Finnair med expansionsplaner

Savipix

ScanFlyer Rusty
Finnair: Inse att jorden är rund !

Finnair önskar sig en sak mer än allt annat: Att alla människor i norra Europa ska inse att jorden är rund!

Jukka Hienonen(bilden th) illustrerade detta vid sitt första Stockholmsbesök som ny VD för Finnair genom att blåsa upp en jordglob i plast. Man bör välja att flyga Finnair, eftersom i stort sett allt flyg mot Asien "ändå nästan flyger över Helsingfors".

"Varför ska den som ska till Asien från Stockholm först flyga bakåt till Köpenhamn, sedan vänta där i två timmar - och sedan efter ännu en timme sikta Arlanda igen?", frågade Jukka Hienonen.

Jukka Hienonen avslöjade att Finnair ämnar starta en till två nya Asien-liner per år framöver:

"Vi ser på Malaysia, Sydkorea, Filippinerna men också fler städer i Kina och Indien."

Bolaget öppnar två nya destinationer i Asien i år: Nagoya i Japan i juni och Dehli i Indien i november.


"Framtiden är Asien för oss", fastslår Jukka Hienonen. Och att han verkligen menar vad han säger visas av, att han i förbigående t ex nämner att Finnair förra året var det punktligaste flygbolaget i Europa, samt att Finnair flyger direkt till fyrtio destinationer i Europa, dubbelt fler än SAS från Arlanda.

Finnair har tvärtemot de flesta andra flygbolag gått igenom flygets krisår med vinst, så när som på ett år med en liten förlust. Finnairs helårsresultat för 2005 redovisas i nästa vecka.

"Vi har förbättrat resultat de tre första kvartalen och aktien har gått upp från 6 euro i maj, till 14,50 euro just nu", säger Jukka Hienonen.

Och det är förvisso Asien-trafiken som numera är Finnairs ryggrad.

Häromdagen redovisade Finnair sina passagerarsiffror för i januari i år: plus 36,5 procent jämfört med motsvarande månad förra året. Man sålde hela 78,8 procent av stolarna till Asien. Bilden: Finnair MD11

Och en stor del av Finnairs andra trafik matar in passagerare till just bolagets guldlinjer till och från Asien från Helsingfors.

Runt 700 000 passagerare fraktade Finnair till och från Asien förra året - och med detta är man en "stormakt" inom Asien-trafiken. Bara Lufthansa och Air France är större än Finnair till Kina.

Från Kina växer andelen kinesiska passagerare explosionsartat, medan flygen mot Asien fylls av en majoritet från Västeuropa. Finnair har t ex många passagerare från Spanien, som saknar egna Asien-linjer. Bara en liten del av dem som flyger med Finnair till Asien är finnar.

Runt 65 000 svenskar valde förra året Finnair för att flyga till Asien.

"Det är en ökning med 60 procent mot året innan", konstaterar Jukka Hienonen, som avslöjar att Finnair i dagarna startar en stor kampanj för att få ännu flera svenskar att inse vilken fördel Finnar kan erbjuda genom att jorden är rund.

"En del svenska kunder har alltså redan upptäckt oss, men det finns fler som bör få veta. Därför startar vi nu en Asien-kampanj i Sverige."

Med anledning av SAS svårigheter att få kinesiska flygvärdinnor accepterade av facket fick Finnair-chefen frågan om hur Finnair har det på den punkten.

"Vi har både japanska och kinesiska ombordanställda. Det är t ex inte många kineser som talar engelska, så det är nödvändigt både för servicen och för säkerheten."
Bilden: Jukka Hienonen, VD Finnair

Hur påverkas ni av om det införs en svensk flygskatt?

"Alla kostnader påverkar konkurrensen, men den största risken med den är att vi i Finland brukar ta efter Sverige, så risken är att vi då också får en flygskatt."

Du har nyligen sagt att det inte är aktuellt att fundera på något samgående med SAS, kan du säga varför?

"Vi är lönsamma och stabila, ett starkt bolag med nöjda ägare och vi har en personal som vill jobba med Finnair. För SAS skulle det kanske lösa deras problemen, men det skulle inte lösa ett enda problem för Finnair."

Det var därför som Jukka Hienonen, som svar på SAS-chefens propåer om fördelarna om ett samgående, sände Jörgen Lindegaard en historia om grisen och hönan som talade om att samarbeta:

"Hönan sa till grisen: Vad fint! Då kan jag bidra med ä g g e n, så kan du bidra med b a c o n!"
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Blir mer å mer imponerad på Finnair. Tar kloka beslut, väl komponerad flygflotta och framför allt så satsar man! SAS däremot slåss internt och skär ner.. Tråkigt!
Hyffsad asien hub man börjat bygga i Helsingfors..

MvH jörgen
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Er det market for at finnair kunne fly fra enten tdr, svg eller bgo og til Hel. For så å ta passasjerene til Asia??
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Finnair har jo hatt en sommerrute til Bergen i mange aar. Men den er jo mest for aa betjene det asiatiske markedet. Helaarstrafikken er ikke stor nok.
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Men marketingstuntet var ikke noe nytt. Det har det tatt fra Icelandair for deres USA-ruter.
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Ruter HEL-SVG/BGO/TRD vil ganske sikkert være svært attraktive for Asia-rutene til Finnair. Flytypen bør vel være jetfly på ca 75 seter....

...og SAS vil slite ennå mer.
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Originally posted by Hurum


bør vel være jetfly på ca 75 seter....


Hmm EMB 170.

Men hur stor blir tidsbesparingen över HEL jämfört med från CPH från dessa destinationer?
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Det kommer vel helt an på når flyene fra bgo, svg og trd blir satt opp. Men rutene til Asia går vel oftest om kvelden fra Europa. Så om Finnair legger opp til kortest mulig transittid i Helsinki så tror jeg det kan være litt tid å spare
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Nå begynner WF fly 3 ganger daglig TRD-ARN fra 26 mars. Formiddags flighten korresponderer meget godt med TG's avgang til BKK. Morgenflighten korresponderer godt med SK's avganger til ORD og EWR.
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Ja stemmer. Dette er jo veldig bra for trøndere som skal til Østen/USA. Så får vi håpe at Widerøe ikke har fri bar på ruta til Arlanda...så vi er sikre på vi får trønderne ombord på flyet videre i Arlanda. ;)
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Skulle ikke også Finnair starte en rute fra ARN til en destinasjon i Usa?
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Finnair kärran blir en 757:a i charterutförande 225 pax... Trångt som f..n
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Som sagt.. Finnair utökar SAS skär ner. Nu står det på flyertalk att BKK-SIN-BKK den 26 mars slutas flyga av SAS. Yielden var väll för dålig?
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Snakket ikke Finnair om en rute fra Værnes til Helsinki via ARN?
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

I den finska affärstidningen Taloussanomat talar Finnair-chefen Jukka Hienonen om att Köpenhamn eller St. Petersburg kunde vara en bra bas för nya Finnairflyg till Asien. Fast det är kanske för att hålla press på att Helsingfors-Vanda byggs ut enligt Finnairs taktpinne, att järnvägsförbindelse görs klar osv.

När Finnair talar om ytterligare destinationer i Kina (utöver Peking, Shanghai, Guangzhou (Kanton) och Hongkong!) så lägger jag en hacka på 10-miljonersstaden Chengdui västra Kina. Växande elektronikcentrum, ingen direktförbindelse till Europa, tidsinbesparing om man slipper transit via PEK: 4-5 timmar.
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

FinnAir er hjertlig velkommen til OSL for og starte nye Intercontinentalruter.:love
MEN, det er vel og tro på den berømte nissen vel.;)

Airbus 330.:)
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Slike kommentarer er nok mest for aa terge konkurrentene... ;)
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Originally posted by Airbus 330


FinnAir er hjertlig velkommen til OSL for og starte nye Intercontinentalruter.:love
MEN, det er vel og tro på den berømte nissen vel.;)

Airbus 330.:)

Tenk om AY hadde stasjonert en MD11 på OSL og flydd longhaul;)
 
Replying to Topic 'Finnair med expansionsplaner'

Enligt en post på Flightforum.fi skulle Finnair titta på Chongqing, Wuhan och Chengdu i Kina.
 
Back
Top