Fikk med kniv på DY-fly

Replying to Topic 'Fikk med kniv på DY-fly'

det er jo ikke noe DY kan klandres for - her er det sikkerhetskontrollen på DBV som har feilet.

Stemmer det. Interessant at mannen synes det var sikkerhetskontrollen sitt hovedansvar at han hadde kniven med ombord, ikke hans eget...

For en pr-kåt stut. Ringte han til alle avisene, med en gang han oppdaget kniven i sekken sin?

Dette har vel ingenting med Norwegian å gjøre, men heller om sikkerhetskontrollen på Dubrovnik, og en passasjer som ser sitt snitt i å lage en sak....antar journalisten heller ikke var venskelig å be.

Når jeg reiste til Sola fra Flesland på Torsdag, hadde min nevø på 12 år glemt at han hadde foldekniv, 2 zippo, og lightergass i håndbagasjen. Kontrolløren sjekket knivbladlengden mot ID-kortet, og kniven var innenfor grensen til at den var grei å ta med i håndbagasje....Lightergassen ble beslaglagt!

Trip-Report: http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12707

Det blir veldig spekulativt men i og med at han allerede har blitt kaldt PR-kåt så kan man jo også stille spørsmålet om han snakker sant. Han gjør sikkert det og jeg tviler ikke at det er mulig å få gjennom en kniv. Men det er litt synd at flyselskapet uten grunn får negativ publisitet.

Hilsen,
Laurenz

:spin: Her får visst passasjeren så kæppsen passer og vel så det. Tydelig at det er folk som føler sitt doméne betråkket av vanlige folks svette joggesko som dominerer i denne tråden ...

Når jeg leser artikkelen, tolker jeg hovedbudskapet slik at mannen innrømmer at han glemte kniven og at han selvsagt burde ha sjekket sekken før han reiste hjem. Men han lurer samtidig på hvordan han kunne gå uhindret ombord i flyet med et slikt våpen. Det ville jeg undret meg på også. Interessant at han blir stemplet som en PR-kåt stut av den grunn ...

VG har også en artikkel om saken:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=122700

Noe av det interessante i VG-artikkelen er jo info-dir. Ellingsens sluttord:
"... dette er nok bare en glipp fra Dubrovnik. Samtidig er det viktig å få frem at passasjerene selv har ansvaret for, og skal ha kontroll over, hva som er i deres egen bagasje."

Greit nok, men er det lovlydige passasjerer som av og til er litt glemsomme man frykter, eller er det de som bevisst går inn for å smugle våpen ombord for å lage f...skap?

Jeg er ikke sikker på om jeg selv ville gått til mediene med en slik historie, men med tanke på de opphaussede sikkerhetskravene som har kommet etter 11. september (var det i 2002?) er det vel ikke så rart om menigmann reagerer?

Så vidt jeg husker, har vel også medlemmer på dette forumet raljert over hvordan sikkerhetskontrollen av og til kan virke noe snodig?

Edit: Siste avsnitt.

kanskje litt kaldt å kalle mannen for pr-kåt, Arrow?
han har jo påvist noe som kan være en svakhet i sikerhetskontrollen - og sånt er jo alltid news.

I en firemåneders periode i 2001-2002 hadde jeg ved et uhell 4-5 skarpe skudd til AG3 liggende i en lomme i feltjakken min uten å være klar over det (jepp, her hadde det sviktet i egne og befalets rutiner på en av Forsvarets skytebaner). Denne jakka hadde jeg med gjennom sikkerhetskontrollene på SVG, OSL, BDU, TRD, BGO, BOO og TOS - delvis på kroppen, delvis gjennom røntgenmaskinen. Ammunisjonen ble aldri oppdaget der (og dette var stort sett etter 2001-09-11). Til slutt fant jeg skuddene da jeg skulle vaske jakka...

Back