Fangeflyet - igjen...

Originally posted by Superhai
Originally posted by Airwolf
vi snakker tross alt om et fangetransportfly som sikkert også er innredet deretter.

Hva slags inredning snakker man om her da?
Det er faktisk god benplass (reklamen:sarc ) men der stopper komforten, aarsaken er nemlig at fotlenkene kan festes til en metall innretning i gulvet....jeg regner ogsaa med at det er laasbar vegg mellom voktere og fanger...saa maskinen er ikke akkurat velegnet for passasjer trafikk (her skrev jeg egentlig en meget stygg kommentar)

For ikke å nevne BTS på Sola, må være mye skummelt som skjer bak teppe der. Jeg tror ikke det er Syria eller Irak hvor fangene kommer til eller at de skal til USA, det er i etasjen under Braathens hangarer at aftenbladet burde ta en titt. Hva med å se nærmere på et egyptisk fly som rett og slett forsvant over Rødehavet. Hvor hadde det vært før det skjedde? Jo, på Sola...

:smokin

Originally posted by Rusl
INei, ærlig talt... dette er nok et eksempel på de norske venstrevridde pressen som skal lage oppgulp..Skål:cheers:

Ærverdige Aftenbladet??? :lol Man kan virkelig spørre seg om hvem som ser spøkelser her ... ;)

Alle aviser har journalister som er godt ute på venstresiden i norsk politikk...dette gjelder nok også siddisavisen!

DC-9-31en du har bilde av (N920VJ) gikk tre måneder etter du tok bildet til Sosoliso Airlines med registrering 5N-BFS (Nigeria). Her er et bilde av den tatt i september 2004: http://www.airliners.net/open.file/752297/L/

MD-82en (N818US) gikk til MNG Airlines i juli 2004 (TC-MNS). Etter du tok bildet på SVG fløy den til Bucharest hvor den ble lagret rundt et halvt år, før den ble fløyet til Tyrkia og gjort klar til MNG. Her er et bilde av den fra februar i år: http://www.airliners.net/open.file/791725/L/

Jeg må nok skuffe deg - ikke noen av dem var eller er fangefly :smokin

Vi venter på et svar om hvilket oppdrag flyet hadde på denne turen, vi snakker tross alt om et fangetransportfly som sikkert også er innredet deretter. Men om det er snakk om en hjemtur etter overhaling så kunne amerikanerne sjekket og bekreftet dette på no time...særlig ettersom Rumsfeld selv har kommentert saken.

Helt forståelig at media blir mistenksom og vil grave videre i dette.

Rumsfeld har såvidt jeg har hørt ikke kommentert noe i det hele tatt. Han fikk et spørsmål om det av en journalist og svarte vel at han ikke viste. Og selvfølgelig har ikke han peiling. Det blir som å spøre en statråd på Stortinget hvem som satt i bilen som kjørte fra Karasjok til Alta!

Forståelig at media blir mistenksom? En journalist ser et artig fly som han så oppdager blir brukt til fangetransport. Åpenbart uten å sjekke saken særlig nøye så blåser han opp saken til noe stort.

Vi kaster bort avispapir og kilobytes på dette her.

Laurenz

Originally posted by Fly high
At Rumsfeld ikke går rundt med full info oppi hodet sitt om fly og -bevegelser er jo ikke noe oppsiktsvekkende. Det som er mer tvilsomt, er at verken han, Pentagon, "andre amerikanske myndigheter" eller ambassaden har greid å finne ut av saken. Jeg tror ikke noen tjener på å gå altfor høyt opp på banen nå, før det kommer et svar man kan "leve med".

Som LN-MOW påpeker; USA er verdens største byråkrati, og dette er vel neppe en særlig stor sak for dem. Ting tar tid mao. Og at de ikke har kommet med noe svar ennå, tyder vel så mye på at dette alldeles ikke var noe offisielt oppdrag men nettopp en uskylding fuelstopp.

At en såkalt seriøs avis skal lage disse konspirasjonsteoriene og dra de så lang, kan jeg ikke annet enn å se på som et forsøk på å bli oppfattet av allmennheten som en tabloidavis på lik linje med Dagbladet (som er den mest useriøse avisen jeg kan komme på i farten). ;)

Det overrasker meg at dette forum synes å være preget av et uvanlig høyt antall blåøyde individer ;)

Her er det på tide å komme med litt info som kanskje får dere til å forstå at virkeligheten ikke nødvendigvis er så uskyldig.

The New York Times avslørte 31.mai i år at CIA har tatt i bruk "civilian airliners" for effektiv transport av krigsfanger til Guantanamo Bay for avhør...og sikkert mere til. I motsetning til militære fly kan disse sivile lande overalt uten klarering fra myndigheter, og de vil vekke minimal oppmerksomhet. Krigsfanger fra Afghanistan og Irak blir tatt ombord fra flyplasser i Øst-Europa som Bucuresti og Praha. Ut i fra dette er det ikke usannsynlig at N822US hadde fanger ombord da den landet på Sola, og ettersom den trolig er innredet for fangetransport vil den egne seg utmerket til formålet.

Hvis dette er tilfelle så misbruker USA Norges tillitt grovt, det fryktes at slike fanger kan bli utsatt for tortur...og dette er sakens kjerne. Så jeg mener at diskusjonen her så langt ikke har rot i virkeligheten.

Her er den avslørende artikkelen i New York Times.

Hendelsen på Sola har også vært diskutert i utenlandske forum, denne er virkelig interessant: Top Secret.

Originally posted by Airwolf
Hvis dette er tilfelle så misbruker USA Norges tillitt grovt, det fryktes at slike fanger kan bli utsatt for tortur...og dette er sakens kjerne. Så jeg mener at diskusjonen her så langt ikke har rot i virkeligheten.

Hendelsen på Sola har også vært diskutert i utenlandske forum, denne er virkelig interessant: Top Secret.

Å kalle forumdebattantene blåøyde fordi man ikke sluker enhver konspirasjonsteori rått blir litt useriøst. Husk at noen av de du tittulerer med blåøyde her (og da tenker jeg ikke på meg selv nå) er etpar av de med absolutt mest peiling av oss på hva som foregår.

Dessuten, å bruke et forum med webadresse Abovetopsecret som sannhetsvitne er ihvertfall noe jeg personlig dropper ganske elegant. ;)

En helt annen sak er spekulasjonen om USA ville misbruke Norges tillit i en slik sak. Jeg er ikke like sikker, da vi på tross av at vi er små, er en "strategisk viktig partner".

Jeg ser ikke paa meg selv som spesielt blaaoeyd -- jeg er vel kjent for aa ha ganske realistisk og logisk tankegang ..... ;)

The New York Times avslørte 31.mai i år at CIA har tatt i bruk "civilian airliners" for effektiv transport av krigsfanger til Guantanamo Bay for avhør..

Interessant artikkel, men bringer vel egentlig ikke fler momenter inn i denne saken. Jeg har heller ennaa ikke sett Romania nevnt i dette, annet enn i Helgesens artikler. Almeda/Jetran er heller ikke nevnt.

Naar det gjelder 'abovetopsecret'-forumet, staar det ingenting der som ikke allerede har vaert diskutert her paa Scanair. De har ikke engang faatt med seg sammenhengen mellom Jetran/Almeda og verkstedet i Bucharest.

Originally posted by Trety
Å kalle forumdebattantene blåøyde fordi man ikke sluker enhver konspirasjonsteori rått blir litt useriøst. Husk at noen av de du tittulerer med blåøyde her (og da tenker jeg ikke på meg selv nå) er etpar av de med absolutt mest peiling av oss på hva som foregår.

Jeg synes at hele diskusjonen her begynte å bli litt useriøs i.f.h. saken jeg da, mitt poeng er at den fortjener det motsatte. Når det gjelder abovetopsecret så har de gjort litt "elegant" research der som har gitt mye nyttig info angående saken, ikke at dette fremstår som noe sannhetsvitne.

Originally posted by LN-MOW
Jeg ser ikke paa meg selv som spesielt blaaoeyd -- jeg er vel kjent for aa ha ganske realistisk og logisk tankegang ..... ;)

Ja jeg har også fått inntrykk av det...

Nå må ingen bli fornærmet av den lille bemerkningen, det jeg vil frem til er at denne saken også kan ha en annen side enn den mange absolutt vil konkludere med her.

Med fare for å støte noen: Jeg tror ikke det er noen her på forumet som "vet hva som foregår" når det gjelder amerikanske myndigheters gjøren og laden. Sorry.

En helt annen sak er spekulasjonen om USA ville misbruke Norges tillit i en slik sak. Jeg er ikke like sikker, da vi på tross av at vi er små, er en "strategisk viktig partner".

DET er et blåøyd utsagn! Det finnes utallige eksempler på at USA har misbrukt tillit, også overfor "strategisk viktige partnere". Stormakter (ikke bare USA) gjør som de vil om de finner det formålstjenlig. Å tro noe annet kan få en til å mistenke at den berømte nisselua er dratt for langt ned over øyne og ører?

Originally posted by Fly high

DET er et blåøyd utsagn! Det finnes utallige eksempler på at USA har misbrukt tillit, også overfor "strategisk viktige partnere". Stormakter (ikke bare USA) gjør som de vil om de finner det formålstjenlig. Å tro noe annet kan få en til å mistenke at den berømte nisselua er dratt for langt ned over øyne og ører?

Ja, og det finnes enda flere eksempler på at de har latt være å misbruke en slik tillit - fordi det i det lange løp overhodet ikke er formålstjenlig. Det blir for dumt å automatisk anta at de faktisk misbruker tillit "by default" fordi det passer seg sånn, uten tanke på at dette skal være strategiske partnere i fremtiden også. Det hender nemlig at amerikanere klarer å ha to tanker i hodet samtidig ;). Men nå havner vi kanskje et godt stykke på utsiden av hva diskusjonen egentlig dreier seg om.

Det er veldig mye som tyder på at flyet hadde rent mel i posen. Og måten Stavanger Aftenblad har taklet saken på gjør meg enda sikrere på det.
Og ingen av oss her har detaljert kunnskap om alt USA militære gjør, men spesielt LN-MOW sitter på enormt mye grunnleggende kunnskap vi andre (ingen nevnt, ingen glemt) i stor grad mangler - informasjon som i grunnen mer eller mindre torpederer konspirasjonteoriene effektiv. I mine øyne selvsagt. ;)

Ser på oversikten som NYT har laget og ser at forkortelsene for noen av selskapene blir PETS, RAT og CAT. :p

I mine øyne selvsagt. ;)

Og der er vi jo egentlig ved den eneste konklusjonen vi kan trekke nå: Vår lille debatt er sett med våre subjektive øyne, og mye tyder vel på at vi ser og tolker ting forskjellig, som diverse andre! :cheers:

Back