Nå må du ikke glemme at streiken akkurat har blitt kjent, fortsatt noen som sikkert ikke har fått i seg morgenkaffen engangDet er jo lidt pudsigt at følge tråden her og se, hvor lidt brok der rent faktisk er. Mon ikke forum her havde været nået hårdere i retorikken, hvis det havde været danske piloter?
Hur ska man tolka att förhandlingarna forsätter efter tidsfristen? Att en lösningen är i sikte eller är det formalia att ett besked dröjer?
Hur ska man tolka att förhandlingarna forsätter efter tidsfristen? Att en lösningen är i sikte eller är det formalia att ett besked dröjer?
Parterna ska ha ingått ett avtal nu på morgonen, enligt uppgifter till SvD Näringsliv. Förhandlingarna ska ha pågått hela natten och alldeles nyss på morgonen ska parterna ha ingått ett avtal.
Man kan vel tolke det som at Pilotene ikke ønsker å streike, men ønsker en avtale. Derfor tar de bare ut 6 mann istedenfor at alle tar 2 fagmøder i peak time.
Og til Dansken som lurer på hvorfor det ikke blir mer oppstandelse, så er jo dette en aksjon som er varslet for 2 uker siden som norsk lov krever. Og da blir konsekvensene og bråket mindre enn når man tar seg øl og pølse, erm beklager "fagmøde" i peaktime.
Selvfølgelig er det ingen som ønsker å streike, det er alltid sånn at streik faller tungt for brystet. Fagforeningen viser også stor moderasjon ved å bare ta ut et symbolsk antall og ikke ramme norsk innenrikstrafikk i pinsa. At Gardermoen er litt galematias akkurat nå skyldes været.
På adressa.no står det ein artikkel med avsnittet: "I første omgang tas seks flygere på SAS sitt langrutenett ut i streik fra og med 21. mai, med gradvis opptrapping gjennom pinsehelgen. Ytterligere uttak av samtlige 312 flygere vurderes fortløpende."
http://www.adressa.no/reise/article539833.snd
Er dette framleis snakk om langrute-trafikk, eller kan vi rissikere kanselleringar i innanlandstrafikken i Noreg også? Altså: Kvar flyg dei pilotane i organisasjonen som no er i konflikt? Eg skulle gjerne hatt moglegheit til å berolige nokon som skal på tur i helga...
Aftenposten skriv så:
"Pinsetrafikken er reddet, uansett
(...)
De norske pilotene vil så ha en varslingsfrist på fire dager før konflikten kan trappes opp. Det innebærer at det ikke kan bli noen utvidelse før etter pinsen, i neste uke."
Så då er pinsa trygg, sånn omtrent?
På grunn av pilotstreiken må SAS kansellere fem interkontinentale flygninger i pinsehelgen.
Oslo– New York søndag er blant de berørte rutene.
Hver kansellering rammer 500 passasjerer, opplyser SAS' pressetalsmann Knut Morten Johansen til NTB.
I tillegg til flygningen tur/retur New York, kanselleres fire interkontinentale flygninger fra København. Det gjelder til Shanghai lørdag og søndag, Chicago søndag og San Francisco søndag.n Francisco søndag.
Det er vel fremdeles bare 6 piloter som er tatt ut.Hvor mange er det som er tatt ut i streik nå? Og er det bare i Norge det er konflikt må?