Fin fordel hos Air Berlin - Flere flyselskaper burde ta etter!

Flott Imm! Det ser i alle fall ut til å være enighet om at dette er noe som er viktig. Dessuten bør det være "gratis" og "enkelt" å gjennomføre.

Jeg slettet posten du her refererte til, og sendte den som privat melding istede, siden det var off topic. Og ja, det burde være gratis å gjennomføre, men det er det nok neppe. Man ser jo ofte mer på merkostnadene enn på merinntektene, er det ikke sånn det er hos alle?

Tull og tøys. Restriksjonene (hvis det er noen) gjelder forøvrig kun ved start og landing. In flight vil flyets systemer oppdage abnormaliteter og kompensere for dette automatisk.

Å gå fra den ene enden av en 737 føles for en pilot som om en maur krabber gjennom bilen din for deg. I ditt tilfelle, kanskje TO maur .. ;)

Vel, hvis 20-30 charter maur stiller seg bak i dasskøen samtidig, da tror jeg nok en kan føle et utslag eller 2, gitt som i gammle dager hvor de fleste dass var bak, spesiellt om en har lagt på aft limit ved t/o

Men folk flytter vel rundt i kabinen uansett, for å f.eks sitte ved siden av en de kjenner. Skal du da si at han/hun ikke får sitte ved siden av deg, fordi flyet er halvfullt?

Og mange er så reisevante at de vet de er så godt som sist ombord og bare setter seg der det er ledig. Skal vi begynne med setebevis ombord og?

Jeg sendte inn spørsmål om dette til SAS CR i forbindelse med plassering i flyet. Fikk til svar at SAS hadde X antall avganger pr dag, og at det ikke lot seg gjøre. Jeg svarte at Lufthansa, som er vesentlig større, klarer å gjøre dette på en god måte for *G kunder. Da ble det øredøvende stille!

Håper SAS begynner å blokkere midtsetene foran, det er perken som gjør meg mest fornøyd på en innenriks flytur.

Snakker du Tysk innenriks? Har ikke registrert at LH gjør på Europa, iallefall ikke SVG-FRA, bortsett fra C, men da får jo alle ledig midtsete

Og mange er så reisevante at de vet de er så godt som sist ombord og bare setter seg der det er ledig. Skal vi begynne med setebevis ombord og?

Rutinene er forskjellige fra selskap til selskap.
På KLM Cityhopper for eksempel, leverer kabinbesetningen en lapp med antall passasjerer i flyets seksjoner. Det gjør de både på Fokker 70 og 100.
WF gjør det samme på avganger med fast setevalg. Kapteinen sjekker aktuell seating, og hvis mange har byttet plass, så hender det at passasjerer blir beordret til de setene de skulle hatt.

Ryanair har en annen løsning. De sperrer av x antall rader fremme og bak. Det gjør at man aldri kommer ut av trim.

Langfredag reiste jeg med Norwegian til Berlin. Det var ca 50 passasjerer ombord. Da alle hadde satt seg, kom kapteinen på høyttalerne og sa at flyet var baktungt, og at 10 personer bak rad X måtte flytte til seter fremme i flyet.
Baktungt fly er bra for drivstoff forbruket, så når man da flytter så mange som 10 passasjerer, da er man et stykke utenfor begrensningene. Dette var på en 737-800

Last edited:
Snakker du Tysk innenriks? Har ikke registrert at LH gjør på Europa, iallefall ikke SVG-FRA, bortsett fra C, men da får jo alle ledig midtsete
Lufthansa gjør dette konsekvent på europeiske flighter når kapasiteten tillater det. På de større maskinene innen Europa, alla A321, får t.o.m. HON/SEN og *A Gold en egen seksjon fremst i flyet (rett bak Business) hvor alle får blokkert midtsete. Det er ikke mulig for vanlig pax å sjekke inn i denne seksjonen, med mindre man er på samme pnr som en statuspax. Selv på CRJ-avganger fra Norge opplever jeg blokkering av setet ved siden av meg.

Alt avhenger selvsagt av ledig kapasitet, men jeg har ved flere anledninger opplevd at jeg har ett av 3-4 ledige midtseter på LH-flighter, mens jeg med SK støtt og stadig får noen i midten, til tross for at det er 10+ ledige seter ombord.

Lufthansa gjør dette konsekvent på europeiske flighter når kapasiteten tillater det. På de større maskinene innen Europa, alla A321, får t.o.m. HON/SEN og *A Gold en egen seksjon fremst i flyet (rett bak Business) hvor alle får blokkert midtsete. Det er ikke mulig for vanlig pax å sjekke inn i denne seksjonen, med mindre man er på samme pnr som en statuspax. Selv på CRJ-avganger fra Norge opplever jeg blokkering av setet ved siden av meg.

Alt avhenger selvsagt av ledig kapasitet, men jeg har ved flere anledninger opplevd at jeg har ett av 3-4 ledige midtseter på LH-flighter, mens jeg med SK støtt og stadig får noen i midten, til tross for at det er 10+ ledige seter ombord.

:o må jeg tilstå at jeg ikke har hørt, mulig jeg har oversett det i all info flyten, ei heller har jeg sett det praktisert, men ok, kjekt hvis det er slik

Ja vel så det forklarer hvorfor jeg havner automatisk på nød utgang og ledig mittsete nesten hver gang jeg flyr med LH.
Dette kunne sas lert av da det senest i går på en md 82 var over halve flyet ledig mens jeg satt på 3 a med sidemann

Last edited:
Vel konsekvent gjør de det ikke iallefall, sjekket for morro skyld en LH Airbus avgang fra OSL idag og da var f.eks A sete ledig, mens der satt pax på B og C, 1 av disse var EBG, det var ikke bare denne ene raden, men faktisk flere, og der var godt om plass ombord, så helt konsekvent er det nok ikke.
Men for all del, skulle gjerne ønske at SK så seg råd til å kunne gi denne servicen til kundene

Noen som vet hvordan Air Berlin/Lufthansa ordner dette i praksis? Ligger det inne en funksjon i innsjekkstystemet som automatisk sperrer setet ved siden?

Jeg ser ikke helt for meg hvordan dette funker i praksis. Hva hvis passasjeren ikke har forhåndsreservert sete, og sjekker inn på web eller innsjekk, hva skjer da? Blokkeres setet ved siden av da også? Rent praktisk så kan jo en EBG kunde sjekke inn på på 3A selv om det sitter folk på både 3B og 3C.

Noen som har noen inside info hvordan det gjøres?

Noen som vet hvordan Air Berlin/Lufthansa ordner dette i praksis? Ligger det inne en funksjon i innsjekkstystemet som automatisk sperrer setet ved siden?

Jeg ser ikke helt for meg hvordan dette funker i praksis. Hva hvis passasjeren ikke har forhåndsreservert sete, og sjekker inn på web eller innsjekk, hva skjer da? Blokkeres setet ved siden av da også? Rent praktisk så kan jo en EBG kunde sjekke inn på på 3A selv om det sitter folk på både 3B og 3C.

Noen som har noen inside info hvordan det gjøres?

Setet ved siden av reserveres/blokkeres når man velger seter under reservasjon eller innsjekk hos Lufthansa. Velger jeg 10A som EBG og kommer inn igjen for å sjekke setekartet igjen, er alltid setet ved siden av markert som opptatt (rødt). I starten trodde jeg noen hadde reservert setet ved siden av meg (*irritert*) selv om hele resten av flyet så å si var ledig, men lærte fort at det var systemet som automatisk la inn en slik reservasjon. Dette gjelder for øvrig ikke bare Lufthansa, men også LOT og sikkert andre Miles & More-selskaper.

Velger jeg derimot 3A - samtidig som 3B og 3C er opptatt - blir det nødvendigvis ikke noe blokkert sete på meg ;)

Last edited:
Nå tillater ikke LH at man forhåndsreserverer sete for *A Gold (kun LH-status) innen Europa, men så lenge kortet ligger inne i reservasjonen, vil man se at man ofte er gitt er "bra" sete når man går inn for å sjekke inn, ev. plassert i en egen seksjon på lengre A321-avganger (f. eks. FRA-MLA).

Vi hadde en uformell prat på jobben idag om dette med ledig sete ved siden.
Et spørsmål som ble stilt var: betyr det noe på så korte turer som vi har (45-75 minutter).
Jeg gjør en superenkel forskning og spør dere som reiser mye.

Betyr det noe/mye å ha et ledig sete ved siden på korte reiser?
Hvor viktig er det for deg?

Ja, da det øker komforten betydelig. Såpass viktig at jeg er villig til å betale extra for det.

Fløy LH sist søndag, og da var jeg en av få med ledig sete ved siden av, og det langt frem i kabinen

Vi hadde en uformell prat på jobben idag om dette med ledig sete ved siden.
Et spørsmål som ble stilt var: betyr det noe på så korte turer som vi har (45-75 minutter).

Ja, selv på en tur på 40 minutter er ledig nabosete viktigere enn servering av kaffe og mat, gratis avis, priority bagasje som faktisk kommer først, internett, kjøp og salg ombord og evt andre ting selskapet kan tilby. Spesielt på fly med elendig benplass er ledig nabosete gull verdt.

Nå tillater ikke LH at man forhåndsreserverer sete for *A Gold (kun LH-status) innen Europa, men så lenge kortet ligger inne i reservasjonen, vil man se at man ofte er gitt er "bra" sete når man går inn for å sjekke inn, ev. plassert i en egen seksjon på lengre A321-avganger (f. eks. FRA-MLA).

Den "fysiske" seksjonen på A321 er fjernet, men det kan godt hende at de bare åpner de første radene for statuskunder. Her har jeg dog litt blandede opplevelser da f.eks. første Economy-rad som regel er blokkert om man ikke sjekker inn i skranke.

Satt og leste gjennom fordenen ved å ha gullkort hos Air Berlin for fant denne:

Denne fordelen skulle jeg gjerne ha sett at SAS tok til seg for sitt Eurobonus program.

Er det noen som kjenner til om andre programmer har tilsvarende fordel? Ville jo absolutt vært en av de bedre vil jeg si!

BF:fly

Bizflyer, det vil lönne seg enda mere a fly ofte med AB og samle Miles hos oss. Bare vent.

Og dersom du er "heavy user" og klarer 100.000 Miles per aret, sa blir du Platinum, med enda flere fordeler, blant annet 2 gratis upgrade vouchers til BIZ.

Veldig viktig. Både for komfort, men også for å muliggjøre jobbing.
Person i midtsetet som stirrer på skjermen min = ingen jobbing
Ledig midtsete = effektiv flytur.

Fordeler:
- Bedre plass til å lese avis
- Mer privat hvis man absolutt må jobbe litt
- Kan bruke rommet under midtsetet til håndbagasje, og midtsetet til jakke osv.
- Kaffe/te plasseres selvsagt på bordet i midten
- To armlener for meg selv

Er det av betydning selv på korte flighter? Ja, i aller høyeste grad. Mye viktigere enn priority boarding i mine øyne. Bare tenk CPH-OSL i de skandaløst trange A321-maskinene til SAS med og uten ledig midtsete. To forskjellige verdener.

Last edited:
Takker for svar (kom gjerne med svar andre også).
Det betyr at det er verdt å bruke de 3-4 minuttene det tar å gjøre litt ekstra ut av en avgang, og sikre flest mulig et ledig sete ved sin side.

Back