Fikk hjertestans på flyet - Ble tilbudt et smørbrød og brus

Re: Fikk hjertestans på flyet - Ble tilbudt et smørbrød og brus

Ok, ja regnet i utgangspunktet med det men så skrev du "Når du ber om å se tall på dette så er det umulig å vite, da det er mye som skjer ombord som aldri blir rapportert." Ikke for å starte en ny diskusjon men jeg går ut ifra at alt det vesentlige blir raportert.

Det har du rett i, alvorlige hendelser blir rapportert.
Men det er mange tilfeller av ulik art hvor man f.eks kun har brukt oksygen i førstehjelp og passasjer føler seg bra etterpå som ikke blir rapportert.
Dødsfall (naturligvis) og alvorlige tilfeller hvor man ber om assistanse f.eks blir alltid rapportert.
Det jeg mente med den kommentaren er at jeg ikke kan komme med disse tallene, men det er mulig å finne ut av.

Hvor vanlig er det for flyselskaper å ha hjertestarter ombord? Vet at Norwegian har dette i sine fly, men er dette unntaket eller regelen?

Hvor vanlig er det for flyselskaper å ha hjertestarter ombord? Vet at Norwegian har dette i sine fly, men er dette unntaket eller regelen?

SAS har også dette i de fly som opprinnelig har tilhørt SAS Norge.

Etter min erfaring finnes det ikke i alle svenske/danske fly. Stemmer ikke dette SAS-STEWARD?

I beg to differ.

Jeg er CA i SAS, og jeg har et seks år langt medisinsk embedsstudie bak meg.

Kanskje jeg i morgen bør ringe Statens autorisasjonskontor for helsepersonell og be dem indra min autorisasjon, da jeg (i dine øyne) åpenbart ikke er kvalifisert til annet enn å skjenke kaffe?

Jeg kan fortelle deg at kabinbesetningen er en meget heterogen gruppe med et stort antall forskjellige kvalifikasjoner. Jeg har i så måte hatt gleden av å fly med f.eks allmennleger, kirurger (flerfoldige års utdannelse utover grunnstudiet), psykologer, sykepleiere, jurister, tannleger osv. listen er lang som et vondt år. Ditt utsagn er med andre ord rent vrøvl og faller på sin egen urimelighet.

Nå regner jeg med at BU662 sin uttalelse var knyttet til normal CA opplæring, og ikke i forhold til de relativt få med medisinsk embetseksamen og som jobber som CA...;) Jeg tror vel vi kan enes om at det er en liten gruppe, eller hur?

Det er jo imidlertid flott at man kan være heldig å treffe på personell med høyt medisinsk faglig kompetanse når man flyr, og om man skulle være så uheldig å bli syk.

Hmm, ikke av de mest seriøse trådene jeg har lest på dette forumet, men ikke desto mindre et interessant tema (eller tre).

Det er klart at cc som jevnlig gjennomfører førstehjelpskurs er vel så kvalifisert som en psykiater eller en radiolog til å utføre livreddende førstehjelp. Men det har selvsagt lite med medisin å gjøre og kan ikke sammenlignes med den kompetansen en lege eller sykepleier har gjennom lengre studier og relevant praksis når det gjelder utredning, diagnostisering, behandling og oppfølging. Men for all del, det er nok tryggere å falle om i et fly enn i en by pga. kompetansen og den raske reaksjonsevnen cc har. Når en pasient verken har puls eller respirasjon finnes det få alternativer. Det viktigste er at man setter iverk hjerte- og lungeredning umiddelbart. Skrekksenariet er at man løper etter hjertestarteren i steden og dermed forsinker igangsettingen. Jeg regner med at cc også kan behandle andre akutte lidelser, f.eks. anafylsaktisk sjokk, kutt, sår- og brannskader? Likevel er det vel et stykke igjen til man er like god som helsepersonell til å diagnostisere. Med mindre man er lege eller sykepleier i bånn. Så man har nok litt større risiko for å motta feil behandling på fly enn på sykehus.

At cc har reddet liv er det vel ingen tvil om? Men det er en grunn til at akuttmottak og legevakter er bemannet med helsepersonell. En heller uinteressant og lite viktig diskusjon.

Når det gjelder hva som har skjedd i denne konkrete saken, er det umulig å si noe på bakgrunn av artikkelen. Jeg oppfatter det som hets. Sånn oppfatter jeg flere av innleggene her også. Det virker merkelig om ikke cc hjalp etter evne. Når pasienten er ved bevissthet og spiser, er man uansett langt forbi det stadiet hvor førstehjelp er nødvendig. Da har ikke cc lenger annet å bidra med enn å servere og ev. ta betalt.

Når det gjelder hva som har skjedd i denne konkrete saken, er det umulig å si noe på bakgrunn av artikkelen. Jeg oppfatter det som hets. Sånn oppfatter jeg flere av innleggene her også. Det virker merkelig om ikke cc hjalp etter evne. Når pasienten er ved bevissthet og spiser, er man uansett langt forbi det stadiet hvor førstehjelp er nødvendig. Da har ikke cc lenger annet å bidra med enn å servere og ev. ta betalt.

Det er jo bare via media vi har hørt begge sidene av saken, FR og Pax. Den tredje siden med pax som evnt har sett noe har det vært stille. Kan jo ligne noe ala "ihateryanair" denne saken her.

Men at en tråd ang FR igjen skulle bli så lang er vel ikke overraskendes lengre???

årets mest tragiske tråd - ingen normale mennesker ignorerer folk med symptomer på hjerteinfarkt. Men tydeligvis er hatet mot Ryanair så sterkt hos noen at de tror på dette.

"Tenk - hvor mye kjærlighet vi kan vise sammen"

All heder og ære til cabin crew, Ryanair inkludert. De har reddet mange menneskeliv opp gjennom årene, og fortsetter den fine trenden takket være gode og repeterende førstehjelpskurs.

Jeg vil ikke nevne antall, men det er betydelig noe som kan sees med det blotte øye særlig på OSL hvor ambulanse og Brann-Redning rykker ut på oppdrag.

Det er en utrolig flink gjeng i lufta, når de lander har som regel pax kommet seg til hektene med god hjelp fra crew.

Hva gjelder mediene, er det barndomslære og ikke sluke alt rått.

Nå regner jeg med at BU662 sin uttalelse var knyttet til normal CA opplæring, og ikke i forhold til de relativt få med medisinsk embetseksamen og som jobber som CA...;)

Selvfølgelig så mente han det. Men selv da er påstanden hans helt tatt fra lufta og uten rot i virkeligheten. CA er opplært til å livreddende første hjelp og de redder mange liv hvert år. BU662 skriver mange bra innlegg men nå vet han ikke hva han snakker om.

Dette her må være det reneste vrøvl.
Har pasienten hjertestans, er han/hun livløs og virker døs. Jeg tviler sterkt på om noen i kabinen vil prøve å selge drikke/snacks til en tilsynelatende død person før de har prøvd å gjenoppleve vedkommende!!!
Skjerp dere folkens :headbang

Nå regner jeg med at BU662 sin uttalelse var knyttet til normal CA opplæring, og ikke i forhold til de relativt få med medisinsk embetseksamen og som jobber som CA...;) Jeg tror vel vi kan enes om at det er en liten gruppe, eller hur?

Det er jo imidlertid flott at man kan være heldig å treffe på personell med høyt medisinsk faglig kompetanse når man flyr, og om man skulle være så uheldig å bli syk.

Selvsagt har du rett i alt du skriver, og jeg forstod i og for seg hva BU662 mente. Men han var såpass ekstrem i sine ytringer at jeg selv valgte å sette ting litt på spissen. Samtidig ville jeg få frem at jeg som fagperson faktisk går god for kvaliteten på førstehjelpsutdannelsen CA gjennomgår.

Han bruker også en nedlatende språkdrakt i sine innlegg. Slik polemikk kan best beskrives med sitt rette ord: kontraproduktiv.

Dessuten er flere av påstandene direkte feil og helt på jordet (til og med på feil jorde!)

Eric

SAS har også dette i de fly som opprinnelig har tilhørt SAS Norge.

Etter min erfaring finnes det ikke i alle svenske/danske fly. Stemmer ikke dette SAS-STEWARD?

Dette stemmer.
Alle fly fra "gamle" SAS-Norge har hjertestarter, samt på alle intercontfly.
Fly basert i Sverige og Danmark har ikke dette.
Hvordan det blir fremover er usikkert, men det som er klart er at de siste som er kommet tilbake fra blandt annet Russland med albino farger ikke har hjertestarter ombord.

Back