Fast Track - en melkeku for Avinor?

Fnate

ScanFlyer Ununoctium
Medlem
Nå har det jo kommet Fast Track over hele landet. Jeg bruker den mest på OSL, og som jeg forstår betaler flyselskapene avgift til Avinor for dette.

Men det er jo ofte like mye kø der. Det er jo ofte bare snakk om en fordeling av køene. Setter det litt på spissen, så klart. Det var kortere kø på FT et par ganger i vinter altså. Men oftest ikke.

I SVG i går var det bare en Security boks åpen uansett, så det var ett fett om man var fast track eller ikke.

M.a.o må da Avinor le hele veien til banken over dette tilbudet?

Den eneste reelle fast track på OSL er om man har små barn.

(Disclaimer som jeg ikke rakk legge inn da jeg måtte løpe til toget; jeg vet jeg har forsvart FT på OSL tidligere. Men ting har endret seg. )

Last edited:
Nå har det jo kommet Fast Track over hele landet. Jeg bruker den mest på OSL, og som jeg forstår betaler flyselskapene avgift til Avinor for dette.

Men det er jo ofte like mye kø der. Det er jo ofte bare snakk om en fordeling av køene. Setter det litt på spissen, så klart. Det var kortere kø på FT et par ganger i vinter altså. Men oftest ikke.

I SVG i går var det bare en Security boks åpen uansett, så det var ett fett om man var fast track eller ikke.

På TRD er det tidvis nice, og kan spare 5-10 min i verste/beste fall. Elles er eg heilt einig i at med litt disiplin er family track den ekte fast track :)

BGO sin fast track er også blitt bra, men enig angående OSL der kan det av og til virke som det er lengre kø i FT enn i vanlig security. Nå skal det legges til at security på OSL etter min mening er svært effektiv, så det er nesten litt hipp som happ hvor man går.

Jeg antar at det foreligger en SLA (service level agreement) i bunnen av kontrakten som sier noe om hva Avinor forplikter seg til å levere.

Selv har jeg vel opplevd flere ganger hvor det har vært betydelige tidsbesparelser med Fast Track på OSL.

Jeg antar at det foreligger en SLA (service level agreement) i bunnen av kontrakten som sier noe om hva Avinor forplikter seg til å levere.

Selv har jeg vel opplevd flere ganger hvor det har vært betydelige tidsbesparelser med Fast Track på OSL.

I senere tid?

Regner også med det er en SLA i bunn altså.

Dette er ikke en sutrepost, forøvrig. Mer en funderingspost. Den som sutrer over security på OSL har reist for lite. Dette er bare ting jeg mener å observere og så funderer på.

I senere tid?

Regner også med det er en SLA i bunn altså.

Dette er ikke en sutrepost, forøvrig. Mer en funderingspost. Den som sutrer over security på OSL har reist for lite. Dette er bare ting jeg mener å observere og så funderer på.

Det er et godt spørsmål - jeg oppfattet det ikke som en sutrepost. ;) Det hadde vært interessant å vite hva Avinor har lovet til de som kjøper tjenesten (og hvordan den finansieres; pr stk, eller fastpris per måned/år, e.l.).

Jeg må tenke meg litt om nå hva angår tidshorisont - det er nok tilfellet at ting har forbedret seg i ordinær sikkerhetskontroll. Jeg går litt på automatikk til FT "because I can" (:D), men gjorde det ikke i går. Jeg kunne nok spart ca 2-3 minutter om jeg hadde gjort det, pga et par veldig trege, godt voksne individer i køen jeg dessverre forvillet meg inn i. Siste runde via FT på OSL var vel for en knapp måned siden, og jeg sparte sikkert ikke noe særlig mer da for å være helt ærlig. Så jeg må kanskje endre "forklaring" noe. Du reiser også noe mer enn meg, så ditt erfaringsgrunnlag er nok bedre enn mitt.

Jeg bruker sjelden FT på OSL siden jeg stort sett legger reisene mine til behagelige tidlig ettermiddagstimer.
Har dog opplevd både små forsinkelser og betydelige besparelser av tid når det er litt press.
Jeg har på et par flyplasser blitt sluset foran køen i ordinær security i mangel av FT. Husker ikke hvor og det kan jo ha vært fordi FT var stengt. Fint som snus for meg, eddik for de som ble forbigått.

FT på Værnes tidlig på morgenen er en joke, lengre kø der. Så jeg går på den vanlige, og smiler av de som er "viktige" og skal ha FT

Utfordringene med fast track på OSL er at de har et problem og et "problem". Problemet består i at den er for utvannet og for mange har tilgang i forhold til antallet sluser de har dedikert til dette. "Problemet" derimot er at sikkerhetskontollen på OSL er så bra og effektiv, slik at kombinasjonen med en overfylt fast track, gjør de for like

Og denne er vel et rent OSL initiativ og ikke noe de tjener direkte på. Men den fungerer genialt

Jeg boikotter FT der det ikke er noe vesentlig å spare, flyselskap skal slippe å betale Avinor penger for et dårlig produkt. Sikkert et år siden jeg har brukt det på OSL, mens BGO og SVG stort sett benyttes.

Vil anta flyselskapene selv stiller med noen krav her slik at det ikke bare er "et dårlig produkt" fra Avinor. Noen krav til åpningstid, bemanning og snitt-tid for å komme igjennom er vel bare sannsynlig at er lagt inn? Ønsker SAS og de andre det bedre, så kan de jo alltids betale for det?

Ønsker SAS og de andre det bedre, så kan de jo alltids betale for det?

Nå snur du det hele på hodet. Hvis Avinor selger et produkt til sine kunder (flyselskapene), er Avinor ansvarlig for å levere til den prisen de har satt. Hvis prisen ikke dekker produktets kostnad, er det noen i Avinor som har gjort en jævlig dårlig jobb og dette er det ikke kundenes ansvar å rette opp i.

Et paradoks for meg er at Fast track slusen(e) på OSL oppleves som de minst effektive der ute. Det er ikke mulig å forberede/legge ting oppi kassene før en kommer til selve båndet, og kortere (?) og langsomere (?) bånd som gjør at ting hoper seg opp i større grad enn i de andre slusene. Får og inntrykk at det det går med veldig mye personnell til en heller inneffektive operasjonen, mange som står og `ser på, og få som `gjør noe. :D (for å sette det på spissen).

Nå snur du det hele på hodet. Hvis Avinor selger et produkt til sine kunder (flyselskapene), er Avinor ansvarlig for å levere til den prisen de har satt. Hvis prisen ikke dekker produktets kostnad, er det noen i Avinor som har gjort en jævlig dårlig jobb og dette er det ikke kundenes ansvar å rette opp i.

Det er ikke det jeg sier. Poenget mitt er at det nok er spesifisert med kunden (BA, SAS, NAX etc) hva som følger med Fast Track. Være seg minutter ventetid, antall ansatte, åpningstider etc etc.

Hva om Avinor garanterer for 3 vekter i slusa, åpningstid fra 08 -20 og 5min som standard ventetid? Hypotetisk eksempel her. Da er det slik at noen ganger vil Fast Track være tregere enn 5 min, og andre ganger kjappere enn 5 min. Om kundene ønsker en bedre Fast Track, for eksempel raskere, så må de jo kreve det av Avinor. Så vil Avinor si at det koster x-antall kroner ekstra, for da må vi bemanne opp. Tviler hardt på at Avinor bare har en fast track gående uten noen bestemmelser som sier hva den skal levere til kunden...

De siste gangene jeg har fløyet fra Oslo med fast track inkludert i prisen fra Norwegian så har jeg alikevel valgt den "vanlige" sikkerhetskontrollen pga markant færre mennesker i kø. I Stavanger har jeg den motsatte erfaringen....mye å spare med fast track.

Jeg skal ikke si for sikkert om dette gjelder for SAS og DY, men jeg vet at et annet europeisk flyselskap betaler rundt 50 kr pr passering. DVS at det er greit mye spenn Avinor drar inn på FT og i forhold til hva kunden betaler (i dette tilfellet flyselskapene) så burde nok det vært enda flere sluser og vektere i FT.

Utfordringene med fast track på OSL er at de har et problem og et "problem". Problemet består i at den er for utvannet og for mange har tilgang i forhold til antallet sluser de har dedikert til dette. "Problemet" derimot er at sikkerhetskontollen på OSL er så bra og effektiv, slik at kombinasjonen med en overfylt fast track, gjør de for like

Dette er nok spot on, Fast track var et kjempeprodukt før SAS Plus og Norwegian corporate avtaler kom med fast track. For å ikke snake om før SAS gjorde FT tilgjengelig for innenriks, da var det alltid tomt der da.

Back