LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Fem augustdager på tur - første dag
Synes det var noen her som sa at rapportene stort sett omhandlet turer som ikke var gjennomført enda. Da er det derimot litt annerledes her - de kommer sent men godt. Jeg har vanen tro valgt å dele opp denne femdagers turrapporten opp i, ja riktig, fem. Det vil med andre ord komme en hver dag fremover.
Så litt om både routingen og hensikten med turen.
Fredag 14. august
OSL-HAM med Norwegian
Leiebil til Finkenwerder og Stade og tilbake igjen
HAM-LTN med easyJet
Leiebil til North Weald Bassett
Lørdag 15. august
Leiebil til Southend
Wrecks & Relics @ SEN
SEN-JER med flybe
Leiebil til spotterplassen på JER
Leiebil til hotellet i St. Helier
Søndag 16. august
Leiebil til JER
JER-LGW med flybe
Leiebil til Beehive
Videre til Brooklands Museum
Sunday roast lunch @ The Fox i Oxfordshire
Noe Morse og noe RAF
Leiebilen endte på Cheshire Cat ut på kveldsparten
Mandag 17. august
MANdag
Sen frokost før leiebilen beveget seg i retning MAN
- Moss Lane
- The Romper - tre timers lunsj med bekjente
- Godtebutikkbesøk og fotografering - AVP
Retur til Cheshire Cat
Tirsdag 18. august
Chester-MAN i leiebil
Kaffe på Chester Services/Costa
Frokost på MAN
MAN-CPH med SAS
Litt flyfotografering på CPH
CPH-OSL med SAS
Debrief på Bar(t)
Hjem
Ah ja, hensikten - få med flere flyplasser (fire nye på denne turen for meg), fly med en ny flytype, ferie (man har da sjåfør - dette var en Knoll og Tott-tur, Knoll fikk prøve mange andre biltyper enn Opel
).
Er det ikke fint utenfor hos oss litt før klokken seks om morgenen?
Før vi fortsetter med bildene fra resten av første dag, så noen inntrykk før vi var klar for boarding.
Etter å ha ankommet OSL med Flytoget, så var det fort gjort å få seg boarding pass fra automaten, kø var det heller ikke bag drop, litt kø var det det i sikkerhetssjekken (og jeg ble en av ti), Ritazza hadde fremdeles god Cappuccino, sigaretter, ti småflasker med akevitt og en pakke Underberger ble rasket med i taxfreen - ready for boarding
Så ble det ju(bi)le(ums)gris på oss til Hamburg
En liten illustrasjon på styrkeforholdet mellom de to største på OSL
Og vips så var vi i luften - før tiden faktisk, og det med Norwegian
Tott koste seg med en cola og et dansk rugbrød med ost, mens Knoll sov som vanlig under den korte turen ned til HAM
Så var det den gulfargen på tårent da :drunk:
Da var det å få meg seg koffertene over til bygget for utlevering av leiebil, og vinneren denne gang var en svart Seat Leon. Tott var så forutseende at hadde tatt med seg sin TomTom og alle stedene var programmert klart for hele turen. Med det så hadde ikke Knoll noen grunn til å klage på Totts dårlige retningssans lenger. Men tror dere ikke han fant noe å klage på allikevel, den norske stemmen ble litt påtrengende og så var det ikke en Garmin.
En av spotterplassene ved Finkenwerder fant vi, og her er noen bilder derfra:
Så bar det videre utover på sørsiden av Elbe, og i nærheten av Stade ble det silde&øl-lunsj på oss utenfor en liten koselig lokal-ved-siden-av-veien-Stube. Å ta die Elbe Fähre over til nordsiden ble oppgitt etter at køen var inspisert, så da var det å finne veien tilbake til HAM. TomTom fikk brilliere litt på slutten også, POI med nærmeste bensinstasjon er fint å ha og Leonen ble mett.
Å sjekke inn på easyJet var også en smal sak hadde det ikke vært for det ekteparet som trolig aldri hadde flydd før med alle sine pakkenelliker. Så var det å prøve å finne et vannhull før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Holsten pils kan ikke anbefales :drunk:
Gjennom sikkerhetskontrollen på HAM var det en fornøyelse å gå - ekstremt hyggelige og hjelpsomme var de også - til og med humor på arbeidsplassen var det - og fort gikk det også. Så var en på innsiden nesten tre kvarter før avgang. Ulikt på MUC, så var det ingen røykeavlukker på HAM. Det ble med litt innkjøp av sjokolade, flymagasiner og litt fotografering før avgang kl. 1800.
Femten minutter før planlagt avgangstid kom easyJet-en inn. Årsaken var radarproblemer i London fikk vi vite senere.
På HAM så var det ikke de normale lokalitetene som easyJet vanligvis bruker og vi som hadde betalt for å komme om bord først må slite oss frem i køen av andre ikke-vitere. Men resultatet ble for både Knoll og Tott (som vanlig) vindusplass på nødutgangsrekken
Etter snaue en time og 20 minutter var vi på bakken igjen og det ble nesten fem minutter ekstra venting i rundkjøringen på LTN på grunn av noen push backs før vi var parkert ved gate. Passkontrollen gikk forholdsvis raskt, og kontrolløren kom med hyggelige kommentarer etter å ha scannet passet. Lurer på om han fikk opp historikken om mine tidligere besøk på øyriket?
Det ble noen få minutter å vente på kofferten. Endelig var det tid for en blås for Tott mens Knoll var på jakt etter AVIS-bua. Det ble ikke mange trekkene før mobilen ringte - Knoll sa det var bare minutter til AVIS-bussen hadde avgang, så da var det bare å trille i vei. AVIS-bussen tok oss rundt flyplassen til AVIS-parkeringen og da var det nye minutter til en blås før Knoll kom med brikken til Renault Megane (svart selvsagt også den).
Synes det var noen her som sa at rapportene stort sett omhandlet turer som ikke var gjennomført enda. Da er det derimot litt annerledes her - de kommer sent men godt. Jeg har vanen tro valgt å dele opp denne femdagers turrapporten opp i, ja riktig, fem. Det vil med andre ord komme en hver dag fremover.
Så litt om både routingen og hensikten med turen.
Fredag 14. august
OSL-HAM med Norwegian
Leiebil til Finkenwerder og Stade og tilbake igjen
HAM-LTN med easyJet
Leiebil til North Weald Bassett
Lørdag 15. august
Leiebil til Southend
Wrecks & Relics @ SEN
SEN-JER med flybe
Leiebil til spotterplassen på JER
Leiebil til hotellet i St. Helier
Søndag 16. august
Leiebil til JER
JER-LGW med flybe
Leiebil til Beehive
Videre til Brooklands Museum
Sunday roast lunch @ The Fox i Oxfordshire
Noe Morse og noe RAF
Leiebilen endte på Cheshire Cat ut på kveldsparten
Mandag 17. august
MANdag
Sen frokost før leiebilen beveget seg i retning MAN
- Moss Lane
- The Romper - tre timers lunsj med bekjente
- Godtebutikkbesøk og fotografering - AVP
Retur til Cheshire Cat
Tirsdag 18. august
Chester-MAN i leiebil
Kaffe på Chester Services/Costa
Frokost på MAN
MAN-CPH med SAS
Litt flyfotografering på CPH
CPH-OSL med SAS
Debrief på Bar(t)
Hjem
Ah ja, hensikten - få med flere flyplasser (fire nye på denne turen for meg), fly med en ny flytype, ferie (man har da sjåfør - dette var en Knoll og Tott-tur, Knoll fikk prøve mange andre biltyper enn Opel


Er det ikke fint utenfor hos oss litt før klokken seks om morgenen?
Før vi fortsetter med bildene fra resten av første dag, så noen inntrykk før vi var klar for boarding.
Etter å ha ankommet OSL med Flytoget, så var det fort gjort å få seg boarding pass fra automaten, kø var det heller ikke bag drop, litt kø var det det i sikkerhetssjekken (og jeg ble en av ti), Ritazza hadde fremdeles god Cappuccino, sigaretter, ti småflasker med akevitt og en pakke Underberger ble rasket med i taxfreen - ready for boarding

Så ble det ju(bi)le(ums)gris på oss til Hamburg

En liten illustrasjon på styrkeforholdet mellom de to største på OSL

Og vips så var vi i luften - før tiden faktisk, og det med Norwegian


Tott koste seg med en cola og et dansk rugbrød med ost, mens Knoll sov som vanlig under den korte turen ned til HAM

Så var det den gulfargen på tårent da :drunk:
Da var det å få meg seg koffertene over til bygget for utlevering av leiebil, og vinneren denne gang var en svart Seat Leon. Tott var så forutseende at hadde tatt med seg sin TomTom og alle stedene var programmert klart for hele turen. Med det så hadde ikke Knoll noen grunn til å klage på Totts dårlige retningssans lenger. Men tror dere ikke han fant noe å klage på allikevel, den norske stemmen ble litt påtrengende og så var det ikke en Garmin.
En av spotterplassene ved Finkenwerder fant vi, og her er noen bilder derfra:




Så bar det videre utover på sørsiden av Elbe, og i nærheten av Stade ble det silde&øl-lunsj på oss utenfor en liten koselig lokal-ved-siden-av-veien-Stube. Å ta die Elbe Fähre over til nordsiden ble oppgitt etter at køen var inspisert, så da var det å finne veien tilbake til HAM. TomTom fikk brilliere litt på slutten også, POI med nærmeste bensinstasjon er fint å ha og Leonen ble mett.
Å sjekke inn på easyJet var også en smal sak hadde det ikke vært for det ekteparet som trolig aldri hadde flydd før med alle sine pakkenelliker. Så var det å prøve å finne et vannhull før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Holsten pils kan ikke anbefales :drunk:
Gjennom sikkerhetskontrollen på HAM var det en fornøyelse å gå - ekstremt hyggelige og hjelpsomme var de også - til og med humor på arbeidsplassen var det - og fort gikk det også. Så var en på innsiden nesten tre kvarter før avgang. Ulikt på MUC, så var det ingen røykeavlukker på HAM. Det ble med litt innkjøp av sjokolade, flymagasiner og litt fotografering før avgang kl. 1800.


Femten minutter før planlagt avgangstid kom easyJet-en inn. Årsaken var radarproblemer i London fikk vi vite senere.
På HAM så var det ikke de normale lokalitetene som easyJet vanligvis bruker og vi som hadde betalt for å komme om bord først må slite oss frem i køen av andre ikke-vitere. Men resultatet ble for både Knoll og Tott (som vanlig) vindusplass på nødutgangsrekken



Etter snaue en time og 20 minutter var vi på bakken igjen og det ble nesten fem minutter ekstra venting i rundkjøringen på LTN på grunn av noen push backs før vi var parkert ved gate. Passkontrollen gikk forholdsvis raskt, og kontrolløren kom med hyggelige kommentarer etter å ha scannet passet. Lurer på om han fikk opp historikken om mine tidligere besøk på øyriket?
Det ble noen få minutter å vente på kofferten. Endelig var det tid for en blås for Tott mens Knoll var på jakt etter AVIS-bua. Det ble ikke mange trekkene før mobilen ringte - Knoll sa det var bare minutter til AVIS-bussen hadde avgang, så da var det bare å trille i vei. AVIS-bussen tok oss rundt flyplassen til AVIS-parkeringen og da var det nye minutter til en blås før Knoll kom med brikken til Renault Megane (svart selvsagt også den).
Last edited: