Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!??

seilfly

Infrequent traveller ;-)
Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!??

Jeg har ikke vist ID-kort på en stund ifm flyreise. Med Amadeus-referanse kan man sjekke inn, levere bagasje på båndet og bruke fingeravtrykket som ID både ved baggasje-droppen og ved gaten.

Betyr dette at man kan reise under falsk navn så mye man bare vil?

-Eller kan de som tar imot bagasjen få bekreftet at legitimasjon ble kontrollert første gang jeg la min finger på fingeravtrykk-scanneren, og på den måten være sikker på at jeg er den jeg sier at jeg er?

Jeg regner med at noen har tenkt på dette før men jeg er nysgjerrig av natur så jeg må spørre :)

Last edited:
Re: Fingeravtrykk som ID. Nå kan du reise med falsk navn!??

Det viktigste er vel at de er sikre på at det er du som reiser sammen med bagasjen du selv har sjekket inn.

Det med ID-krav som har vært en periode (og som nå er borte pga. fingreavtrykk), var jo egentlig lite gjennomtenkt siden hjemmelaget ID-kort med fødselsdato var tilstrekkelig.

Correct me if I'm wrong, men at det bør være korrekt navn på reisedokumentet, har det ikke mest med forsikring å gjøre?

Altså hvis du blir drept, og er registrert hos flyselskapet med annet navn enn ditt eget, vil ikke arvingene dine få utbetalt whatever forsikring.

Ville ikke enkelte med uærlige hensikter nyte godt av dette systemet dersom navnet deres er belastet?

Har ikke Norges flyplasser noe som fanger opp belastede navn? Jeg tenker først og fremst på navn på personer PST og samfunnet har interesse av...

Har ikke Norges flyplasser noe som fanger opp belastede navn? Jeg tenker først og fremst på navn på personer PST og samfunnet har interesse av...

Da hadde du lest om det i Dagbladet daglig ..... :p

Flyplassene har foroevring ingen tilgang til passasjerlistene.

Ville ikke enkelte med uærlige hensikter nyte godt av dette systemet dersom navnet deres er belastet?

På hvilken måte skulle dette kunne utnyttes?

Slik at alle som heter Krekar, Laden eller Larsen skulle nektes å fly? Heldigvis ikke.

De to foerstnevnte ville jeg vaere villig til aa diskutere ... Kurt er OK.

Jeg tenkte som så at hvis en kriminell kommer til Norge på ett eller annet vis (evt en norsk kriminell) for å sørge for at et innenriksfly ikke kommer fram, med hensikt å bli med ned i styrten, så hadde det ikke vært meg imot at 1) et system med mistenkte navn vil være på flyplassene og at 2) det ikke var mulig å reise i falskt navn.

Last edited:

Jeg tenkte som så at hvis en idiot kommer til Norge på ett eller annet vis for å sørge for at et innenriksfly ikke kommer fram, med hensikt å bli med ned i styrten, så hadde det ikke vært meg imot at 1) et system med mistenkte navn vil være på flyplassene og at 2) det ikke var mulig å reise i falskt navn.

Og hva ville du gjøre dersom du en dag står på en flyplass og oppdager at navnet ditt står på ei slik liste?

Og hva ville du gjøre dersom du en dag står på en flyplass og oppdager at navnet ditt står på ei slik liste?

Dette er noe tusenvis av mennesker kommer ut for hver eneste dag her borte. Som regel holder det med en sjekk av foedselsdato for aa klarere dem. Og hvis det viser seg at Mr. Seilfly ER mannen - saa faar'n en prat med politiet - som har autorisasjon til aa la ham fly, hvis de vurderer ham som ufarlig...

.. men naa er vi vel litt ute paa viddene, er vi ikke?

Okei men da har jeg vel fått bekreftet at finger-trikset kun er til for å sikre at han som leverer bagasjen også er med på flyet. Og at vi ikke har amerikanske tilstander i Norge.

Har du sett på maken! Noen har trykket på reputation-knappen med følgende begrunnelse for negativ reputation...
13-02-2008 19:04 Organisert rasisme er vel et annet navn på dette
Dette er det groveste anklagelse noen sinne som jeg har opplevd; dette noe jeg tar sterkt avstand ifra! Sett fra mine øyne er til og med trykking av Muhammed-karikaturer grov rasisme!

"Tror" det er noen som overreagerer her...

Last edited:

Har du sett på maken! Noen har trykket på reputation-knappen med følgende begrunnelse for negativ reputation...
Dette er det groveste anklagelse noen sinne som jeg har opplevd; dette noe jeg tar sterkt avstand ifra! Sett fra mine øyne er til og med trykking av Muhammed-karikaturer grov rasisme!

"Tror" det er noen som overreagerer her...

Jeg har skrevet den kommentaren.

Begrunnelsen er at et slik system antageligvis vil ha større effekt på å hindre muslimer og innvandrere i å reise enn å hindre flykapringer. Det var absolutt ikke meninga å kalle seilfly for rasist, selv om jeg skjønner at det kunne oppfattes slik. Det beklager jeg.

Aha... det var ikke typiske navn jeg tenkte på, men konkrete spesifikke navn som evt PST/utelandske politi og e-kilder eventuelt har på lister over mistenkte...

Så er det noen som har sagt følgende til meg:
slutte å blande religion og rasisme. Det er to ulike ting.

Som negativ rep på min kommentar
Begrunnelsen er at et slik system antageligvis vil ha større effekt på å hindre muslimer og innvandrere i å reise enn å hindre flykapringer. Det var absolutt ikke meninga å kalle seilfly for rasist, selv om jeg skjønner at det kunne oppfattes slik. Det beklager jeg.

Jeg håper at vedkommende kan stå fram med sine meninger.

For min del står jeg inne for at diskriminering av "muslimer og innvandrere" er å betrakte som rasisme.

Back