Finnair til Nagoya

• Thread starter Thread starter PP
  • Start date Start date

PP

ScanFlyer Gold
Finnair starter flyvninger til Nagoya fra juni næste år.

Pressemeddelelse fra Finnair

Hvad vil SAS - tage kampen op med Finnair eller smide håndklædet i ringen og nedlægge Int. kont? I mine øjne burde de se at få fingeren ud og få skaffet 3-4 nye langdistance maskiner - det er deres chance for overlevelse på lang sigt tror jeg...

Store-Jörgen kan IKKE være fornøyd. AY spiser stadig mere av Asia, og de kommer til å ta mere pax fra SK. Dette er IKKE bra for SAS InterKont.

Originally posted by EB
...eller kjøp opp Finnair!!!
Hvis Finnair flyr til Asia med stor suksess,noe de stadige oppstartene av nye ruter den veien tyder på at de gjør,så tviler jeg på at de selger seg til SAS.Og dessuten må SAS prøve å konkurrere på andre måter enn å drive å kjøpe opp konkurrenter!

Er ike det å kjøpe opp konkurrenter ganske vanlig? BA kjøpte BCal, BA kjøpte Dan Air, Air France kjøpte KLM, Sterling kjøpte Maersk...listen er laaang...

Originally posted by amatør
Originally posted by EB
Hvis Finnair flyr til Asia med stor suksess,noe de stadige oppstartene av nye ruter den veien tyder på at de gjør,så tviler jeg på at de selger seg til SAS.Og dessuten må SAS prøve å konkurrere på andre måter enn å drive å kjøpe opp konkurrenter!

Nå er det ikke alltid et selskap kan velge om det vil "selge seg" til andre .. Men siden den finske stat er majoritetseier i Finnair blir det jo de som til syvende og sist bestemmer.

--

Men! Hva er det Finnair gjør riktig som SAS gjør feil? :sarc

Originally posted by Herlov
Originally posted by amatør
Originally posted by EB

Nå er det ikke alltid et selskap kan velge om det vil "selge seg" til andre .. Men siden den finske stat er majoritetseier i Finnair blir det jo de som til syvende og sist bestemmer.

--

Men! Hva er det Finnair gjør riktig som SAS gjør feil? :sarc
Er vel det at både svensker,nordmenn og folk fra Baltikum sparer både tid og reisevei ved å fly via Helsinki istedenfor å fly feil vei via København først,tror SAS hadde gjort det riktige ved ved å la de fleste fly til Asia gå fra Stockholm??

Slik situasjonen er i dag er det vel mer sannsynlig at Finnair kjøper SAS, ikke motsatt!;)

Det er ikke enkelt å beskrive hva OY gjør riktig i forhold til SK , men min erfaring med finnene , bortsett fra knivkasting, er at de jobber hardt og langsiktig. De slipper den å slite med det skandiaviske samarbeidet mellom tre lands luftfartsmyndigheter og samarbeidet mellom tre nasjoner i SK som egentlig ikke er så enkelt når det kommer til stykke. De interne rivningene vi har vært vitne til i mange år i SK er jo en forklaring god nok.
Jeg er redd for at finnene har et større potensiale på interkontinetale ruter østover en SK. De har vært dyktige her.
Jeg har alltid beundret finnene for deres oppfinnnelse av julenissen. De har jo fått fløyet folk fra UK og deler av Europa opp til lappland med Concorde og egne fly i åresvis når det nærmer seg juletider. De flyr østens folk over til Helsinki og henter ut valuta av turistene der før de blir sendt videre med MD80 materiall til BGO for at turistene skal se der "fjordene blåner og kastanjene blomstrer" før de blir hentet tilbake til Helsinki og sendt hjem.
Jeg har stått på BGO mang en gang opp gjennom somrene og beundret hva OY har fått til.Flere ganger pr uke kommer fulle fly fra Finnland som egentlig burde ha kommet fra CPH.
Det er nok også geografiske og kulturelle årsaker ute og går også. Finnland er jo nærmere østen selv om det ikke er mye. De har tradisjonelt vært like mye østvendt som vi har vært vestvendt. Med sin store nabo i øst har de nok hatt blikket rettet denne veien av mange grunner.

Men SAS flyr vel ofte oftere til sine destinasjoner enn det Finnair gjør. I dag har Finnair 6 MD11 og SAS 11 A330/340 - som vel sier litt om størrelsesforholdet totalt.

Finnair er AY, ikke OY.

OY er vel Soder (Søder) Airlines, som forsover er finsk, men det er LANGT fra Finnair!!

AY-koden kommer fra tiden da Finnair hette Aero O/Y, Aero er nå AYs estiske datterseskap. But I digress...

Originally posted by jens
SAS Intercont har den reelt nogen fremtid?

Jeg tror nok SAS Intercont rent forretningsmessig kan ha en fremdtid, men ledelsen må bli enige med seg selv. Det må satses med flere og tildels større maskiner (tenker på Tokyo bl.a., burde vel hatt A346), og ikke skapes usikkerhet ved å trues med nedleggelse.

Et brukbart servicenivå på tilslutningsflighter hadde vel heller ikke skadet. Ser ikke bort ifra at enkelte velger Finnair fordi de kjører samme konseptet hele veien, og ikke er et LCC på den ene strekningen og fullservice på den andre.

Originally posted by Trety
Ser ikke bort ifra at enkelte velger Finnair fordi de kjører samme konseptet hele veien, og ikke er et LCC på den ene strekningen og fullservice på den andre.
good point

Selvfølgelig er det AY som er riktig. Jeg klarte ikke i treffe riktig på "klaviaturet".

SAS sitt største og alvorligste problem nå er konsernets ledelse med Myklebust i førersetet.Har nevnt det før: De ser sine egne ansatte som et større problem enn konkurrentene.
Intercont har definitivt en fremtid,men man må gjøre endel grep (drastiske) som f.eks la østen-rutene starte i OSL med mellomlanding i ARN og vice versa med vesten-rutene.CPH reduseres til en feeder for OSL og ARN.CPH har noen ruter til Europa som dekker dansk marked,man reduserer ganske dramatisk passiv overføring av crew og Europa-rutene til hhv. OSL og ARN får bedre belegg.Dessuten reduserer man avhengigheten av CPH som Intercont hub med alt det har av positive ringvirkninger. :up:

Originally posted by FBU 4EVER
SAS sitt største og alvorligste problem nå er konsernets ledelse med Myklebust i førersetet.Har nevnt det før: De ser sine egne ansatte som et større problem enn konkurrentene.
Intercont har definitivt en fremtid,men man må gjøre endel grep (drastiske) som f.eks la østen-rutene starte i OSL med mellomlanding i ARN og vice versa med vesten-rutene.CPH reduseres til en feeder for OSL og ARN.CPH har noen ruter til Europa som dekker dansk marked,man reduserer ganske dramatisk passiv overføring av crew og Europa-rutene til hhv. OSL og ARN får bedre belegg.Dessuten reduserer man avhengigheten av CPH som Intercont hub med alt det har av positive ringvirkninger. :up:

Høres ut som en glimrende tanke det der ... ! Men, vil dere ha nok arbeidstid ved å ta en mellomlanding på en rute som starter i OSL? eller går det opp i opp da man slipper passiv overføring?

Originally posted by Farmer
Originally posted by FBU 4EVER

Høres ut som en glimrende tanke det der ... ! Men, vil dere ha nok arbeidstid ved å ta en mellomlanding på en rute som starter i OSL? eller går det opp i opp da man slipper passiv overføring?

Det vil ikke være noe problem med unntak av de(n) lengste rute(ne),dvs. BKK og en evt. direkte SIN og HKG-rute.Men det MÅ jo ikke være gjennomgående crew.Pax vil uansett måtte forlate flyet under mellomlanding pga. tanking.OSL-ARN v.v. vil også kunne opereres med minimum crew og 2 piloter med "påfyll" før det store hoppet.

Må ikke fyre opp danskene nå da, da blir det litt bråk..hehe? :nor

Men det er ikke så voldsomt mange flyplasser med 7 mill utenlandspax som nesten ikke har direkte longhauls?

Back