HEL-PEK
11.06.2012
18:05 - 06:55 Economy cabin, 23J
AY051
A330
Har vært på HEL tidligere. Synes det er en OK flyplass. Men ble et stykke å gå fra gaten og helt over på andre siden på non-Schengen. Hadde drøye to timer før flighten til Beijing, så ble til å finne en cafe nær gaten og slappe av med litt å bite på. Minstefrøkna er utrolig pappadalt for tiden, så ble ikke lange turen far fikk gå på egenhånd for å ta seg en liten titt rundt på terminalen. Dette er faktisk noe av det far koser seg mest med når han er ute og flyr, så her ble det betraktelig redusert egentid med to små hengende på slep.
20120611_165909 by
Utpaatur, on Flickr. Far fikk ihvertfall tid til å beundre A330 som skulle ta oss til Beijing.
Tid for boarding, og de med småbarn ble bedt om å stå klar for tidlig boarding.. Denne dagen var det faktisk bare oss. Vi ble umiddelbart tatt hånd om og dratt foran køen og forbi sperrene, og bedt om må vente litt til de var klare til å ta imot inne på flyet. La merke til at det ble litt diskusjon gatepersonellet i mellom om vi skulle få gå inn før eller etter business, men de ga oss klartegn til å gå inn samtidig som de slapp business frem.
Litt nøling fra kabinbetjeningen om barnetrillen, men de ba meg sette den igjen på trappen. Like etterpå kom de og fortalte oss at de hadde tatt den med inn i kabinen for oss, og vi skulle bare spørre etter den når vi skulle ut igjen.
20120611_172437 by
Utpaatur, on Flickr. En litt annen vinkel mens vi stod på bruen og ventet på å få gå inn.
Takeoff ca på tid. Betraktelig mykere akselrasjon på A330 men vi kom oss i lufta til slutt. Kabinen her ga også et greit inntrykk, og det meste her minner meg også om SAS. Et greit underholdningsystem som virket til å være av nyere dato. Virket som litt treg respons på touchscreen, så føltes som man måtte trykke så hardt at du dyttet hele setet fremover. Heldigvis bare kona som satt der, da minstefrøkna også viste interesse for seteryggen foran seg. Ungene roet seg heldigvis ned med litt tegnefilm. Ang seter satt vi to og to etter hverandre. Syntes det fungerte greit. Kunne sikkert vært praktisk og hatt en 4’er på midten sammen også, men jeg kan ikke fordra og ikke se ut av vinduet. I hvert fall kranglet ikke jentene.
20120611_174004 by
Utpaatur, on Flickr
20120611_174102 by
Utpaatur, on Flickr. Var ikke så ille beinplass for meg her heller. Ellers ganske komfortable seter.
Servering etter ca en times tid ut i flighten. Var en standard kyllingrett med noe potet og grønnsaker og en liten muffins til dessert. Greit nok. Ungene spiste også litt.
Kabinbetjeningen ombord var så vidt jeg kunne se i vår del av kabinen stort sett kinesiske. Opplevde de stort sett som hyggelige og imøtekommende.
Hadde planlagt at ungene skulle sove det meste av turen, siden det var en kvelds og nattflight, og det korresponderte ganske bra med deres vanlige leggetid. Men noe gikk litt feil her. Eldstemann på 4 var ganske grei. Hun sov ikke så mye, men hun satt i det minste pent i setet sitt og så på tegnefilm. Minstefrøkna var det verre med. Hun fikk seg en liten høneblund litt for tidlig, og var dermed nesten umulig å få til å sove igjen. Hun fant ikke roen heller, så hun var opp og ned frem og tilbake. Når hun ble forsøkt lagt på fanget eller i setet så ble det bare hyling og skriking. Ikke noe særlig behagelig for hverken medpassasjerer eller oss. Så mor og jeg vekslet mellom og ha henne på fanget for trøsting og soving den natten, så kan ikke si at noen av oss akkurat følte oss så veldig opplagte når vi kom frem.
20120611_194835 by
Utpaatur, on Flickr. Liker på en måte godt å sitte ved vingen. Synes den gir et veldig fint motiv med utsikten bak.
20120611_194841 by
Utpaatur, on Flickr. Passerer over Gobi-ørknen på vei ned mot Kina.
CIMG2115 by
Utpaatur, on Flickr.
Men, solen dukket nå opp igjen utenfor vinduet tidlig på morgenen. Hyggelig og se den rødlige og øde horisonten og Mongolia og Gobiørkenen under oss. Natten ble brukt til å passere dette uendelig store Russland. Dette var mitt første møte med Asia. Tok bare et par timer herfra og ned til Beijing, og fikk nesten følelsen av at innflygningen startet over Mongolia. På denne tiden ble det også servert en liten frokost, som bestod av et slags rundstykke og noe tilbehør.
Landet igjen ca på tiden og ingen spesielle ting å nevne foruten at det var et gigantisk område og utrolig mange store og flotte terminalbygg her i PEK. Vi ankom terminal 3. Og jeg ble vanvittig imponert over hvor flott, lyst og luftig det var her. Alt var også utrolig moderne. Selv ble jeg bare gående rundt å titte opp og beundre denne utrolig flotte terminalen. Visumkontrollen tok ikke mange minuttene og vi ble greit ønsket velkommen til Kina. Et lite tog tok oss inn til hovedterminalen for å hente ut bagasje osv. Mot normalt kom faktisk all vår bagasje ganske raskt på båndet. Allerede her så vi de første tegn til Kinesisk orden, da de hadde egne folk som rettet opp alle kofferter og stilte de pent på samlebåndet med hendelen lett tilgjengelig.
20120612_065741 by
Utpaatur, on Flickr. Veldig flott på flyplassen der vi kom inn fra gateområdet.
Ved taxi terminalen siktet vi oss inn på de offisielle taxiene og gikk for de. Hadde planlagt godt og printet ut et kart til hotellet med Kinesisk skrift, men det var tydeligvis ikke bra nok så sjåføren ringte hotellet selv og fikk instruksjoner dit på kinesisk. Det fungerte egentlig ganske greit. Morgentrafikk denne morgenen, som det sikkert er hver morgen.. så turen tok nærmere 2 timer.