakken. Flyet var noe mindre en Hercules og høyvinget. Noen som vet hva slags fly dette kan være?

Det landet en AN-124 på OSL ca kl 07.10 i morges, kan ha vært denne.
Det var en Hercules som kom i " lav høyde " over holmenkollen i går ca 14.30
Litt for stor avstand til at jeg skulle kunne se noen nasjonalitet.

Stemmer nok bra det. Ble litt overrasket når jeg så flyet kommer lavt over tretoppene, trodde først det var en Cessna e.l. ettersom det er en flyplass i nærheten (Ler). Noen som vet hvor lavt militære fly kan gå over bebygd område? Sivile har jo minimum 1 000 fot.

Sivile har jo minimum 1 000 fot.

Og 500 fot utenfor tettbebyggelse/folkeansamling.
Forsvaret har unntak ned til 50m (ca. 150ft), men det gjelder som oftest ikke for utenlandske operatører.

Forsvaret har unntak ned til 50m (ca. 150ft), men det gjelder som oftest ikke for utenlandske operatører.

Bullshit

Forsvaret har lov til å gå til 200ft over land (50ft i skytefelt mm), og utenlandske har lov til å gå ned til min 250ft når diverse rammevilkår er på plass.

Fra "boka" (BML)

26.3.2 Minstehøyde ved lavflyging

Generell minstehøyde for lavflyging er 200 fot over bakken/vannet. Innenfor godkjent skytefelt og ved innflyging og simulert angrep over åpent hav mot sjømål kan flyging autoriseres ned til 50 fot over bakken/vannet.

Flygere skal konsultere kart over pelsdyrfarmer også ved flyging i lavflygningsområdet, slik at overflyging av slike farmer kan unngås.

26.5.2 Minstehøyde under 1000 fot

Minstehøyde under 1000 fot skal godkjennes av Sjef JAOC. Normalt skal slik godkjenning kun gis etter avgang fra norsk område, men kan også gis etter avgang utenom norsk område når dette er av spesiell betydning for gjennomføring av øvelsen.

Når godkjennelse til å fly under 1000 fot blir gitt av sjef JAOC, skal en erfaren norsk flyger gi den/de utenlandske besetningen(e) en face-to-face briefing før flygingen finner sted, uansett avgangssted. Briefingen skal omfatte norsk luftromsstruktur, områder med mye sivil småflytrafikk og viktigheten av å være i kontakt med ATC ved flyging i slike områder, norske bestemmelser vedrørende lavflyging og spesielle faremomenter ved lavflyging i Norge. Det skal spesielt legges vekt på minstehøyder, pelsdyrfarmer og restriksjoner i de forskjellige pelsdyrperiodene, tettbebygd strøk, verneområder, kontrollsoner, Traffic Information Zones (TIZ), konsentrasjonsområder for fugler og regler for avbrutt lavflyging. I tillegg skal det informeres om områder der man erfaringsmessig vet at det kan være annen sivil flyaktivitet og om hvilke enheter av Lufttrafikktjenesten som skal/bør kontaktes i disse områdene. Besetningen(e) skal i nødvendig grad gis assistanse og veiledning i valg av område og flyrute, slik at oppdraget kan gjennomføres på en sikker måte. Aktuelle minstehøyder som kan godkjennes er:

a) 500 fot minstehøyde kan godkjennes innenfor et definert område, spesifisert øvings- område eller skytefelts horisontale begrensninger. Slike oppdrag kan godkjennes enkeltvis eller som en serie flyginger.

b) 250 fot minstehøyde kan godkjennes innenfor spesifisert øvingsområde når flyene deltar i en planlagt øvelse hjemlet i FSJ program for øvelser og alliert trening i Norge i år XXXX. Dersom et forutbestemt øvingsområde ikke er spesifisert, eller deler av flygingen vil foregå utenfor det spesifiserte øvingsområdet, kan 250 fot minstehøyde godkjennes

Det var en Hercules som kom i " lav høyde " over holmenkollen i går ca 14.30
Litt for stor avstand til at jeg skulle kunne se noen nasjonalitet.

Så denne eller en lik en over Oslo noe rundt en time tidligere samme dag også.

Bullshit

Forsvaret har lov til å gå til 200ft over land (50ft i skytefelt mm), og utenlandske har lov til å gå ned til min 250ft når diverse rammevilkår er på plass.

Beklager, tok det fra hukommelsen og forvekslet i samme slengen m og ft.
Ser at jeg selvfølgelig burde ha lagt til "mener å huske …"

Back