Finnair til Nagoya

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Originally posted by Farmer
Interessant å se at denne diskusjonen alltid vekker så sterke følelser.
Jeg vil tro at det ville være fornuftig av SAS å se mulighetene for å flytte litt av direkterutene på intercont til OSL og ARN, eller bygge opp ekstra kapasitet fra disse flyplassene. Spesielt nå som vi ser at kundene fra disse opptaksområdene heller velger andre transferpunkter når de skal på lange reiser. I dette spiller også pris og service inn som viktige faktorer.
Det er i og for seg ikke noe feil i å bruke CPH som HUB av SAS, men så lenge vi ser at lekkasjen er så stor som den er i dag må nok noe gjøres for tapene blir for store.

En annen faktor oppe i dette er den tilbringertjenesten som SAS gjør selv til sine langruter. Jo flere legs kunden må fly, jo mindre penger blir det å fordele for den enkelte flight. Nå har jeg ingen anelse om hvor mye SAS DK tar av en OSL-CPH-BKK billett for eksempel, men denne nøkkelen kan jo være slik at Intercont sitter igjen med for liten del av kaka for at dette skal gå rundt.
Det kan jo også tenkes at SK er for "billige" på sin tilbringing til TG som nå skal fly daglig fra CPH, all den tid at en gjennomgående SK/TG billett oftest er billigere enn en ren SK/SK billett.
Når det gjelder ARN, så er det vel kanskje for sent å ta Asia trafikken all den tid TG nå kommer med 6 ukentlige avganger til BKK, hvor de også får matet inn til sine ruter ut fra BKK i stor grad.

Vi får nå bare håpe og tro at vi får Intercont trafikk fra OSL, og at SK klarer å få ned kostnadsnivået på en slik måte at de kan møte konkurransen med både pris og kvalitet.

Sitter nå på Kastrup og venter på å gå ombord i en smekkfull SK973 .. :hi2
Returen denne gangen blir med LH via MUC, en reiserute som i realiteten er like grei tidsmessig .. og så lenge det ikke finnes direkteruter vil flere med meg finne på å velge andre alternativer enn CPH , dessverre.

God tur hjem!

Synes du skrev mye fornuftig her. SAS kan ikke sitte å se på at de taper så mye pax til andre lenger. Håper for SAS sin skyld at noe skjer den 16 Aug

Nu synes jeg lige vi skal finde ud af hvad det er vi diskuterer... Her taler flere om SAS Interkontinetal mister pax. og det skal der gøres noget ved. Faktum er at SAS Interkontinental ikke mister pax. men f.eks. i Juli havde en loadfaktor på 86,3% hvilket faktisk er helt fint.

Det som det handler om er at SAS int. kont. bliver hægtet af når det drejer sig om væksten i markedet. SAS kan ikke være med da man mangler kapcitet og kan ikke udvide kapaciteten da omkostningerne pt er for høje - der er således tale om en ond cirkel selv om der er pax. nok.

Ved at flytte produktionen af den interkontinentale trafik, opnår man ikke større kapacitet og heller ikke lavere omkostninger så vidt jeg kan se - omkostningerne er begrundet i selskabets kultur, fagforeninger, m.v. Om hubben ligger på CPH, OSL eller ARN burde ikke omkostningsmæssigt havde den store betydning.

Ovenstående er naturligvis blot min analyse - men jeg mener man er nød til at grave lidt dybere ned og se på hvad problematikken virkelig handler om.

Originally posted by Farmer
Returen denne gangen blir med LH via MUC, en reiserute som i realiteten er like grei tidsmessig .. og så lenge det ikke finnes direkteruter vil flere med meg finne på å velge andre alternativer enn CPH , dessverre.

Like grei tidsmessig - tja, mulig hjem til deg, men til Oslo bruker du 4 timer mer via MUC (avg. 2310, ank. 1120) enn SK/SK BKK-CPH-OSL (avg. 0020, ank. 0830).

Grunnen til at jeg også har valgt via MUC er billigere billett i business med LH og bedre sovemuligheter på 340-600.

Men om SAS beholder langrutene så skal vel også flate senger på plass i Airbussene...:up:

Originally posted by The Ticketor
Og hvilket selskap i Norden har bestillt nye seter til business? Jo, AY.

HAr SAS ikke også?
mener at have læst at de kommer i løbet af det næste år, med det resultat at antallet af pladser reduceres! men så går belægningen jo selvfølgelig også op:devot:

De første setene hos SAS skal vel etter planen være installert i januar-februar 2006...

Wow, det hadde jeg faktiskt klart å ikke fått med meg! Men AY var først, og da ble det tydligvis fart på SK.

Men AY savner fortsatt PTV på økonomi, og det kommer nok ikke før det kommer en erstatter for MD-11.

Fikk en telefon i dag som kanskje fører til en tur til Hong Kong med Finnair i høst...så da kan jeg jo komme med en fersk rapport....:spin:

Kanskje man burde slå opp i leksikonet og lære seg betydningen av ordet "nasjonalist" før man slenger rundt seg med slike bekyldninger?
:naughty:

Originally posted by OEH
Kanskje man burde slå opp i leksikonet og lære seg betydningen av ordet "nasjonalist" før man slenger rundt seg med slike bekyldninger?
:naughty:

Siden jeg trakk det frem , min tolknin av Nasjonalisme er som beskrevet i http://no.wikipedia.org/wiki/Nasjonalisme

Hovedsakling da tenkt på "Nasjonalisme handler om å dyrke og verne om sin egen nasjons språk og kultur" , og da ikke trukket videre en det.

Det er faktisk ikke mine egne tanker som ble presentert i begynnelsen av denne topic'en,men ett av flere forslag som har värt vurdert i en lengre tid.
Det er slett ikke snakk om noen "nasjonalistisk" synsing her,PP! Faktum er at Intercont taper business-pax til andre selskaper,i särdeleshet til AY (30% +/-).Det er faktisk snakk om å gjöre noen grep,ikke bare på Intercont,men også med SAS DK,den störste tapsbringeren i konsernet,for at det skal gå med overskudd! At SAS DK er Danmarks störste arbeidsgiver er et problem pga. politikere,men det må ikke bli så stort at hele konsernet går overende."Skit i Skandinavia,leve Danmark!" er ingen opsjon for konsernledelsen.Tro det eller ei!
Juli måned er tradisjonelt en godt belagt måned for Intercont.Det skyldes lite fleksible feriebiletter i ökonomiklassen som ikke tillater noe annet enn oppmöte til avgangen."Captive audience" kan man vel nesten kalle det.Svärt lite "no-show" til juli-avgangene.
Iflg. min forening,så har Intercont. tapt närmere 300 mill. kr. hittil i år.Dette er info fra SAS-ledelsen.Kravet er at Intercont skal gå med vinst ved årskiftet 2005-6,hvis ikke blir Intercont lagt ned.Vi er blitt forsikret om at ikke en eneste sten skal ligge urört,de skal vendes på alle sammen!
Så får vi se hva det blir til den 18/8.

PP. "If you don't like the music,shoot the composer,not the pianoplayer" :lol

Hei!

Faktum er at AY har hatt en riktig flåtepolitikk i alle de år og bygd opp et godt longhaulprodukt som er viden kjent.

MD11 har vist seg å være meget bra for AY sin trafikk. Det er takket være flyets gode cargokapasitet. Den kan frakte 14 containere i tillegg til paller. Og cargo står for en viktig del av selskapets inntekter på langdistanserutene.

Som en AY sjef engang sa: den beste måten og erstatte en MD11 på er med en ny MD11.

Uansett, AY gjorde lurt i å ta å bygge opp sin MD11 flåte og ikke satse på A333/A340/777 da disse ikke er stort mer moderne. Mye mer intressant er det med 787 og A350.

Vil A350 bli etterfølgeren?

Originally posted by MD11
Uansett, AY gjorde lurt i å ta å bygge opp sin MD11 flåte og ikke satse på A333/A340/777 da disse ikke er stort mer moderne.

Hvordan kommer MD-11 ut hvis man sammenligner drivstofforbruk?

Originally posted by Trety
Originally posted by PP
Vanvittig foreslag!!! Men det er jo en relativ nem måde at opnå en vis popularitet her på dette forum...

Og med tanke på hvordan konsernet går om dagen, må man kanskje tenke litt nytt med de upopulære konsekvenser det kan ha for det enkelte marked.
Tenke nytt...SAS?...hmmm..tvilsomt.

Originally posted by EB
Men SAS flyr vel ofte oftere til sine destinasjoner enn det Finnair gjør. I dag har Finnair 6 MD11 og SAS 11 A330/340 - som vel sier litt om størrelsesforholdet totalt.
Tror ikke SAS flyr så mye oftere til Østen enn Finnair. Finnair har 120 avganger i måneden til Østen pr idag. Ganske vanskelig å få oversikten på sas.no med tanke på ruter utenfor Europa dessverre.

Svaret ligger vel på http://www.scandinavian.net/26272/CPHAUG.pdf ...

NRT *7
BKK * 6
PVG * 6
PEK * 7

(glemte vel ingen dest. da ? )

Det skulle bli 26 ukentlige avganger til østen.

/Geir

Originally posted by P.A. VIKING

NRT *7
BKK * 6
PVG * 6
PEK * 7

/Geir
SIN

Originally posted by jens
Originally posted by P.A. VIKING

NRT *7
BKK * 6
PVG * 6
PEK * 7

/Geir
SIN

Mja , 6* SIN er jo riktig det ,men tenkte på den som en liten svipptur fra BKK....

+6=32 Ukentlige Østen Destinasjoner Served By SAS

SAS bruker vel også 7 maskiner på østen av de 11 A330/340 de har i flåten...m.a.o ikke så ulikt det antall seter Finnair tilbyr østover når man tenker på at en av MD11`ene til Finnair brukes vestover til NY...

Back