Får ikke sove på fly

Re: Får ikke sove på fly

Jeg sliter selv å sove på fly over lengre perioder, men dobbel dose melatonin og nok alkohol gjør det betraktlig enklere å få seg noen timer på øyet

Jeg har også problemer med å sove på fly, selv når jeg reiser på business med flatt sete. Drikker jeg alkohol kan det hende jeg sovner, men våkner etter kort tid gjennomsvett og utilpass. Så alkohol for å få sove er noe jeg ikke driver med lenger, man blir jo ikke i toppform dagen etter av alkohol uansett.
Skal til Sør-Afrika om kort tid, og har da tenkt å ta en sovetablett. Min mor har gode erfaringer med det.

Jeg sovner relativt greit på fly, dog ikke så lett når jeg sitter som når jeg ligger.

Uansett passer på hva slags mat jeg dytter i meg - har funnet ut at det har mye å si. Foretrekker fisk og ikke alt for mye dessert (og annen tung/fet mat) fremfor en stor tung biff, mye fete sauser og desserter m.m. Rødvin og torsk er jo som sovemedisin å regne. Hender jeg spiser før boarding og så går "i dvale" uten å spise ombord - lettere å sovne da enn mens maten fremdeles er på vei nedover spiserøret.

Har aldri prøvd ut innsovningstabletter, mulig det er å foretrekke?

Veldig sjeldent jeg sover jevnt over flere timer. Som oftest sover jeg 15-60 min, våkner, sover 15-60 min og fortsetter sånn til frokost.
Den verste delen er når man sitter der og prøver å sovne, irriterer seg over alle som ser ut til å sovne på kommando nærmest og at det finnes bedre plasser på flyet om man vil sove.

I stede for å sitte der å irritere meg så har jeg god erfaring med å sette på musikk, da har jeg noe å "gjøre" mens jeg prøver å sove.

Den verste delen er når man sitter der og prøver å sovne, irriterer seg over alle som ser ut til å sovne på kommando nærmest og at det finnes bedre plasser på flyet om man vil sove.

Hehe, nå har jeg aldri flydd så langt at jeg har trengt å sove, men akkurat denne kjenner jeg meg så utrolig godt igjen i. Jeg har ingen søvnproblemer sånn egentlig, ingen rare lidelser, men jeg bruker og har alltid brukt lang tid på å sovne. De gangene jeg skal sove med andre er jeg alltid den som må lide meg gjennom snorkingen først... Urettferdig og irriterende at andre sovner så fort - både på stille hotellrom, båter, tog og sikkert fly også :p

Jeg ville aldri tatt medikamenter av noen form for å få sove, da hadde jeg heller døgnet dagen før eller bare vært våken på flyet. Hvorfor tvinge kroppen til å gjøre noe den tydeligvis ikke vil.

Sovne på fly er ikke vanskelig, alt man trenger er en iPod Nano i skjortelommen og et bra sett plugger. Pasende rolig musikk og vips, så kan man sove fra takeoff på OSL til hjulene tar bakken på BGO.

Men jeg kjenner problemet, det er først for noen år siden at jeg fikk det til, uten at jeg skjønner hva som endret seg. Rekorden så langt er ca 8 timer helt utslått på LHR-SIN.

-A

Jeg faar heller ikke til aa sove ordentlig ombord. Og hvs jeg sovner er det bare for noen minutter av gangen. Ett unntak dog - jeg sov en gang i over 9 timer paa vei hjem i en ATA 757 mellom LPA og MDW. Men da hadde jeg vaert oppe i nesten 48 timer og jeg kunne polstre en treseter med omtrent ubegrenset med puter og tepper.

Jeg har heller aldri fått sove på fly, til tross for flere lange og middels nattflyvninger. For meg er det ikke annet å gjøre enn å innfinne meg med det, slappe av så godt jeg kan, lese bok, høre musikk, se film, og heller sove etter at jeg har kommet fram. Det går helt fint.

Sovemidler ville jeg ligget langt unna. For det første er det skadelig for kroppen, så man bør bare ta det på medisinsk indikasjon. For det andre bryter legen helsepersonelloven hvis han skriver ut sovemidler uten klar medisinsk indikasjon (altså uten at du har en SYKDOM som medisinskfaglig kan begrunne bruk av sovemidler). Og hvis du tar andres sovemidler, vil det stort sett være brudd på narkotikalovgivningen.

Finnes det reseptfrie sovetabletter?

I USA selges melantonin som "vitamin", dermed uten resept - jeg ser Someone også benytter dette - og det er vel det beste "reseptfrie" jeg har benyttet - men det er langt fra reseptfritt i Norge. Andre alternativer er ulike allergimedisiner med døsighet som bivirkning - amerikansk Tylenol PM eller lignende - men jeg vil mene Melatonin virker bedre.

Sovemidler ville jeg ligget langt unna. For det første er det skadelig for kroppen, så man bør bare ta det på medisinsk indikasjon.

Hvorfor er det skadelig for kroppen? Vis meg dokumentasjon på at sporadisk bruk av sovemidler er skadelig. Er vel neppe verre enn å ta seg et glass øl eller brennevin.

For det andre bryter legen helsepersonelloven hvis han skriver ut sovemidler uten klar medisinsk indikasjon (altså uten at du har en SYKDOM som medisinskfaglig kan begrunne bruk av sovemidler).

At du trenger søvn på flyet for å kunne fungere i jobben når du kommer frem er en helt fair utskrivelsesgrunn, og intet lovbrudd. Hvis du får det til svar har du feil lege etter mitt skjønn.

Og hvis du tar andres sovemidler, vil det stort sett være brudd på narkotikalovgivningen.

Dette er det eneste jeg kan støtte av det du kommer med. Men det blir jo igjen en teoretisk betraktning.

Reiesyketabletter er meget sløvende og gjør at man sover, bare man passer på å få de uten koffein. De med koffein er grusome, for man blir fortsatt litt sliten og sløv, men koffeinet gjør at man blir rastløs også, nesten som om man allerede har vært oppe i 24+ timer.

Er svært fornøyd om jeg får småsove litt, slik at man er mer eller mindre inne og ut av søvn en periode på noen timer. Det har funket bra når jeg har hatt en full arbeidsdag i forkant, med oppstandelse ved 06-tiden. Når man da reiser fra OSL på ettermiddagen og fra f.eks. FRA vestover sent på kvelden, så er man såpass trøtt etter et par rødvin og en eller to whisky at man klarer å halvsove litt.

Sovetabletter er reseptpliktige, og det er vel litt rart å spørre fastlegen om man kan få dette, bare fordi man skal en flytur?

Man må skille mellem sovemedikameter og innsovningsmedikamenter. Det første holder jeg meg langt unna, mens det siste brukes jeg både ombord i fly og på bakket for å få bukt med jetlag når jeg reiser østover.

Melatonin er resepbelagt i Norge såvidt jeg vet, men dette er noe man handler billigere og reseptfritt i utlandet som med blant annet Strepsil og Lemsip, og diverse smertestillende

De fleste innsovingstablettene man får kjøpt reseptfritt i utlandet er forøvrig basert på antihistaminer (allergimedisiner), ikke melatonin.

Har prøvd Valerina Forte, som inneholder et standardisert ekstrakt av medisinplanten valeriana officinalis (valerianarot).
Kjøpes på helsekostbutikker og har funka bra for meg.

Back