Fikk ikke drosje til døra..

Re: Fikk ikke drosje til døra..

Synes rett og slett det blir for useriøst å klage på at folk blir irriterte når de blir forsinket. Mange her inne har en holdning der flyselskapene er øverst på rangstigen, fordi det er et flyforum. Det er faktisk bare rimelig at man skal få dekt hjemreise når et flyselskap dekker taxiregning når de er forsinket. Er noen uenig i at det er urimelig å få dekt rimeligste hjemreise når flyselskapet er forsinket, eller skal forbrukerne tape på å fly?

For å få dekket tap i norsk erstatningsrett må følgende vilkår være oppfylt:

- Ansvarsgrunnlag
- Påregnelighet
- Økonomisk tap
- Årsakssammenheng

Og hva om mannen hadde bodd på Geilo eller i Trysil? Skal flyselskapet bare punge ut for drosje ditt å da? Jeg syns i grunn det faller på sin egen rimelighet. Greit nok at flyselskapet sitter med en god del erstatninganavar men når de har forpliktet seg til å frakte deg fra den ene til den andre flyplassen kan de ikke stilles til ansvar for "resten av ditt liv"
For å snu litt på saken, har drosjen ansvar for å skaffe deg en ny billett til Brasil om du mister flyet fordi han står i kø?

Hilsen,
Laurenz

Det er ikke et eneste flyselskap som dekker taxi skulle du komme så sent at siste tog/buss har gått. Ikke er det noe krav til at de skal gjøre det heller.

Skulle flyselskapene ha ansvar for å frakte folk til døren måtte også billettprisene økt tilsvarende

Last edited:

Nå må folk snart gi seg.......tullinger

har drosjen ansvar for å skaffe deg en ny billett til Brasil om du mister flyet fordi han står i kø?

Nei, fordi at kø er en hindring utenfor drosjesjåførens kontroll. Hadde derimot bilen til drosjesjåføren stoppet på grunn av dårlig vedlikehold, så har drosjen erstatningsansvar ovenfor kunden og må dekke ny billett.

En annen vesentlig ting, er at når du flyr, reiser du under en kontrakt.

Jeg mener ikke det er rimelig å dekke taxi til Geilo, men det er da riktig å dekke evnt. hotellutgifter dersom forsinkelsen skyldes forhold innenfor flyselskapets kontroll.

Helt vanvittig har det blitt, man krever mer og mer for enda mindre. Siterer fra artikkelen,
De leverte oss på flyplassen på et tidspunkt på døgnet det ikke var mulig å komme derifra.....han regnet med at NB dekket taxi....så da er det bare og ta taxi folkens når flyet ditt er forsinket, selskapet dekker regner vi med....

I befordringsvilkårene til flyselskapene står det å lese at flyselskapet i henhold til kontrakten(Billetten) skal frakte deg fra avreiseflyplassen til ankomstflyplassen.
Videre forbindelser med andre transportmidler som ikke er nevnt i kontrakten tar ikke flyselskapene ansvar for.
Her kommer jo også dette med å reise på to forskjellige flybilletter inn på lik linje med om man skal videre med buss, taxi, tog osv osv

Ja du andeik, du får forsøke å kreve kopier fra serviceboka til taxibilen om det skjer deg. Tror du virkelig du får en drosjeeier eller drosjesentral til å erstatte ferien din om motorn koker på vei til Gardermoen? Det tror jeg neppe.

Ja du andeik, du får forsøke å kreve kopier fra serviceboka til taxibilen om det skjer deg. Tror du virkelig du får en drosjeeier eller drosjesentral til å erstatte ferien din om motorn koker på vei til Gardermoen? Det tror jeg neppe.

Er dette en diskusjon på hva man har krav på, eller er dette en diskusjon på hvordan reaksjonen til drosjesjåføren vil være?

I befordringsvilkårene til flyselskapene står det å lese at flyselskapet i henhold til kontrakten(Billetten) skal frakte deg fra avreiseflyplassen til ankomstflyplassen.
Videre forbindelser med andre transportmidler som ikke er nevnt i kontrakten tar ikke flyselskapene ansvar for.
Her kommer jo også dette med å reise på to forskjellige flybilletter inn på lik linje med om man skal videre med buss, taxi, tog osv osv

Som Forbrukerrådet selv sier; Du har krav på erstatning - avhengig av forsinkelsesårsaken.

Jeg mener ikke det er rimelig å dekke taxi til Geilo, men det er da riktig å dekke evnt. hotellutgifter dersom forsinkelsen skyldes forhold innenfor flyselskapets kontroll.

Jeg er enig, men på den annen side så ser jeg at det ville bli vanskelig for flyselskapene å ha kontroll på. Det kan imidlertid virke litt ulogisk at flyselskapet har fultl ansvar for deg på avreiseflyplassen, men godt kan dumpe deg av på en nattestengt flyplass på destinasjonen.

Nå har vel de fleste resieforsikrinegr dekning for innhenting av reiserute?

Men innhenting av reiserute dekkes kun om man har forhåndsbetalt reisen. Om man har f eks en tur-returbillett med Flybussen, så kanskje man har en sak, vet ikke.

I gode gamle dager (TM) (dvs. ca. 10 år siden) var det da i hvert fall muligheter for å få dekket hotell når flyet var så forsinka at man ikke rakk siste kollektivmiddel dit man skulle. Vi var en hel gjeng med soldater som ankom TOS etter at siste bussen til Bardufoss var gått. Noen av oss klarte å fikse transport med en militærbil som tilfeldigvis var der, mens andre gikk til SAS (eller muligens Braathens) og fikk dekket hotell i Tromsø. Virket ikke som om de hadde noen problemer med det.

(og hvis noen lurer på hvorfor vi ikke like godt fløy til BDU siden det var dit vi skulle, så skyldes det at vi fikk flyhaik til TOS, ikke til BDU).

"De leverte oss på flyplassen på et tidspunkt på døgnet det ikke var mulig å komme derifra." - videre - "Flybussen går riktignok hele natten, men ikke til Romsås i Oslo der Reitan bor." Tja, hva skal man si... Hadde det ikke vært best å ta flybussen til Oslo og taxi derfra?

Når man reiser med fly bør man alltid ha i tankene at det kan forekomme forsinkelser, og da ville det, etter min mening, være fornuftig å ta et fly som ikke ankommer sent.

Sånn er det alltid, man skal klage og få spalteplass for ingenting!!!!

DUST...

Når man reiser med fly bør man alltid ha i tankene at det kan forekomme forsinkelser, og da ville det, etter min mening, være fornuftig å ta et fly som ikke ankommer sent.

Tja, hva skal man si. Man skal altså som kunde måtte påregne forsinkelser og derfor ta et tidligere fly for å sikre seg mot denne typen situasjoner...? Det finner jeg veldig vanskelig å akseptere. Jeg forventer ikke at videre transport alltid skal dekkes ved forsinkelse, men om selskapet og jeg som kunde har inngått en kontrakt om transport fra A til B på gitte tidspunkter så må vel jeg som kunde kunne forvente at selskapet holder den avtalen. Nå vet ikke jeg hva som står i befordringsvilkårene, men det kan umulig være slik at et flyselskap alltid skal gå fri for denne typen problemer ved forsinkelser som kan tilskrives selskapet (a la EU-reglene for kompensasjon ved kansellering osv.).

Som Forbrukerrådet selv sier; Du har krav på erstatning - avhengig av forsinkelsesårsaken.

Ikke helt riktig. Regelverket fra EU er i så måte mangelfull, det gir kun rettigheter til deg som passasjer før avreise. Det gir deg ingen rettigheter etter gjennomført flyreise.
Forbrukerrådet sikter til Montrealkonvensjonen og der står følgende:
Article 19 - Delay
89 The carrier is liable for damage occasioned by delay in the carriage by
air of passengers, baggage or cargo. Nevertheless, the carrier shall not
be liable for damage occasioned by delay if it proves that it and its servants
and agents took all measures that could reasonably be required to
avoid the damage or that it was impossible for it or them to take such
measures.

Og videre står det:
Article 22 - Limits of liability in relation to delay, baggage and 97
cargo
1. In the case of damage caused by delay as specified in Article 19 in the 98
carriage of persons, the liability of the carrier for each passenger is limited
to 4,150 Special Drawing Rights.

Det kan nok tolkes på flere måter, men det står vel i grunn at når flyselskapet har gjort det de kan for å unngå forsinkelse er de ikke erstatningsansvarlig. Flyselsakapet vil nok si at de har gjort sit for å unngå teknisk feil på sine fly.

Hilsen,
Laurenz

Tja, hva skal man si. Man skal altså som kunde måtte påregne forsinkelser og derfor ta et tidligere fly for å sikre seg mot denne typen situasjoner...?

Alle vet jo at det forekommer forsinkelser, ref alle medieoppslag om dette. Jeg mener at man bør ha dette i tankene når man bestiller flybillett. Det blir feil at flyselskapet skal dekke transportkostnadene til alle da det ikke er de som gir konsesjon på videre transport ut fra flyplassene (buss og tog).

Han som omtales i artikkelen hadde et valg - han kunne tatt flybussen til Oslo Sentrum og tatt taxi derfra. Han måtte ikke på liv og død ta taxi fra OSL. Han har jo ikke bestilt reise helt til Romsås så han har ikke så mye å komme med, uansett hva Forbrukerrådet sier. Det er ikke lett for et flyselskap å finne et ledig fly på et par timer.

Men for å sette det litt på spissen, skal NSB, Flytoget og evt flybussene ha kapasitet stående klar på OSL slik at de som kanskje blir forsinket har et annet alternativ enn taxi? Det vil vel ikke kunne forsvares økonomisk...???

Alle vet jo at det forekommer forsinkelser, ref alle medieoppslag om dette. Jeg mener at man bør ha dette i tankene når man bestiller flybillett. Det blir feil at flyselskapet skal dekke transportkostnadene til alle da det ikke er de som gir konsesjon på videre transport ut fra flyplassene (buss og tog).

Jeg forstår at man må legge inn litt slingringsmonn når det gjelder trafikale forsinkelser om man skal reise videre med annen type transport, og jeg mener heller ikke at alle automatisk skal få dekket videre transport. Det vil være avhengig av situasjonen og årsaken til forsinkelsen. I dette tilfellet må vel flyet være relativt mye forsinket inn til OSL siden det landet kl. 0230 (eller noe slikt) uten at jeg vet når flyet skulle landet på OSL. Hvem er det som rimeligvis skal påta seg ansvaret for denne typen usikkerhet? Flyselskapet, som tross alt er i bedre stand til å påvirke sin egen trafikk, eller kunden som er prisgitt selskapets beslutninger...? Det rimelige ville vært at flyselskapet iallefall tok på seg endel av denne risikoen (og kostnaden ved den).

At denne kunden nok sikkert kunne tatt buss inn til Oslo og taxi derifra er sikkert ikke urimelig (men jeg er ikke lokalkjent).

Back