Fin fordel hos Air Berlin - Flere flyselskaper burde ta etter!

Fordeler:
- Bedre plass til å lese avis
- Mer privat hvis man absolutt må jobbe litt
- Kan bruke rommet under midtsetet til håndbagasje, og midtsetet til jakke osv.
- Kaffe/te plasseres selvsagt på bordet i midten
- To armlener for meg selv

Er det av betydning selv på korte flighter? Ja, i aller høyeste grad. Mye viktigere enn priority boarding i mine øyne. Bare tenk CPH-OSL i de skandaløst trange A321-maskinene til SAS med og uten ledig midtsete. To forskjellige verdener.

Helt enig, og keep up the good work imm!

Takker for svar (kom gjerne med svar andre også).
Det betyr at det er verdt å bruke de 3-4 minuttene det tar å gjøre litt ekstra ut av en avgang, og sikre flest mulig et ledig sete ved sin side.

Synes det burde være verdt 10 min;).

Jeg setter stor pris på ledig midtsete selv på bgo-svg.

Jeg har snakket med en Altea ekspert om dette, og han bekreftet at det er mulig å få til sperring av sete ved siden av en EGB/EBP passasjer.

Funksjonen må Flyselskapet kjøpe av Amadeus.

Jeg skal sende mail til kolleger høyt i systemet hos oss (WF) med forslag om å kjøpe denne funksjonen. En bra måte å ta vare på de beste kundene dette.

Imm

Noen som vet hvordan Air Berlin/Lufthansa ordner dette i praksis? Ligger det inne en funksjon i innsjekkstystemet som automatisk sperrer setet ved siden?

Lufthansa har flere måter for plassering av HON/SEN/Star Gold/FCI i sitt eget innsjekksystem Pictures. De har Q-soner, og "Courtesy Seat". I tillegg så er det en pre-seating robot som skal sørge for at disse har garantert sete. Q-sone står for Quiet og kan kun velges av disse, de er forrest i kabinen på Europa ruter, men litt lenger bak på Intercont. Courtesy er seteblokkeringene ved siden av. Begge disse er kun tilgjengelig for andre passasjerer når ingen flere seter er tilgjengelige.

Det er en liten ulempe for statuskunder som reiser sammen med andre ikke i samme booking, de risikerer i noen tilfeller å ikke få sitte sammen. Situasjonen er at det er f.eks bare to seter ledige sammen, statuskunden blokkerer automatisk den ene, så pax to må få sete et annet sted, hvis da flyet er helt fullt så kan en tredje person få det blokkerte setet automatisk.

Jeg skal sende mail til kolleger høyt i systemet hos oss (WF) med forslag om å kjøpe denne funksjonen. En bra måte å ta vare på de beste kundene dette.
Suverent! Hvis dette er noe man kan få out of the box er det en ekstra verdiøkning som koster selskapene svært lite... Men kunne du kanskje også CC'et mailen til dine venner i SK?

Lufthansa har flere måter for plassering av HON/SEN/Star Gold/FCI i sitt eget innsjekksystem Pictures. De har Q-soner, og "Courtesy Seat". I tillegg så er det en pre-seating robot som skal sørge for at disse har garantert sete. Q-sone står for Quiet og kan kun velges av disse, de er forrest i kabinen på Europa ruter, men litt lenger bak på Intercont. Courtesy er seteblokkeringene ved siden av. Begge disse er kun tilgjengelig for andre passasjerer når ingen flere seter er tilgjengelige.

Takk for forklaringen :)

Suverent! Hvis dette er noe man kan få out of the box er det en ekstra verdiøkning som koster selskapene svært lite... Men kunne du kanskje også CC'et mailen til dine venner :)

Ja jeg skal også få sendt forslaget videre til SAS.
Hvor mye denne funksjonen koster vet jeg ikke, men misstenker det er dyrt.
Så får vi se hva som skjer.
Jeg skal ihvertfall foreslå, og gjøre mitt beste for å argumentere.

Amadeus tar seg godt betalt for ekstrafunksjoner, uten at jeg kan nevne en pris. Jeg er selv Alteainstruktør i mitt selskap, som er et selskap med noen kroner på banken, men selv vi har valgt å ikke betale for alt Altea kan gjøre. Men editering er jo litt koselig å sitte med også da. :-)

Men editering er jo litt koselig å sitte med også da. :-)

Jøss, har du tid til det og:o

Skulle gjerne ønske dette var en dedikert oppgave, finner det av og til vanskelig å oppfylle ønskene ( listet tidligere i posten ) når en har opptil 8 avganger på en 8 timers vakt, ikke mye tomrom å gå på da,
dessverre

Amadeus tar seg godt betalt for ekstrafunksjoner, uten at jeg kan nevne en pris. Jeg er selv Alteainstruktør i mitt selskap, som er et selskap med noen kroner på banken, men selv vi har valgt å ikke betale for alt Altea kan gjøre. Men editering er jo litt koselig å sitte med også da. :-)

Skjønenr du ikke kan gi eksakte priser for en slik tjeneste, men snakker vi 100 000, en mill, ti mill?

Jeg kan ikke svare på hva det koster fordi at jeg ikke vet! ;-) Og jeg har ikke så veldig mange fly å editere hver dag. Kun ett faktisk. 8 flighter blir litt mye, men 4-5 om dagen har jeg vel gjort tidligere. Men alt avhenger av hva slags arbeidsfordeling man har og, ikke minst, hva arbeidsgiver synes man skal bruke tiden på.

Jeg kan ikke svare på hva det koster fordi at jeg ikke vet! ;-)

Et litt annet spørsmål da:
Etter det jeg har forstått betaler man pr. transaksjon (segment, pnr etc?) for bruk av Altea. Gjelder det samme for eventuelle utvidelser / ekstra funksjonalitet, eller er dette kun en engangskost for å få lisensen på den nye funksjonaliteten (+ evt implementeringskost)?

Man betaler en transaksjonskost. Jo flere transaksjoner = mer penger til Amadeus. ;)

Nå vet jeg ikke hvordan Amadeus gjør det, men jeg jobbet en stund for en konkurrent, og der lot vi selskapet som først ønsket/bestilte nyutviklingen ta regningen. Deretter delrefunderte vi kostnadene hvis flere kunder ønsket å bruke transaksjonen slik at ikke originalkunden skulle få hele kostnaden.
En ny transaksjon er ingen bagatell. Det skal programmeres (mainframe) og om nødvendig tilpasses tilhørende transaksjoner og programmer. Det må testes og dobbeltestes i testpartisjonene før man går laster det i produksjon (gjøres normalt ca en gang i måneden) for å finne ut om det påvirker andre programmer eller transaksjoner. Så det kan bli svært mange arbeidstimer, selv for noe som tilsynelatende er ganske enkelt.

Ja det er sikkert mer komplekse saker enn mange tror.
Jeg var på møte i Stockholm nå, og møtte folk som hadde jobbet med implementeringen av Altea (til SAS) i 3 år!

Jeg kan desverre ikke komme med noen detaljer her. Men jeg vet om et selskap som nå har gjort noen endringer i noe, og at dette gjør sjansen får å få et ledig sete ved siden, nå er større enn før.

Jeg kan dessverre avsløre at det ikke er SAS (med mindre implementeringen er utsatt av IT-tekniske årsaker). Mange ledige midtseter på mine flighter idag, men jeg måtte være min egen lykkes smed mht. åpent midtsete (skifte sete frem til innsjekk ble stengt).

Jeg kan dessverre avsløre at det ikke er SAS (med mindre implementeringen er utsatt av IT-tekniske årsaker). Mange ledige midtseter på mine flighter idag, men jeg måtte være min egen lykkes smed mht. åpent midtsete (skifte sete frem til innsjekk ble stengt).

Sikker på at ikke midtsetet ved siden av deg ikke kunne velges fordi det var blokkert, da?

Nå var det vel det motsatte som var tema ;)

Er jo artig om blokkeringen vises som opptatt for den det er blokkert for slik at han/hun tror det faktisk er noen som har tatt setet da............ Kan ikke tenke meg at de har oppdatert innsjekkingsløsningen til å vise at et sete er blokkert og ikke opptatt av noen andre?

Jeg kan desverre ikke komme med noen detaljer her. Men jeg vet om et selskap som nå har gjort noen endringer i noe, og at dette gjør sjansen får å få et ledig sete ved siden, nå er større enn før.

Svært gode nyheter, takk for oppdateringen.
Håper dette fungerer godt i praksis

Er jo artig om blokkeringen vises som opptatt for den det er blokkert for slik at han/hun tror det faktisk er noen som har tatt setet da............ Kan ikke tenke meg at de har oppdatert innsjekkingsløsningen til å vise at et sete er blokkert og ikke opptatt av noen andre?

Tror du har rett der. Det vil nok se ut som om setet er opptatt.

Det kan være mange årsaker til at seter er. Blokkerte da. De kan være ødelagte, våte, sperret på grunn av balanserin av flyet, for passasjerkomfort, og sikkert andre grunner også.

Skulle veldig gjerne fortalt og forklart mer, men det får jeg ikke desverre.
Det ble visst å regne som brudd på taushetsplikten å forklare om dette.

Langt fra noen garanti for ledig sete ved din side, men større sjanse enn før.
Og jeg har ikke sagt hvilket selskap. ;)

Back