Fartsrekord med Thomas Cook A330

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Thomas Cook Scandinavia's A330 satte her om dagen fartsterkord over Atlanter'en. Saken er bl.a omtalt i dagens VG, og gjelder en flygning fra Varadero / Cuba til Oslo lufthavn. Oppsatt tidtsbell er på 9:20 i flytid, mens flyet denne dagen brukte kun 7:48. Gjennomsnittlig hastighet ( groundspeed ) er regnet til vel 1255 km/t - og man hadde en jetsttrøm på nesten 200 knop bakfra ( gang tallet med 1,852 - og finn tallet i km/t).
I følge det samme avishus hadde British Airways kun en time før satt en foreløpig fartsterkord, som da like etter ble slått grundig av A330'en til Oslo - med norske gjester og ansatte ombord.

Tally-Ho

VG oppgir gjennomsnittlig hastighet til 1256 km/t...men jeg velger å tro at de har mistolket opplysningene - mer rimelig er nok en maks hastighet på 1256 km/t - som uansett er voldsomt. Det er aldri målt en kortere flytid på nevnte strekning før.
 
Last edited:
Gjennomsnittsfarten skal vel da ha vært 1019kmt/t hvis man baserer seg på 7949km som er storsirkelen fra VLA til OSL. Da de neppe fløy helt på den en nok den reelle farten litt høyere, men langt unna 1256km/t
 
Last edited:
Det ble vel i samme annonse poengtert ny fartsrekord mellom New York og London..

Det var vel heller ikke fartsrekord selv om man utelukker Concorde slik jeg forstod det, selv om avisene forsøkte få det fremstå slik. Det gikk bare veldig fort, både over Atlanteren og i redaksjonene
 
Hvis man leser de samme artiklene ( TV 2, VG ...) så er de tydelige på at dette er en fartsterkord - med unntak av supersoniske Concorde. Skal man være pedantisk, kunne man vel nevne at det militære SR71 Blackbird har tatt turen enda raskere ...

Uansett er hastigheten dokumentert og foreviget med fotografier at speedtape på PFD på flughtdeck....og bilder som er lagt ut er på 670 kts....men de gikk enda raskere etterpå...
Man prøvde vel bare å få frem at norske gjester og ansatte hadde satt en fartsterkord på strekningen. Saken gjaldt ikke mer enn dette...
 
Her gikk det unna, ja! Morro at et skandinavisk selskap satt rekorden.
Kunne vært interessant å vite hvor mye aktuell flight brukte av fuel i forhold til normalen på ruta.
 
Hadde selv UA 38 mandag-tirsdag på nøyaktig 6:41 fra pushout til touchdown.

Registrerte ikke takeoff, men det var vel airborne på mindre enn 6:30.

Meget sydlig rute, over Irland og Skottland..
 
Velger her å linke til et innlegg jeg hadde i november 2007 om samme tema, og det ser ut til at "fartrekorden" til Thomas Cook Scandinavia i hvert fall ble ettertrykling slått i mars 1998 (noen få dager etter St. Patrick's Day) av en SAS Boeing 767-300ER fra ORD til CPH. De som lurer på ground speed får klikke på linken under.
http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=214653&postcount=5
 
Det er vel i beste fall en fartsrekord mellom Cuba og Oslo, som at noen skal skryte av en fartsrekord mellom Molde og Røros med bil. En veldig spesifik rute, i motsetning til New York - London. Nå vet jeg ikke om det var en -200 eller en -300 TC fløy, men 670 knop er fortsatt et godt stykke bak den offisielle rekorden på 721 knop.
 
Brukte ca 5:30 på JFK-LHR i natt (AA100), lå stort sett på rundt 700 mph. Er herlig å komme 40 minutter før rute på tross av 45 min taxi på JFK. Fikk til og med lande nesten 20 minutter før curfew-tiden på Heathrow, trodde ikke de gjorde unntak der...? Sist jeg fløy til LHR og kom før rute ble vi satt i holding til ca 06:05.
 
Brukte ca 5:30 på JFK-LHR i natt (AA100), lå stort sett på rundt 700 mph. Er herlig å komme 40 minutter før rute på tross av 45 min taxi på JFK. Fikk til og med lande nesten 20 minutter før curfew-tiden på Heathrow, trodde ikke de gjorde unntak der...? Sist jeg fløy til LHR og kom før rute ble vi satt i holding til ca 06:05.

I motsetning til hva mange tror er det egentlig ikke noen curfew på LHR. Derimot tillater ikke flyplassen at man setter opp en rutetid med landing før 06:00, og at man gjennom året holder seg under 5800 bevegelser mellom 23:30 og 06:00 i løpet av en år. Det betyr at det er plass til 16 bevegelser i det tidsrommet, slik at det er plass til noen få som ankommer tidlig, men ikke alle. Det er også begrensninger for de mest bråkete flyene mellom 23:00 og 07:00

http://www.heathrowairport.com/noise/heathrow-operations/night-flights
Heathrow has always operated 24 hours a day, and there has never been a ban on planes landing or taking off at night. But since the 1960s, the government has been placing restrictions on night flights.
 
Last edited:
Men da er det jo ingen fartsrekord over Atlanteren :-)

Semantikk ;) fartsrekord trenger ikke bety den raskeste fartsrekorden over Atlanterhavet. Om det gjelder en enkelt rute, eller for kapteinen, eller flymaskinen, hvem vet. For å formulere det på et annet vis. "I dag slo jeg min fartsrekord over Atlanteren", det er helt klart en fartsrekord over Atlanteren, men ikke nødvendigvis den beste av de. Men dette er ting som lingvister og advokater koser seg over, likevel det skader ikke å være bevisst.
 
Noen som vet hvilken maskin det var som satte rekorden?

Var det en A332 (OY-VKF) eller en av de 3 A333 som ble brukt?
 
Back
Top