Finnair til Caribien.

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Når jeg lå på stranden i dag så jeg Finnair B752 på short final til POP. Antar at denne går med fuelstop i Canada/Island. Det første som slo meg var at det må være en lang og trang tur helt fra HEL. Driver Finnair med mange slike ekstremturer med 752?

Om vi antar at de tanker i Gander i Canada, så er dette en lang tur:

http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?MAP-STYLE=&MARKER-STYLE=default&PATH=hel-YQX-pop

Og det er før vi tenker på ETOPS og hvilke avvik den gir i ruten... :o

-A

Hvis du ser for deg at jorda er rund (;)), så vil du også se at Gander ligger mer eller mindre direkte på storsirkeltrekket mellom HEL og POP. Man flyr også rett over Island og Grønland og ned langs vestkysten av USA, så noen voldsomt store ETOPS-omveier blir det nok neppe heller.

Hvis du ser for deg at jorda er rund (;)), så vil du også se at Gander ligger mer eller mindre direkte på storsirkeltrekket mellom HEL og POP. Man flyr også rett over Island og Grønland og ned langs vestkysten av USA, så noen voldsomt store ETOPS-omveier blir det nok neppe heller.

Joda, jeg kjenner til "great circle"-ruter. Men et kjapt blikk på kartet sa meg at GC-ruten via Gander sånn den var tegnet lå både for langt sør for Søndre Strømfjord og for langt ut fra kysten til USA til å være den veien man faktisk ville flydd med tanke på ETOPS. Men som vanlig, hva vet jeg, og jeg har tatt feil før. :)

-A

Vil nok tro de har 180 minutter, så da er det bare å velge og vrake blant tilgjengelige tracks.

Har sett mang ein Finnair B757 på POP. Snakka med crewet då eg lurte på kor dei hadde fuelstopp. Det er nok Gander som er plassen ,og etter det dei fortalte er POP-HEL ein laaang tur for dei. Tur ikkje denne turen ville vore høgt oppe på mi ynskjeliste.

Har ikke AY nok 330/340 til disse rutene? 757 ser jeg på som en maskin som passer på lengre charterreiser...

Har ikke AY nok 330/340 til disse rutene? 757 ser jeg på som en maskin som passer på lengre charterreiser...

Finnair sine "leisure"-ruter har de vel i lang tid gjort med 757, konfigurert for mest mulig folk ombord. Disse rutene er jo også langt på veg å regne som charter.

Back