Fikk ikke drosje til døra..

Re: Fikk ikke drosje til døra..

Hei,

Det er vrient å komme seg innover fra Gardermoen hvis noen av de siste flyene kommer inn mer enn en halvtime forsinket
Opplevde at SAS fra CPH kom inn etter at buss og tog ikke gikk og at det fantes ti drosjer til et par hundrede passasjerer.
Fikk til slutt være med i en Maxi-taxi som hadde et par ledige seter mot å betale uten å få kvittering.

Dette er transportmulighetene inn mot Oslo etter midnatt:
Flytoget: 00.16, 00.36 og så er det pause til 05.36

Flybussen: 00.00, 00.30, 00.59 og så er det pause til 05.20
På hjemmesiden sin skriver de "Ved forsinkede landinger samt for ordinære charterankomster på natten settes det opp egne bussavganger."
I mitt tilfelle var det to eller tre rutefly som landet nærmere en time etter midnatt, ingen ekstra bussavganger for å få ganske mange passasjerer innover mot Oslo. Jeg sjekket tavla i ankomsthallen og i følge den var siste buss kjørt når vi kom dit.
Kanskje det hadde vært en ide å kjøre en buss enda senere for å få med seg de siste passasjerene og noen av de som jobber kveldsskiftet.
Jeg hadde ikke forventet å komme helt til døra, men buss eller tog som kunne ta oss inn til et sted i Oslo hvor det ville være mulig å få tak i en taxi til normal pris.

Flybussekspressen har siste avganger 0015 og 0040

I natt var det to fly som landet etter midnatt:
London/Heathrow BA 770 23:30 Landet 00:18 British Airways
Frankfurt LH 3136 23:40 Landet 00:10 Lufthansa
De som kommer fra Heathrow skal av flyet, gjennom passkontrollen og vente på den bagasjen som BA ikke har rotet bort.
Flytoget ble nok vrient å rekke for de som bare har håndbagasje og siste flybuss kan bli marginal for de som står ved bagasjebåndet hvis ting tar tid.

Eders
Knut Erik

Last edited:

Alle de gangene (og de er det mange av) jeg har kommet til OSL etter siste Flybuss har gått, har jeg ringt nummeret til Flybussens vakttelefon og det har blitt satt opp buss inn til sentrum. En gang tok det opptil en time før bussen var der, men jeg slapp nå å svi av penger på taxi.

Han har ingen grunn til å klage. Sterling har rutemessig ankomst 2335, siste Flybussekspress til Sveiva eller Grorud (som blir nærmest Romsås) går 0015. Det er ingen garanti for å rekke den , i alle fall ikke hvis man har bagasje eller blir stoppet i tollen.

Flybussen til Oslo sentrum går jo uansett ved forsinkede fly, så han har klart hatt et annet tilbud enn taxi hele veien.

Flybuss til Trosterud med natt-takst 180,- + taxi til Romsås ville blitt nesten halve prisen av det han betalte.

Han har ingen grunn til å klage. Sterling har rutemessig ankomst 2335, siste Flybussekspress til Sveiva eller Grorud (som blir nærmest Romsås) går 0015. Det er ingen garanti for å rekke den , i alle fall ikke hvis man har bagasje eller blir stoppet i tollen.

Det spørs vel om det hadde blitt avisoppslag om han ikke rakk bussen hvis flyet var på rute. Med ankomst 2335 og siste buss kl. 0015 så ville jeg, om jeg ikke hadde innsjekket baggasje, iallefall regnet det som nesten sikkert at jeg skulle klare det. Man har jo omtrent samme transfertid mellom utland og innland enn det, så jeg antar at flyselskapene mener at ca 40 minutter skulle holde (og da med ny sikkerhetskontroll i tillegg, noe man ikke trenger som busspassasjer).

Er det slik å forstå at man mener at all risiko for ekstra kostnader ved videre transport som følge av forsinkelser er den reisendes ansvar...? Hva sier befordringsvilkårene om dette?

Som nevnt tidligere så skulle dette vært flyselskapenens ansvar så måtte da billettprisene økes tilsvarende slik at flyselskapenes økte kostnader blir dekket.

Muligens det er litt naivt, men jeg mener at har man råd til å dra på reise så har man råd til å dekke taxi skulle siste bussen/toget ha gått.

Muligens det er litt naivt, men jeg mener at har man råd til å dra på reise så har man råd til å dekke taxi skulle siste bussen/toget ha gått.

Så når du ankommer MAN med et fly som er så forsinket at du ikke rekker siste tog til Liverpool så er det bare rett og rimelig at det er du som skal betale for alternativ transport til Liverpool (f.eks. taxi)?

Så når du ankommer MAN med et fly som er så forsinket at du ikke rekker siste tog til Liverpool så er det bare rett og rimelig at det er du som skal betale for alternativ transport til Liverpool (f.eks. taxi)?

I prinsippet ja. Vanlig taxi MAN-Liverpool koster foresten 800kr når man ikke har forhåndbestilt. Jeg har selv ankommet OSL etter siste buss og tog har gått og jeg forlangte ikke å komme i avisen av den grunn

Selvsagt har begge sider sine fordeler og ulemper, men som sagt, skulle flyselskapene garantert for dette så måtte billettprisen økes for å dekke de økte kostnadene og jeg er egentlig ikke villig til å betale for dette (selv om den totale økningen i billettprisen ikke ville bli på så veldig mange kronene)

Eller ankommer OSL et par timer forsinket og siste tog til Dombås har gått?

Dette er antageligvis samme mannen som har startet en tråd på VGD hvor han oppfordrer folk til aldri å bruker Sterling pga denne episoden.

Dette er antageligvis samme mannen som har startet en tråd på VGD hvor han oppfordrer folk til aldri å bruker Sterling pga denne episoden.

Og jeg antar at Someone er Someone både her og der? ^_^

Denne mannen fikk jo en del klare meldinger i VGD også, så skjønner ikke helt hvorfor han gikk til avisa.

Selvsagt har begge sider sine fordeler og ulemper, men som sagt, skulle flyselskapene garantert for dette så måtte billettprisen økes for å dekke de økte kostnadene og jeg er egentlig ikke villig til å betale for dette (selv om den totale økningen i billettprisen ikke ville bli på så veldig mange kronene)

Om det er slik at flyselskapene mener at prisene må settes mye opp hvis de blir ansvarlige så er jo det et signal om at de regner med mye forsinkelser (som de kan sies å være ansvarlige for selv). Det er jo ikke snakk om blankofullmakt til refusjon av reiseutgifter - bare refusjon om selskapet kan lastes for forsinkelsene.

Jeg maa si meg enig at dette blir for dumt. Det minste han kunne gjort i forkant var jo aa ta kontakt med Sterling og hoere om dette ville bli dekket eller ikke, og om de ikke ville dekke det kunne han da tatt valget om han ville sitte paa en benk og vente paa foerste bussen neste morgen, eller ta en taxi og betale for den selv.
Om han skulle ha tatt nattoget til Trondhjem og videre til Bodoe, ville han da ogsaa bare tatt en taxi til Bodoe og forventet at Sterling skulle dekke dette?

Er mye dumme folk rundt om kring...

Aftenposten said:
- Dette er slett kundebehandling. De leverte oss på flyplassen på et tidspunkt på døgnet det ikke var mulig å komme derifra.
Han kom seg jo hjem. Han har jo bevist at det er fullt mulig og komme seg hjem på den tiden av døgnet. Det kostet han kanskje noen hundre kroner ekstra, men dog.
Jeg er egentlig veldig enig med Somone her at man har råd til det når man er på tur. Norge idag, man har mye, og vil ha mer.

For de som lurer på hva som er rutine hvis man reiser med SAS Norge i denne situasjonen:

7.6.3 Lost public surface transport from the airport
When SAS Norway is responsible for a delay, SAS Norway shall cover the costs for any onward transportation or, if necessary, hotel accomodation, but only if the passenger has given himself minimum 90 minutes connection time between the scheduled arrival time of the flight and the scheduled time for the last public transport leaving the airport that same day.
Alternatively, SAS Norway shall cover taxi expenses, but only if these expenses do not exceed the cost of hotel/care.

Back