Fagligt møde/forsinkelser i CPH

Re: Fagligt møde/forsinkelser i CPH

Hva handlet dette faglige møtet om? Noen som vet?

Flytt aktiviteten til andre land....;)

De kunne midlertidig flyttet deler av produksjonen til ARN/OSL/MMX, så kunne de fagligt møde seg til krampa tok dem.

Sett hardt mot hardt, si at nei, dette har vi ikke bruk for, er andre plasser som mer enn gjerne vil ha ekstra produksjon. Så når der ikke er produksjon, vel da trenger en ingen til å produsere, goodbye ansatte.
Så kan en heller evaluere muligheter for å flytte tilbake og ansette ny arbeidskraft. But that will be in my dreams:crowded

Problemene med spesielt stuerne i CPH er at de (igjen) går til faglig møte, uten noen som helst forklaring på hva det er som er problemet. (heldigvis lenge siden sist)
De lar kolleger spesielt på bakken, og endel i lufta stå igjen med "svarteper" og skal forklare dette for kunder som faktisk betaler lønna deres.

Jeg har null respekt, ei heller forståelse for denne typen aksjoner. Ønsker de noen som helst respekt bør de i det minste være åpne om hva det er, og når de vil aksjonere slik at selskapet kan ta forhåndsregler. Men selv med slikt vil de slite enormt med å få forståelse for latterlige aksjoner.

Ikke redd for å kalle disse folka en gjeng med barnslige idioter, håper dette får konsekvenser for de det gjelder. Slik at resten av oss osm jobber i selskapet kan konsentrere oss om å få selskapet skikkelig opp å stå. Vi er veldig godt i gang, å da trenger man ikke slike mafiametoder som foregår i stuermiljøet i København.

En bra start skulle vara att flytta samtliga SAS asienlinjer från CPH till ARN.
Idag är 40% av passagerarna som reser till Asien med Finnair via HEL svenska resenärer. De allra flesta av dessa svenskar påbörjar sin resa från Stockholm. Genom att flytta asien linjerna till ARN skulle SAS äntligen kunna ta upp konkurrensen mot Finnair.
SAS skulle spara bra med $$$ på en sådan flytt till ARN....såväl i minskade bränsle kostnader, betydligt mindre strejker och markant mindre lönekostnader.

Kan ikke SK sette hardt mot hardt og nekte dem lønning for gårsdagen?

Er det dette møtet igår som har skapt etterdønninger for dagens trafikk. Sjekket nettop SAS sin hjemmeside, og det er veldig mange kanselleringer idag.

Problemene med spesielt stuerne i CPH er at de (igjen) går til faglig møte, uten noen som helst forklaring på hva det er som er problemet. (heldigvis lenge siden sist)
De lar kolleger spesielt på bakken, og endel i lufta stå igjen med "svarteper" og skal forklare dette for kunder som faktisk betaler lønna deres.

Har heller ingen respekt for den måde 3F agerer på i Kastrup. Tror faktisk at det er 3F ´s sidste store bastion i kongeriget Danmark, hvor de kan agere som de vil. Og så vidt jeg ved, også det eneste sted i Danmark, hvor de har opnået at fagforeningskontinget bliver betalt af arbejdsgiveren.

100 % organsiering hjelper jo godt når man dermed kan ta samtlige stuere ut til "faglig møte"... Novia opplevde vel det samme tidligere i år (januar?).

Og fortsatt er det ingen som vet hva dette faglige møde dreide seg om?? Fantastisk.

Forskjellen er vel blant annet at da vil SAS ha en kontrakt med et eksternt firma som har forpliktet seg til å levere en viss tjeneste. Om det eksterne firmaet da velger å gjennomføre møter og ikke levere avtalte tjenester til SAS, så vil de bli erstatningsansvarlige overfor SAS, som da i allefall vil få sine utgifter dekket.

Det hjelper ingen når alle er i møte .....

Det er som om at SAMTLIGE svenskere og nordmænd, som har skrevet i denne tråd, mener at strejker overhovedet ikke foregår i Sverige og Norge....og de få gange i den senere år(lang tid siden sidst !!) der har været strejker, så virker det som at CPH skal lukke og slukke og bare flytte alle aktiviteter til Norge og Sverige...Tror i virkelig det hjælper ??? tror i selv på det, for det er da naivt.
Tror i også at det hjælper at udlicitere lastning, traktorering og pushback ??? overhovedet ikke
---
Jamen hvad er så at arbejde "efter bogen"...og det går langsomt...er det så også at strejke....Strejker skal forbydes, mener nogen,,ja så er vi da så tæt på diktatur vi overhovedet kan komme.
Når en arbejdsnedlæggelse finder sted, af den ene eller anden grund, så er det et råb om hjælp og den sidste udvej...og ikke noget man bare gør "fordi vi gider ikke rigtigt arbejde idag"...Iøvrigt var der slet ikke tale om en strejke, men et fagligt møde, men i Norge og Sverige fremstilles det som en strejke...
Og ja,,,jeg ved hvorfor de gik til fagligt møde, men det vil jeg ikke fortælle her, ej heller i en PM, hvis noget spørger...
og jeg kan godt forstå de gik til møde....
hilsen
Ole

"vi" andre legger alle møter utenom arbeidstiden slik at ikke de som betaler maten vår blir skadelidene.

Det er som om at SAMTLIGE svenskere og nordmænd, som har skrevet i denne tråd, mener at strejker overhovedet ikke foregår i Sverige og Norge....og de få gange i den senere år(lang tid siden sidst !!) der har været strejker, så virker det som at CPH skal lukke og slukke og bare flytte alle aktiviteter til Norge og Sverige...Tror i virkelig det hjælper ??? tror i selv på det, for det er da naivt.
Tror i også at det hjælper at udlicitere lastning, traktorering og pushback ??? overhovedet ikke
---
Jamen hvad er så at arbejde "efter bogen"...og det går langsomt...er det så også at strejke....Strejker skal forbydes, mener nogen,,ja så er vi da så tæt på diktatur vi overhovedet kan komme.
Når en arbejdsnedlæggelse finder sted, af den ene eller anden grund, så er det et råb om hjælp og den sidste udvej...og ikke noget man bare gør "fordi vi gider ikke rigtigt arbejde idag"...Iøvrigt var der slet ikke tale om en strejke, men et fagligt møde, men i Norge og Sverige fremstilles det som en strejke...
Og ja,,,jeg ved hvorfor de gik til fagligt møde, men det vil jeg ikke fortælle her, ej heller i en PM, hvis noget spørger...
hilsen
Ole
Joda - det streikes i Norge også, og streikeretten er noe som er innarbeidet og (kanskje) nødvendig.
Men - det virker som om det er en stor forskjell. Her i Norge er det heldigvis ikke lenger slik at man lovlig kan gå til plutselige streiker. Streikeretten er styrt av sammenkomstene i arbeidslivet slik at vi unngår slike episoder som de på CPH!

Joda - det streikes i Norge også, og streikeretten er noe som er innarbeidet og (kanskje) nødvendig.
Men - det virker som om det er en stor forskjell. Her i Norge er det heldigvis ikke lenger slik at man lovlig kan gå til plutselige streiker. Streikeretten er styrt av sammenkomstene i arbeidslivet slik at vi unngår slike episoder som de på CPH!

...og det er akkurat slik det bør være. Streikerett har man og det skal man selvsagt også ha. Det bør imidlertid ikke være mulig at arbeidstakerne ganske enkelt finner ut at man skal ha et faglig møte, og så dermed legger ned arbeidet. Er det vanlig praksis i andre europeiske land?

Last edited:

---
hilsen
Ole

Hei Ole. Jeg støtter ditt synspunkt her 100 %. De faglige møter man holder f.eks på CPH, er faktisk noe man har anledning til i følge tariffavtalen. Som du klart og tydelig sier, dette er ikke streik.
VC-10 og TOS, kan dere forstå dette ?

Back