Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Enhanced

ScanFlyer Blue
For å fly t/r Oslo til Malta så har jeg sett på ExpertFlyer at Brussels Airlines (SN) i kombinasjon med Air Malta (KM) har veldig fine reisetider, med en avgang OSL - BRU kl. 16:55 og videre BRU - MLA kl. 20:10. Jeg har ikke en bestemt dato i tankene, men la oss for eksemplet sin skyld si at vi skal reise den 22. mars og returnere den 26. mars. Ifølge ExpertFlyer så er det greit med plasser i flere av de "lave" bookingklassene på disse datoene.

Hvis jeg så går på ITA Matrix for å prøve å finne prisen på denne ruten så ender jeg uten unntak opp med at den priser alle fire segmentene i C-klasse (business). Dette gjelder uansett hvilke kombinasjoner av dag/dato jeg prøver.

Prøvde å spørre kundeservicen til Widerøe om de klarte å prise denne billetten på noen billigere måte, men fikk bare til svar at de heller ikke klarte det, uten noe mer informasjon om hvorfor ikke.

Så derfor er spørsmålet, er det noen av dere erfarne her som klarer å skjønne hva det er som gjør at reisen ikke går an å booke i noe annet enn business? Er det voldsomme restriksjoner i fare rules, eller noe annet som gjør det?

På forhånd takk for eventuelle svar.
 
Skal du ha en gjennomgående billett med to selskaper som ikke i utgangspunktet samarbeider med sådant, så kan den eneste muligheten være å kjøpe fullpris. Du villle normalt kunne fått kjøpt i økonomiklasse (Y) også. Denne typen av billetter tenderer å være veldig dyre.

Om det er dette som er tilfellet her vet jeg ikke, men det kan ihvertfall høres ut som det.
 
Flighten BRU <-> MLA er på SN flightnummer (med KM som operating carrier), burde ikke det bety at de har et samarbeid?
 
Hvorfor ikke bare booke dem separat? Det er 3 timer i BRU og det er vel nok til at reiseforsikringer dekker opphenting om de skjærer seg?

Eller har jeg misforstått så det ikke er her problemet ligger?
 
Codesharer dem så har dem definitivt samarbeid!. Noen med Amadeus, eller annen GDS-adgang, kanskje kan ta en FQD (eller motsvarende) og se hva som selges på ruta av SN.
 
Jeg tror det har med hva / hvilke destinasjoner Brussels Airlines har priset ut av Oslo. Når jeg tester litt på SN side - kommer ikke Malta opp som destinasjon fra Oslo, men i fra Brussels kommer Malta opp med Codeshare Air Malta. Vi opplevde det samme med SN i høst når vi ønsket å fly til Lametzia Terme i Syd Italia, hvor SN flyr - men det var ikke mulig å finne noen priser / eller bestille fra Oslo via BRU. Flightene kom opp fra Brussel, men ikke fra Oslo.
 
SN har ikke filet gjennomgående pris OSL-MLA. End-on-end er heller ikke tillatt for å kombinere OSL-BRU med BRU-MLA. Av det jeg skjønner har du fått en IATA pris... 14969 kr?
 
Hvorfor ikke bare booke dem separat? Det er 3 timer i BRU og det er vel nok til at reiseforsikringer dekker opphenting om de skjærer seg?
Det er bare litt over én time i BRU, så ikke noe som dekkes av reiseforsikringer.

Når jeg tester litt på SN side - kommer ikke Malta opp som destinasjon fra Oslo, men i fra Brussels kommer Malta opp med Codeshare Air Malta.
Ja, jeg ser det samme. Den er faktisk også mulig å bestille hvis man reiser MLA -> OSL men ikke andre veien. Så den er jo et alternativ hvis man kommer seg nedover på andre måter. Fordelen med ruten er jo at den går på ettermiddagen både til og fra.

SN har ikke filet gjennomgående pris OSL-MLA. End-on-end er heller ikke tillatt for å kombinere OSL-BRU med BRU-MLA. Av det jeg skjønner har du fått en IATA pris... 14969 kr?
Prisen pleier å bli ca. 10K og oppover. Lurer på hvorfor de ikke har filet en gjennomgående pris... men da vet jeg ihvertfall hvorfor den kommer opp med så rar prising, så takk for det. :)
 
Back
Top