Fire on 787 test aircraft forces evacuation

Noen som vet reg? Lurer på om det er den involverte maskinen vi var inne i på Paine field?

Hva tenker du på da?

Vil vel gjette at det tenkes på både 787 og 380... Felles for begge er vel at RR spiller en ikke uvesentlig rolle i begge prestisjeprosjektene. Dagens brann kan jo riktignok ikke RR lastes for, men dog ;) selv er jeg happy for at slike ting dukker opp uten at det krever menneskeliv! Hver eneste case gjør trolig noe med kunnskapen hos konstruktørene :)

A380-episoden var vel et RR-problem og ikke et problem med flyet.
Når det gjelder 787 er det ingenting som forundrer meg lenger.

787 Prosjektet begynner å bli hardt prøvet!

Hvor skal vi starte med å tak i prosjekter som har blitt hard prøvet når det gjelder fly?

Comet på 1950-tallet, Tupolev Tu-144 i Paris, 737 (rudder-problemer) Er sikkert flere å, men dette er bare hva jeg kommer på i farten.

Forsinkelser på slike omfattende prosjekter kommer ikke som et sjokk på meg, men godt mulig det bare er meg ^_^

Breaking News:
Brann og røykutvikling er ikke noe Boeing har laget selv :-) Røyk/brann-utvikling har oppstått ombord lenge før 787 i det hele tatt var påtenkt! (påtent).

Liten sak blir forsøkt blåst opp stort på en vegg.

Å si at det er en _ikke_ sak er vel litt drøyt før man har årsaken ?
For kunder som venter på sine 787 så betyr alt slik ytterligere forsinkelser, som igjen kan bety dyre mellomløsninger for de og for Boeing, som igjenfører til gruff hos Boeing sine aksjonærer.

Kjaere deg P.A Viking!

Naa maa vi ikke lage sensasjon av allt vi ser og leser. Forskjellen i dag og for bare 10-15 aar siden er at media er saa mye mer utbredt og infomrasjon, riktig eller galt kommer ut uten noen form for verifisering.

Det er sikkert ikke mange her som husker, men vi hadde mye kluss med GE90 motorene i begynnelsen av B777 programmet og vaare venner hos BA klarte aa legge igjen en halv lavtrykksturbin paa LHR. Det saa dystert ut den dagen, men paa tross av dette er GE90 en av de mest paalitelige motorene som brukes paa widebody i dag.

Elektriske problemer kan oppstaa paa alle fly og spesiellt flight test fly som er full av sensorer, ekstra ledninger osv. Jeg er helt sikker paa at Hamilton Sundstrand er "all over this" og finner ut hvor feilen ligger... slik som Rolls Royce vil raskt finne problemene paa Trent motorene sine og ha dette fikset.

Dag

Ja, dette så ikke bra ut.

The concern, say industry analysts, centres not only on the cause of the fire, but the rapid cascading of failures that unfolded in the minutes before touchdown in Laredo, including the loss of primary electrical power, some of the flight deck displays and auto throttle control, as well as the deployment of the ram air turbine. Boeing emphasises that the "pilots executed a safe landing and at all times had positive control of the airplane, and all of the information necessary to perform that safe landing".

Heisann!

Ja, dette så ikke bra ut.

...rapid cascading of failures that unfolded in the minutes before touchdown in Laredo, including the loss of primary electrical power, some of the flight deck displays and auto throttle control, as well as the deployment of the ram air turbine....

Dette stemmer ikke med det vi vet i dag...?

Dag

Hei Dag :)

Dette stemmer ikke med det vi vet i dag...?
Boeing har i alle fall en ganske mye mindre dramatisk vinkling på det:
Damage to the ZA002 P100 panel is significant. Initial inspections, however, do not show extensive damage to the surrounding structure or other systems. We have not completed our inspections of that area of the airplane.

The P100 panel is one of several power panels in the aft electronics bay. It receives power from the left engine and distributes it to an array of systems. In the event of a failure of the P100 panel, backup power sources – including power from the right engine, the Ram Air Turbine, the auxiliary power unit or the battery – are designed to automatically engage to ensure that those systems needed for continued safe operation of the airplane are powered. The backup systems engaged during the incident and the crew retained positive control of the airplane at all times and had the information it needed to perform a safe landing.
Kilde: Boeing

Back