Fare for ny pilotstreik i SAS

Da er det altså brudd i forhandlingene mellom LO, YS og NHO!
Så da har vi streik fra natt til onsdag :8:

Blir spennende og se hvor langt regjeringen vil la dette gå, for det ligger an til storkonflikt i år...

E!
 
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....
Så lenge det er liv er det håp. En pilot i SAS planlegger å bli i selskapet resten av sin karriere. Litt avhengi av når man begynner i SAS blir det 25-35 år. Ledelses skikkelsene sitter i sine posisjoner i ca 5 år, pluss/minus noen år.
Kanskje det på et tidspunkt kommer en gjeng som ser på sine annsatte som et gode.
SAS har et enormt potensiale. SAS ledelsen ser kun potensiale i Baltikum(lavere lønninger).
Så lenge det er liv er det håp!
 
Jeg tror ikke SAS selv er interessert i å "overleve". Vi ser konturene av en konfrontasjon som ender med nedleggelse og en passe syndebukk og henge "svarteper" på, nemlig de forhatte pilotene. Det har i det skjulte foregått en kampanje over lengre tid innad i bolaget for å skape et hat mot pilotforeningene, og det har de tildels klart. I de fleste andre flyselskap blir pilotene sett på som ett av deres viktigste assets, som spydspissen som får spydet til fungere som det skal. I SAS er vi kun asses som godt kan unnværes. Gi Thorkildsen et spyd uten spiss og se hvordan det går.

Er redd du har helt rett der ja. Det er frustrerende nok å stå på utsiden og følge med på hva SAS gjør og ikke minst ikke gjør. Da kan jeg bare såvidt forestille meg hva dere som sitter midt i det føler. Stå på krava! Ikke la SAS vinne frem med sitt taktiske splitt og hersk-spill.
 
Tja, jeg forstår ikke hva som har skjedd med den norske journaliststand. P4 sier "LO varsler brudd, dermed blir det streik fra onsdag". Også Dagbladet skriver "Det går mot streik". VG skriver "Det ser ut til å gå mot brudd i meklingen mellom LO og YS og NHO. Det betyr streik fra natt til onsdag".

Meglingen fortsetter jo helt fram til natt til 2. april. Dette er jo helt normal prosedyre. Trolig er det en eller annen NTB-fyr som ikke helt har skjønt systemet, så har de andre bare kastet seg på. Ser ut til at bare DN har lagt inn et "kan" bli streik foreløpig.

For ordens skyld: Dette refererer seg til det Egil nevner.'

NTB-fyr - tja, det kan jo være at han er fra Notodden.
 
Last edited:
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....

Det kommer jo ann på hvor mye enerig FBU4EVER legger i det da veit du. Man kan ha det greit på jobb selv om man ikke er helt happy med ledelsen og måten de driver butikken på. FBU4EVER jobber vel i SAS fordi han får lov til å fly.
 
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....

Dette kan vel ogsaa gjelde SAS sin ledelse....Fritjof Fomlesen og Katrine Kanikke har ikke klart aa oppfylle noe av det de skulle gjoere for SAS IC. Maskin 12,13,14 kunne ha vaert paa plass, Air Cancada maskinene var mere enn gode nok, men det tar iniativ....og man maa vaere villig til aa handle....og ikke bare regne paa YLI og passe paa sin egen stilling...Se bare hva SAS gjoer her i Seattle naar Lufthansa kommer inn....gaar aa gjemmer seg i Ballard og klager over at det var veldig daarlig gjort av Lufthansa....kjemp for markedet...staa paa....om noen har muggnet boer en se foerst til en gjeng i Froesundavik....(muggsoppfrabrikken)
 
Vel, det er en del som har gjort nettopp dét, til tross for tap av plass på lister m.m. Noen har også tatt permisjon for å jobbe i andre selskaper. At så mange har blitt værende er nok ikke på grunn av forkjærlighet for måten konsernet har blitt splittet opp på og kjøret mot ansatte, men heller på grunn av en personlig tro på SAS som merkenavn har og skal representere kvalitet i alle ledd, og en tro på at det til tross for mange "behjelpelige" konsulentrapporter levert av høytbetalte velstuderte unge menn i slicke dresser er et håp om å vinne kundens gunst og å kunne opprettholde stoltheten av å levere et så godt som mulig produkt innenfor det kundene er villige til å betale for. Dette jobber de aller fleste i selskapet for, hver eneste dag. Men det er derved ikke sagt at man skal fraskrive seg sin lovlige rett til å kjempe for sin arbeidsplass og sin lovlige opparbeidede lønn, pensjon og arbeidsrettigheter. Er det vel?

Husker at jeg som 17-åring med normalt ungdommelig velpolstret borgerlig oppfostring fnøs av "LO", uten at jeg ante hva det var for noe. En voksen rollemodell var rask til å minne meg på at uten medvirkning fra LO hadde man neppe hatt regulert arbeidstid, minstelønner på dagens nivå, femdagers uke og sykeordninger, ting som man tok som en selvfølge tiår senere. Har aldri vært LO-medlem senere på grunn av yrkesvalgene, men forståelse for både den, NHO og andre organisasjoners rolle i samfunnet har sakte seget inn. En organisasjon eller en forening og deres lovlige våpen er viktige korrigeringsmidler mot urimelige avgjørelser ovenfor ansatte i en bedrift - på samme måte som arbeidsgiverorganisasjonene er viktige talerør både mot myndighetene og arbeidstakerorganisasjonene.
 
Last edited:
Dette kan vel ogsaa gjelde SAS sin ledelse....Fritjof Fomlesen og Katrine Kanikke har ikke klart aa oppfylle noe av det de skulle gjoere for SAS IC. Maskin 12,13,14 kunne ha vaert paa plass, Air Cancada maskinene var mere enn gode nok, men det tar iniativ....og man maa vaere villig til aa handle....og ikke bare regne paa YLI og passe paa sin egen stilling...Se bare hva SAS gjoer her i Seattle naar Lufthansa kommer inn....gaar aa gjemmer seg i Ballard og klager over at det var veldig daarlig gjort av Lufthansa....kjemp for markedet...staa paa....om noen har muggnet boer en se foerst til en gjeng i Froesundavik....(muggsoppfrabrikken)

Som det sies, mugg-gjengen i Frøvik skiftes jo ut hvert 5år uten at det kan spores noen bedring.

Om jeg offentlig hadde hatt så klare negative meninger om min arbeidsgiver så hadde jeg byttet den ut .(som jeg gjorde pr. 1.1.08)
 
Et sitat fra NA24 angående LO, YS, NHO og streik:

"Busselskaper og luftfart holdes utenom."
I første omgang vel?

Men hva hvis f.eks selskapene som leverer til avgangene bla fuel selskapene, eller NSB gods som leverer fuel til OSL blir tatt ut. Da vil jo flyene bli stående hehe.
Vi (SGS) har iallfall mottatt permiteringsvarsel grunnet slike tilfeller.
 
Jeg må jo si Stein, at hadde jeg hatt så lite tro på egen arbeidsgiver så hadde jeg tatt konsekvensen av det, og ikke "muggnet" i den jobben jeg har....

Jeg har faktisk ingen alternativer. I min alder, fysisk og ansiennitetsmessig, går det ikke an for en pilot å skifte arbeidsgiver uten enorme konsekvenser for personlig økonomi og pensjon. Det blir å velge mellom pest og kolera. Som flyger i et større flyselskap med såpass attraktive tjenesteplasser som en variert flyflåte og rutenett, så er man nærmest "livstidsansatt". Det er dette som gjør det så livsviktig i denne situasjonen at foreningene våre ikke splittes opp. Det vil på sikt få bortimot katastrofale følger for våre betingelser. Dette vet ledelsen også, men som nevnt; de sitter i sjefstolene i maks 5 år, etter det kan de bare snu ryggen til, vaske hendene sine, og føler overhodet intet ansvar eller yrkestolthet over resultatet (eller mangel på sådant). Så finner de seg et nytt offer.
Det er som med de bibelske gresshoppsvermene: Det er grønt og frodig når de lander, goldt og øde når de drar videre.
 
Det stod noe i NA24 , eller Afteposten i går om at fristen går ut ved midnatt osv, finner pt. ikke linken
 
Avtal klart med SAS piloter

SAS och Dansk Pilotförening (DPF), Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) och Svensk Pilotförening (SPF) har den 1 april 2008 träffat ett tvåårigt kollektivavtal avseende löner och allmänna tjänstgöringsvillkor. Avtalsperioden är 1 april 2007 t o m 31 mars 2009. SAS har nu fleråriga avtal med 39 fackföreningar i koncernen.

Avtalet ligger på ungefär samma nivå som den genomsnittliga löneutvecklingen på den skandinaviska marknaden.

Parterna är överens om att under kommande år, i gemensamma arbetsgrupper, arbeta med centrala frågor så som produktivitetsförbättringar och arbetstidsregler.

- Avtalet innebär att vi nu har grundläggande förutsättningar för en fortsatt stabilitet i vår produktion de närmsta åren. Nu kan vi använda all energi och kraft för att implementera Strategi 2011 i en förändrad marknadsbild med bl a ökande konkurrens och rekordhöga bränslepriser, säger SAS VD och koncernchef Mats Jansson.

- Det är med stor lättnad vi nu kan rikta blicken och energin framåt mot de utmaningar som ska tacklas i förbindelse med nya flygplan och piloternas bidrag till implementeringen av Strategi 2011, säger Mogens Holgaard, ordförande för
Dansk Pilotförening.
 
Agreement finalized with SAS pilots

On April 1, 2008, SAS and the Danish Pilots' Association (DPF), the Norwegian SAS Pilots' Association (NSF) and the Swedish Pilots' Association (SPF) signed a two-year collective agreement on salaries and general terms of service. The agreement period is April 1, 2007, through March 31, 2009. SAS now has multiyear agreements with all 39 trade union organizations in the Group.

The agreement is approximately in line with the general salary trend in the Scandinavian market.

The parties have agreed that, in coming years, they will work together in work groups on central issues, such as productivity improvements and rules on working hours.

"As a result of this agreement, we now have basic conditions for continued stability in our production for the next few years. We can now use all our energy to implement Strategy 2011 in a changed market scenario, with intensifying competition and record-high fuel prices," says SAS President and CEO Mats Jansson.

"It is with great relief that we can now direct our sights and energy ahead to the challenges to be faced in conjunction with new aircraft and the pilots'
contribution to the implementation of Strategy 2011," says Mogens Holgaard, Chairman of the Danish Pilots' Association.



SAS Group Corporate Communications

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=730542&fn=wkr0003.pdf
 
Back
Top