Nye støyregler satte en stopper for disse operasjonene. Alle visste hva "lakseflyet" var. Det var hverken vanskelig å se eller høre når det kom inn over Lista. Fin tid med både rute- og frakttrafikk.
En video på Youtube forteller sitt! NB: Skru ned lyden
Ellers en enkel tidslinje om ruteflyvning på Lista:
-1955-1960: Braathens SAFE. "Melkeruta" med DH114 Heron.
Gammel annonse
-Ingen flyruter
-1963-1980: Braathens SAFE - (737, F27, F28, en stund også "campingvogna" til Air Executive/BusyBee)
Søndag formiddag 31. oktober 80, LN-SUI “Haakon den gode” foretok den siste Braathens-flygingen fra Lista.
-1980-1983: Nordsjøfly til KRS og SVG (Piper Navajo og Chieftain)
KRS kuttet ut i 81.
-1983-1988: Norving (Tror til FBU via SKE)
- Ingen flyruter
-1995: To dager som reserveflyplass da Kjevik var stengt (Stilig!)
-1996-1999: Air Stord (Også wetlease fra Ugland Air, NorthFlying, NorAviation, Coast Air)
Rutekart
Sommer 96-97: 11.000 passasjerer.
-1999: Guardair - FAN-SKE-OSL (Do228)
- Ingen flyruter
-2001: Sundtair - FAN-OSL (B200, Cessna Citation III.)
-2002-2005: Benair - Linjetaxi til KRS (Cessna 208.)
Annonse
- Ingen flyruter siden.