MartinL
ScanFlyer Dusty
Originally posted by Farmer
Interessant å se at denne diskusjonen alltid vekker så sterke følelser.
Jeg vil tro at det ville være fornuftig av SAS å se mulighetene for å flytte litt av direkterutene på intercont til OSL og ARN, eller bygge opp ekstra kapasitet fra disse flyplassene. Spesielt nå som vi ser at kundene fra disse opptaksområdene heller velger andre transferpunkter når de skal på lange reiser. I dette spiller også pris og service inn som viktige faktorer.
Det er i og for seg ikke noe feil i å bruke CPH som HUB av SAS, men så lenge vi ser at lekkasjen er så stor som den er i dag må nok noe gjøres for tapene blir for store.
En annen faktor oppe i dette er den tilbringertjenesten som SAS gjør selv til sine langruter. Jo flere legs kunden må fly, jo mindre penger blir det å fordele for den enkelte flight. Nå har jeg ingen anelse om hvor mye SAS DK tar av en OSL-CPH-BKK billett for eksempel, men denne nøkkelen kan jo være slik at Intercont sitter igjen med for liten del av kaka for at dette skal gå rundt.
Det kan jo også tenkes at SK er for "billige" på sin tilbringing til TG som nå skal fly daglig fra CPH, all den tid at en gjennomgående SK/TG billett oftest er billigere enn en ren SK/SK billett.
Når det gjelder ARN, så er det vel kanskje for sent å ta Asia trafikken all den tid TG nå kommer med 6 ukentlige avganger til BKK, hvor de også får matet inn til sine ruter ut fra BKK i stor grad.
Vi får nå bare håpe og tro at vi får Intercont trafikk fra OSL, og at SK klarer å få ned kostnadsnivået på en slik måte at de kan møte konkurransen med både pris og kvalitet.
Sitter nå på Kastrup og venter på å gå ombord i en smekkfull SK973 .. :hi2
Returen denne gangen blir med LH via MUC, en reiserute som i realiteten er like grei tidsmessig .. og så lenge det ikke finnes direkteruter vil flere med meg finne på å velge andre alternativer enn CPH , dessverre.
God tur hjem!
Synes du skrev mye fornuftig her. SAS kan ikke sitte å se på at de taper så mye pax til andre lenger. Håper for SAS sin skyld at noe skjer den 16 Aug