Farnborough Air Show 2018

Someone

Moderator
Medlem
Dag 1 er unnagjort og en rekke nye ordre er annonsert. Dog er det riktignok en blanding av MoUer, bekreftelse av tidligere ordre, ordre som egentlig nye ble annonsert og tidligere ordre hvor kunden nå er annonsert

Airbus:

Sichuan Airlines: 10x A350-900 (tidligere annonsert som ukjent kunde)
StarLux: 12x A350-1000 & 5x A350-900 (MoU)
Wataniya Airways; 25x A320neo (Firm)
Vistara:13x A320neo (LoI, egentlig annonsert sist uke)
Goshawk Aviation Limited: 20x A320neo (Firm)
Ukjent kunde: 80x A320neo (MoU)
Macquarie AirFinance; 20x A320neo (Firm)
SalamAir: 1x A320neo (Firm) + (5 leases)

Boeing:

DHL: 14x 777F (10 tidligere firm med ukjent kunde og 4 MoU) + (7 purchase rights)
Jackson Square Aviation: 30x 737 MAX (Tidligere listet under ukjent kunde)
Qatar Airways: 5x 777F (Firm)
United Airlines: 4x 787-9 (tidligere listet som ukjent kunde)
Tarom: 5x 737-8 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)
Goshawk Aviation: 20x 737 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)
GOL: 15x 737-8 MAX (Firm) + 30x 737 MAX (10
10 konvertert fra eksisterende ordre)
Jet Airways: 75x 737 MAX (tidligere listet som ukjent kunde)


Embraer:

United: 25 E175


ATR: (alle egentlig annonsert under en tjuvstart i helgen):

EWA Air 2x ATR 72-600 (MoU)
Drukair 1x ATR42-600 (firm)
Aurigny 3x ATR72-600 (LoI)
Air Saint-Pierre 1x ATR42-600 (MoU)
Air Botswana 2x ATR72-600 (firm)
Guardia di Finanza (Italienske staten) 1x ATR72-600MP



Som man ser så er det endel gjenbruk her og ikke alt er ny ordre....
 
Syns også det var mye "hæ hvem er det" her. Er det firma som klarer å ta imot disse flyene før de går på ræv?
 
Bet meg mest merke i StarLux som visstnok er en startup på Taiwan, men som da begynner med A350-1000 og ikke med det som kanskje hadde vært mer fornuftig, en pent brukt A320. Blir interessant å se om de klarer å få fotfeste der med EVA Air og China Airlines som etablerte selskaper.
 
Nja, mente A320. Er vel heller få selskaper som har begynt rett på longhaul og klart å holde det gående. Det er massive oppstartskostnader, og man er da prisgitt volum i begge ender, en har heller ikke ett feeder nettverk av egne mindre ruter til å feede longhaul rutene, men jeg kan jo ta feil også, O/D kan være svært sterk på Taiwan og man kan klare å få det til å gå rundt. Jeg personlig tviler.
 
God dag for Embraer i dag selv om et par av disse er MOUs

Mauritania Airlines: 2 E175-E1
NAC - Nordic Aviation Capital: 3 E190-E1
Undisclosed customer from Spain: 3 E195-E2 + 2 options
Watanya Airways: 10 E195-E2 + 10 options
Helvetic: 12 E190-E2 + 12 options
Azul: 21 E195-E2
Republic: 100 E175-E1 + 100 options
 
Bra dag for Airbus også, men fryktelig mye ukjente kunder

Undisclosed customer: 8x A350-900 (Firm)
Undisclosed customer: 25x A321neo + 75x A320neo (MoU)
new U.S. airline start-up (David Neeleman) 60x A220-300 (MoU)
Peach Aviation; 2x A321neoLR (konvertert fra A320ceo)
 
Boeing tirsdag (i går)

Volga-Dnepr Group: 5x 747-F (Firm) + 29x 777F (LoI)
Air Lease Corporation: 3x 787-9 + 20x 737 MAX (Firm) + 55x 737 MAX (Commitment)
Aviation Capital Group: 20x 737 MAX (Commitment)
VISTARA: 6x 787-9 (Firm ? ) + 4 options
Seacons Trading: 1x 737 MAX 7 BBJ (Firm)

I tillegg skal GECAS konvertere 35 brukte 737-800 maskiner til fraktere og lease ut disse
 
https://www.hangar.no/fia2018-airbus-signerer-kontrakt-for-seks-airbus-a330neo/

AIRBUS SIGNERER KONTRAKT FOR SEKS AIRBUS A330NEO

AvHans Olav Nyborg

18/07/18

FARNBOROUGH (Hangar.no): Den europeiske flyprodusenten Airbus har på den tredje dagen av flydagene på Farnborough signert en avtale om salg av seks Airbus A330neo.

Avtalen er en MOU (Memorandum of Understanding), en avtale som skal føre til et endelig salg av flyene. Kunden som skal kjøpe flyene ønsker ikke navnet offentliggjort før avtalen er endelig underskrevet.
 
Bra dag for Airbus også, men fryktelig mye ukjente kunder

Undisclosed customer: 8x A350-900 (Firm)
Undisclosed customer: 25x A321neo + 75x A320neo (MoU)
new U.S. airline start-up (David Neeleman) 60x A220-300 (MoU)
Peach Aviation; 2x A321neoLR (konvertert fra A320ceo)



Neelemann sine har vel vært kjent noen dager?
 
Det er faktisk irriterende med alle disse ordene med ukjent kunde [emoji1304]

https://twitter.com/jonostrower

Ostrower_FIA18.jpg
 
Ingen firm for Boeing i dag, men en stor MOU fra Vietjet og en en samle ordre fra 4 forskjellige kunder:


VietJet: 80x 737 MAX 10 + 20x 737 MAX 8 (MoU)
4 ukjente kunder: 93x 737 MAX 8 (commitment)


Ikke så mye fra Airbus i dag heller, men var i hvertfall noen firm

Undisclosed customer: 6x A330neo (MoU)
Viva Aerobus: 25x A321neo (Firm) + (16x A321neo konvertert fra eksisterende ordre)
Uganda Airlines: 2x A330neo (MoU)


Så fikk Bombardier en ordre på 4 CRJ-900 fra Uganda National Airlines Company
 
Kva er egentleg skilnad på MoU, LoI og commitment? Er det noko forskjel i "lausheitsgrad", eller er alle tre same-same?
 
Back
Top