• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Farsund Lufthavn (ENLI)

Hei! I tråden om Air Stord litt lengre bak på dette forumet har Fredriksen lagt ut en lenke som også leder til flybilder fra Lista.

Beste hilsen Espen
 
Hei. Stemmer at jeg har noen bilder fra Lista. Bare følg lenken under (airstord.com). Er også en del annonser fra Farsunds Avis relatert til tiden med Air Stord.

Var for en tid tilbake på lokalhistorisk samling i Vanse i forbindelse genealogi. Kom da tilfeldigvis over en del bilder fra tiden med Braathens SAFE, Nordsjøfly og Norving. Samt fra tiden som flystasjon. Kunne vært gøy å se litt nærmere på dette.

Husker også godt tiden med "lakseflyet" som folk kalte det :-)
 
Jeg har en papirkopi av ett av "lakseflyene" et eller annet sted. En Aeroflot IL-76 i standard fargeskjema. Husker de hadde forsterket deler av oppstillingsplattformen, slik at disse maskinene kunne parkere uten at bæreevnen på plattformen ble et problem.

Espen
 
Nye støyregler satte en stopper for disse operasjonene. Alle visste hva "lakseflyet" var. Det var hverken vanskelig å se eller høre når det kom inn over Lista. Fin tid med både rute- og frakttrafikk.
En video på Youtube forteller sitt! NB: Skru ned lyden :-)

Ellers en enkel tidslinje om ruteflyvning på Lista:

-1955-1960: Braathens SAFE. "Melkeruta" med DH114 Heron. Gammel annonse

-Ingen flyruter

-1963-1980: Braathens SAFE - (737, F27, F28, en stund også "campingvogna" til Air Executive/BusyBee)
Søndag formiddag 31. oktober 80, LN-SUI “Haakon den gode” foretok den siste Braathens-flygingen fra Lista.

-1980-1983: Nordsjøfly til KRS og SVG (Piper Navajo og Chieftain)
KRS kuttet ut i 81.

-1983-1988: Norving (Tror til FBU via SKE)

- Ingen flyruter

-1995: To dager som reserveflyplass da Kjevik var stengt (Stilig!)

-1996-1999: Air Stord (Også wetlease fra Ugland Air, NorthFlying, NorAviation, Coast Air) Rutekart
Sommer 96-97: 11.000 passasjerer.

-1999: Guardair - FAN-SKE-OSL (Do228)

- Ingen flyruter

-2001: Sundtair - FAN-OSL (B200, Cessna Citation III.)

-2002-2005: Benair - Linjetaxi til KRS (Cessna 208.) Annonse

- Ingen flyruter siden.
 
Last edited:
Back
Top