Finnair til Nagoya

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date
Originally posted by MartinL

Om tallene er riktige og det er som jeg har forstått minst anndel dansker ombord i disse flyene (sett i antall svensker, norske danske % belagte seter i flyet) er det jo ganske rart at det nettopp fra dette landet som alle intercontinentale rutene går. Kort forklart må de det største antall prosent av reisende pr fly faktisk reise til CPH med fly for derfra å kunne fly videre med intercontinental.

Jeg sier ikke dette for å være pro nasjonalistisk eller fordi jeg vil se flere a340 på Gardermoen men fordi jeg mener at om SAS skal klare å ri dette av må fokuset flyttes fra CPH og til der behovet faktisk er. Jeg synes SAS burde satse på ARN, spesielt fordi det vil kunne gi en alvorlig fare for Finnair, som allerede tapper det skandinaviske markedet uten at SAS intercon ser ut til å bry seg stort, og fordi at jeg tror det er den eneste måten å kunne konkurrere mot KLM. For en Svenske eller Normann er det klinkene likegyldig (for de fleste som faktisk flyr og ikke er aerofile som oss) om de benytter seg av CPH, AMS eller FRA. dette fordi de alle ligger syd i Europa og i forholdsvis lik flyavstand (1 til to timer). Med ARN som hub ville det bli en større geografisk avstand til de i dag mellomeuropeiske HUBene og man ville få et mye klarere Skandinavisk alternativ til HUB en CPH er i dag. Dessuten ville en ARN HUB spart inn mye tid for de fleste reisende spesielt til Asia.

Jeg synes å høre at argumentet for å belholde CPH er at den fanger opp mange andre enn skandinaviere på flyrutene sine. Dette argumentet for begrunnelse faller bare på sin egen urimlighet og er vel det beste eksemplet på at ting faktisk ikke fungerer i dag. Det ER pr i dag allerede 2 store aktører som Finnair og KLM som tapper skandinavia for intercontinentale pax på SAS sine ruter av den enkleste grunn. At de faktisk er et bedre alternativ enn SAS på sitt eget skandinaviske marked. SAS må begynne å titte innover sine egene geografiske grenser og stoppe lekasjen. SCANDINAVIA AIRLINES! Først da kan SAS igjen få sin storhets tid.

Godt indlæg Martin - det er absolut den dårligste argumentation jeg længe har set i forhold til denne sag. Af den simple grund at flere af de argumenter du nævner jo netop er et argument for at bibeholde CPH som hub... Nå men det er jo dine egne synspunkter.

Men prøv lige at se på hubs som f.eks. Frankfurt og Amsterdam - hvor mange lokal pax. fra Frankfurt og omegn tror du f.eks. Lufthansa har på sine interkontinentale flyvninger ud af FRA. Men det kan da være vi skulle tage kontakt til Lufthansa og fortælle dem at den er helt gal......

Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by PP

En helt anden sag er vel også at SAS Interkont har nok passagere på deres ruter ud af CPH - problemet er vel i større grad omkostninger og yield! Et problem jeg har svært ved at se løses ved at flytte ruterne til OSL og ARN! Specielt hvis der på alle flyvninger skulle være mellemlandinger.

Ja, hvordan var det igjen , hvor mange Normenn og Svensker var det som fyller disse flyene ....

PP, du har jo ikke annet en Nasjonalistisk/Proteksjonistiske argumentert.

/Geir

Prøv at se på dig selv - man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus!!!

Men på den anden side så er alt hvad der ikke er i norske interesser nationalistisk propaganda - man skal nødig komme på tværs af den norske stolthed. I burde i stedet være glade for at Oslo ikke stadig er en ubetydelige dansk provinsby (eller det er den måske endnu...)

Originally posted by PP

Godt indlæg Martin - det er absolut den dårligste argumentation jeg længe har set i forhold til denne sag. Af den simple grund at flere af de argumenter du nævner jo netop er et argument for at bibeholde CPH som hub... Nå men det er jo dine egne synspunkter.

Men prøv lige at se på hubs som f.eks. Frankfurt og Amsterdam - hvor mange lokal pax. fra Frankfurt og omegn tror du f.eks. Lufthansa har på sine interkontinentale flyvninger ud af FRA. Men det kan da være vi skulle tage kontakt til Lufthansa og fortælle dem at den er helt gal......

Jeg kan ikke se at jeg på noen måte har prøvet å være sarkastisk eller fornærmende i noen måte ovenfor deg eller andre i mitt innlegg.

Da synes jeg at jeg skal kunne forvente meg det samme fra deg!

Originally posted by MartinL
Originally posted by PP

Jeg kan ikke se at jeg på noen måte har prøvet å være sarkastisk eller fornærmende i noen måte ovenfor deg eller andre i mitt innlegg.

Da synes jeg at jeg skal kunne forvente meg det samme fra deg!

Jeg er bare p....træt af dårlig argumentation i denne sag. Det er pussigt at det kun er Asien flyvninger der bliver lagt til grund for al argumentation. Der er bare nogen på dette forum der er begyndt at se Norge som en lidt for stor spiller inden for luftfart i forhold til hvad Norge reelt er. Og jo vi ved udemærket hernede i DK at vi er privilligerede med det udbud af destinationer der udbydes fra CPH i forhold til størrelsen af vores land.

Det var ikke forsøg på at være fornærmende, men sarkastisk er korrekt - det er vel en udtryksmåde der er mere fremherskende i DK end NO.

Er det noen som vet hvordan passasjersammensetningen på SAS sine interkontinentale ruter er (dvs. hvor kommer de reisende fra)..?

Og man er tydligvis meget redd for at noen tenker på alternativer! At Lufthansa overtar all intercont trafikk fra SAS må jo være et større mareritt for danskene enn for svenskene og nordmenn... Og det sier jeg som er 100% fornøyd med CPH, Kastrup og tilbudet med SAS ut i verden!!!

Originally posted by PP

Prøv at se på dig selv - man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus!!!

Men på den anden side så er alt hvad der ikke er i norske interesser nationalistisk propaganda - man skal nødig komme på tværs af den norske stolthed. I burde i stedet være glade for at Oslo ikke stadig er en ubetydelige dansk provinsby (eller det er den måske endnu...)

Og inden nogen angriber med ovenstående - så se det som lidt ironi, sarkasme, drilleri - i sidste ende er vi jo alle Skandinavier og ligner nok hinanden mere end vi selv tror eller har lyst til at tro...

Hvad nogen måske ikke tror så ønsker jeg det bedste for alle de skandinaviske lufthavne - jeg har bare lidt svært ved at se de helt store argumenter for at flytte den interkontinentale hub væk fra CPH...

Originally posted by EB
Og man er tydligvis meget redd for at noen tenker på alternativer! At Lufthansa overtar all intercont trafikk fra SAS må jo være et større mareritt for danskene enn for svenskene og nordmenn... Og det sier jeg som er 100% fornøyd med CPH, Kastrup og tilbudet med SAS ut i verden!!!

At LH og FRA overtager kan næppe være af interesse for hverken Norge, Sverige eller Danmark...

Originally posted by EB
Bra Martin!!!

Ja syntes det tok litt av her!

Men fra spøk til alvor så hadde det faktisk vært morro å visst hvordan belegget er pr skandinavisk land på de intercontinentale rutene. mener disse tallene har ligget ute i en tråd på forumet før.

Det er vel sånn at danskene ønsker flest ruter fra København, svensker fra Arlanda og nordmenn fra Oslo og så argumenterer vi etter hva vi helst kunne tenke oss. :) Om grunnen til at SAS gjør det dårlig på langdistanse er at de har hub i København skal være usagt, men noe galt må de gjøre.

Hvorfor skulle ikke LH via FRA være fullt på høyde med CPH om ikke bedre? SAS har vel 11 langdistansemaskiner... LH har??? Og tenk på alle de andre Star selskapene som flyr fra FRA - flere ganger om dagen!!!

Denne diskussion er noget unnuanceret.:alien: Med den argumentation der føres, må man kunne konkludere at også TG (med 7 ugentlige afgange på CPH mod 6 på ARN) og SQ også gør noget galt.

Go EKCH/CPH :p

Originally posted by PEB
Denne diskussion er noget unnuanceret.:alien: Med den argumentation der føres, må man kunne konkludere at også TG (med 7 ugentlige afgange på CPH mod 6 på ARN) og SQ også gør noget galt.

Go EKCH/CPH :p

Nå kan selvsagt Thai og Singapore Airlines sine valg av destinasjon (og hyppighet) i Skandinavia være et resultat av at SAS, som en av *-allianse selskapene, allerede hadde valgt CPH som sin hub.

Spørsmålet som SAS bør stille er om det er slik at CPH er en naturlig hub for fremtiden, og handle i forhold til det svaret de selv gir seg. Hva som er tilfellet i dag vil selvsagt kunne legge føringer på SAS sine valg i fremtiden, men om det vurderes som tilstrekkelig fornuftig å bytte til en annen hub så vil kanskje investeringer i nye fasiliteter andre steder kunne legitimeres.

Personlig så liker jeg CPH bedre enn ARN, men det er vel egentlig irrelevant i den store sammenhengen.

jy

Vi får se etter den 16.8 ..., ryktene er mange

/Geir

Er det bare jeg som ikke har fått med meg at det skjer noe den datoen? Er det en stor nyhet som blir sluppet?

Tycker faktiskt det är rätt bra som det är, även om jag kan förstå att många tycker att både ARN och OSL är underserved interkontinentalt. Det är i varje fall inte så allvarligt i Stockholm, där man inte förlorar allt för mycket tid och pengar på att ta vägen via Helsingfors till Asien, däremot förlorar ju SAS säkert mycket på detta. Men som jag skrev tidigare, det vore dumt av SAS att omkonstruera alltför mycket nu med alla kostnader som tillkommer. Ett par nya linjer från OSL, ARN hade iofs inte skadat, men man måste ju ha fler plan isf, för inte skär man väl ner på CPH?

Originally posted by Herlov
Vi får se etter den 16.8 ..., ryktene er mange

/Geir

Er det bare jeg som ikke har fått med meg at det skjer noe den datoen? Er det en stor nyhet som blir sluppet?

Oppsummert , den 16.8 er det vel styremøte i Bolaget , om noen større besluttinger skal fattes så er vel det en god anledning.
17.8 slippes 2nd Q tallene ($$) kl 08.00 , men pressekonferanse kl 11:00.

Ryktene som svirrer , og som har svirret lenge er de vanlige , Mer av intercont skal flyttes til ARN, og LH har lagt inn "bud" på å overta all intercont fra SAS.
Men dette er vel de ryktene som har svirret siden 2001 , eller også før den tid.

Time Will Show.

/Geir

Oavsett vad som sker med SAS intercont hoppas jag att styrelsen gör det mest logiska att samlar all intercont (undantaget NYC och ORD) på ett ställe då man får mer spelrum när man kan plocka ut en annan maskin vid en eventuell försening istället för att flyga en maskin tom CPH-ARN CPH-OSL eller v.v.

Men desvärre har logik aldrig varit något som SAS (eller många andra) styrelse(r) haft mycket av. :skep

Interessant å se at denne diskusjonen alltid vekker så sterke følelser.
Jeg vil tro at det ville være fornuftig av SAS å se mulighetene for å flytte litt av direkterutene på intercont til OSL og ARN, eller bygge opp ekstra kapasitet fra disse flyplassene. Spesielt nå som vi ser at kundene fra disse opptaksområdene heller velger andre transferpunkter når de skal på lange reiser. I dette spiller også pris og service inn som viktige faktorer.
Det er i og for seg ikke noe feil i å bruke CPH som HUB av SAS, men så lenge vi ser at lekkasjen er så stor som den er i dag må nok noe gjøres for tapene blir for store.

En annen faktor oppe i dette er den tilbringertjenesten som SAS gjør selv til sine langruter. Jo flere legs kunden må fly, jo mindre penger blir det å fordele for den enkelte flight. Nå har jeg ingen anelse om hvor mye SAS DK tar av en OSL-CPH-BKK billett for eksempel, men denne nøkkelen kan jo være slik at Intercont sitter igjen med for liten del av kaka for at dette skal gå rundt.
Det kan jo også tenkes at SK er for "billige" på sin tilbringing til TG som nå skal fly daglig fra CPH, all den tid at en gjennomgående SK/TG billett oftest er billigere enn en ren SK/SK billett.
Når det gjelder ARN, så er det vel kanskje for sent å ta Asia trafikken all den tid TG nå kommer med 6 ukentlige avganger til BKK, hvor de også får matet inn til sine ruter ut fra BKK i stor grad.

Vi får nå bare håpe og tro at vi får Intercont trafikk fra OSL, og at SK klarer å få ned kostnadsnivået på en slik måte at de kan møte konkurransen med både pris og kvalitet.

Sitter nå på Kastrup og venter på å gå ombord i en smekkfull SK973 .. :hi2
Returen denne gangen blir med LH via MUC, en reiserute som i realiteten er like grei tidsmessig .. og så lenge det ikke finnes direkteruter vil flere med meg finne på å velge andre alternativer enn CPH , dessverre.

Back