Originally posted by MartinL
Om tallene er riktige og det er som jeg har forstått minst anndel dansker ombord i disse flyene (sett i antall svensker, norske danske % belagte seter i flyet) er det jo ganske rart at det nettopp fra dette landet som alle intercontinentale rutene går. Kort forklart må de det største antall prosent av reisende pr fly faktisk reise til CPH med fly for derfra å kunne fly videre med intercontinental.
Jeg sier ikke dette for å være pro nasjonalistisk eller fordi jeg vil se flere a340 på Gardermoen men fordi jeg mener at om SAS skal klare å ri dette av må fokuset flyttes fra CPH og til der behovet faktisk er. Jeg synes SAS burde satse på ARN, spesielt fordi det vil kunne gi en alvorlig fare for Finnair, som allerede tapper det skandinaviske markedet uten at SAS intercon ser ut til å bry seg stort, og fordi at jeg tror det er den eneste måten å kunne konkurrere mot KLM. For en Svenske eller Normann er det klinkene likegyldig (for de fleste som faktisk flyr og ikke er aerofile som oss) om de benytter seg av CPH, AMS eller FRA. dette fordi de alle ligger syd i Europa og i forholdsvis lik flyavstand (1 til to timer). Med ARN som hub ville det bli en større geografisk avstand til de i dag mellomeuropeiske HUBene og man ville få et mye klarere Skandinavisk alternativ til HUB en CPH er i dag. Dessuten ville en ARN HUB spart inn mye tid for de fleste reisende spesielt til Asia.
Jeg synes å høre at argumentet for å belholde CPH er at den fanger opp mange andre enn skandinaviere på flyrutene sine. Dette argumentet for begrunnelse faller bare på sin egen urimlighet og er vel det beste eksemplet på at ting faktisk ikke fungerer i dag. Det ER pr i dag allerede 2 store aktører som Finnair og KLM som tapper skandinavia for intercontinentale pax på SAS sine ruter av den enkleste grunn. At de faktisk er et bedre alternativ enn SAS på sitt eget skandinaviske marked. SAS må begynne å titte innover sine egene geografiske grenser og stoppe lekasjen. SCANDINAVIA AIRLINES! Først da kan SAS igjen få sin storhets tid.
Godt indlæg Martin - det er absolut den dårligste argumentation jeg længe har set i forhold til denne sag. Af den simple grund at flere af de argumenter du nævner jo netop er et argument for at bibeholde CPH som hub... Nå men det er jo dine egne synspunkter.
Men prøv lige at se på hubs som f.eks. Frankfurt og Amsterdam - hvor mange lokal pax. fra Frankfurt og omegn tror du f.eks. Lufthansa har på sine interkontinentale flyvninger ud af FRA. Men det kan da være vi skulle tage kontakt til Lufthansa og fortælle dem at den er helt gal......