Hei Ole. Jeg støtter ditt synspunkt her 100 %. De faglige møter man holder f.eks på CPH, er faktisk noe man har anledning til i følge tariffavtalen. Som du klart og tydelig sier, dette er ikke streik.
VC-10 og TOS, kan dere forstå dette ?
Nei - jeg kan ikke forstå det er mulig å ha det slik. Mulig dette er innenfor rettighetene i Danmark, men her i Norge er det da vel ikke slik at alle de organiserte kan forlate arbeidet og avholde møter??? Mitt synspunkt er at slik burde det ikke være noen steder og tillater lover og avtaler dette, burde det endres!Hei Ole. Jeg støtter ditt synspunkt her 100 %. De faglige møter man holder f.eks på CPH, er faktisk noe man har anledning til i følge tariffavtalen. Som du klart og tydelig sier, dette er ikke streik.
VC-10 og TOS, kan dere forstå dette ?
At det ikke hjelper kundene kan vi nok alle være enige i, men streik er det altså ikke. Kan forøvrig nevne at en av de norske fagforeningene (i flybransjen) har en tarifffestet rett til å redusere arbeidsinnsatsen hvis man i lønnsforhandlinger ikke oppnår enighet med bedriften. Også kalt "Go slow". Effekten overfor kundene blir ikke ulik.
Ole, hvis årsagen er legitim, så forstår jeg ikke at du ikke vil fortælle det. Og jeg kan slet ikke forstå, at 3F og dens ræverøde medlemmer regner med at få forståelse blandt de rejsende. Det skaber kun mere vrede at folk ikke får information om grunden til det faglige møde.Og ja,,,jeg ved hvorfor de gik til fagligt møde, men det vil jeg ikke fortælle her, ej heller i en PM, hvis noget spørger...
og jeg kan godt forstå de gik til møde....
hilsen
Ole
Det er som om at SAMTLIGE svenskere og nordmænd, som har skrevet i denne tråd, mener at strejker overhovedet ikke foregår i Sverige og Norge....og de få gange i den senere år(lang tid siden sidst !!) der har været strejker, så virker det som at CPH skal lukke og slukke og bare flytte alle aktiviteter til Norge og Sverige...Tror i virkelig det hjælper ??? tror i selv på det, for det er da naivt.
Tror i også at det hjælper at udlicitere lastning, traktorering og pushback ??? overhovedet ikke
---
Jamen hvad er så at arbejde "efter bogen"...og det går langsomt...er det så også at strejke....Strejker skal forbydes, mener nogen,,ja så er vi da så tæt på diktatur vi overhovedet kan komme.
Når en arbejdsnedlæggelse finder sted, af den ene eller anden grund, så er det et råb om hjælp og den sidste udvej...og ikke noget man bare gør "fordi vi gider ikke rigtigt arbejde idag"...Iøvrigt var der slet ikke tale om en strejke, men et fagligt møde, men i Norge og Sverige fremstilles det som en strejke...
Og ja,,,jeg ved hvorfor de gik til fagligt møde, men det vil jeg ikke fortælle her, ej heller i en PM, hvis noget spørger...
hilsen
Ole
Det er som om at SAMTLIGE svenskere og nordmænd, som har skrevet i denne tråd, mener at strejker overhovedet ikke foregår i Sverige og Norge....og de få gange i den senere år(lang tid siden sidst !!) der har været strejker, så virker det som at CPH skal lukke og slukke og bare flytte alle aktiviteter til Norge og Sverige...Tror i virkelig det hjælper ??? tror i selv på det, for det er da naivt.
Tror i også at det hjælper at udlicitere lastning, traktorering og pushback ??? overhovedet ikke
---
Jamen hvad er så at arbejde "efter bogen"...og det går langsomt...er det så også at strejke....Strejker skal forbydes, mener nogen,,ja så er vi da så tæt på diktatur vi overhovedet kan komme.
Når en arbejdsnedlæggelse finder sted, af den ene eller anden grund, så er det et råb om hjælp og den sidste udvej...og ikke noget man bare gør "fordi vi gider ikke rigtigt arbejde idag"...Iøvrigt var der slet ikke tale om en strejke, men et fagligt møde, men i Norge og Sverige fremstilles det som en strejke...
Og ja,,,jeg ved hvorfor de gik til fagligt møde, men det vil jeg ikke fortælle her, ej heller i en PM, hvis noget spørger...
hilsen
Ole
Kan du forstå at de gikk til møde, med øyeblikkelig virkning kl1925 en aften?
Da er du i en særstilling, eller så er der mange som ikke forstår noen ting, deriblant våre Danske kollegaer på CPH etter hva jeg har erfart.
At behov for et faglig møde kan inntreffe, ja det skjønner jeg, at det må skje nu, det skjønner jeg ikke, at det er så viktig at de har blitt enige etter 3 timer, ja, da skjønner jeg ikke hva som var så inni h........ viktig med å ha det møde NU, og ikke innkalle til neste dags møde ( så kunne de som hadde fri kanskje også fått deltatt ), eller var det kun et møde aktuelt for dem som var på jobb?
Nå streiker vi i NO/SE og, men de fleste gangene så er det varslet i god tid på forhånd og ikke ved at man plutselig ikke har personal til å gjøre jobben...
Som forretningsrejsende så giver jeg ikke en skid for din sidste kommentar. Jeg er fløjtende ligeglad med om det er varslet eller ej, sidder jeg fast - så sidder jeg fast. Sidste torsdag blev jeg påvirket af det faglige møde i CPH, og blev pisse sur (på godt dansk), præcis som jeg blev det da jeg sad fast i OSL, fordi man strejkede der.
Alt det der landskamps pis kan I gemme langt væk, I nordmænd (og svenskere) er præcis lige så gode/dårlige som danskerne - hverken værre eller bedre.
Som forretningsrejsende så giver jeg ikke en skid for din sidste kommentar. Jeg er fløjtende ligeglad med om det er varslet eller ej, sidder jeg fast - så sidder jeg fast. Sidste torsdag blev jeg påvirket af det faglige møde i CPH, og blev pisse sur (på godt dansk), præcis som jeg blev det da jeg sad fast i OSL, fordi man strejkede der.
Alt det der landskamps pis kan I gemme langt væk, I nordmænd (og svenskere) er præcis lige så gode/dårlige som danskerne - hverken værre eller bedre.
Skjønner godt at det ikke betyr noe for deg, men poenget ( som iallefall noen forstod ) var at her fikk kundene ikke noe forvarsel, og dermed heller ikke kunne "velge" om de ville forandre sine reiseplaner.
Et forvarsel er naturligvis godt for kunden, men kan være katastrofalt for flyselskabet. Prøv at spørg BA hvor mange potentielle kunder de er gået glip af i strejkeperioder fordi folk har valgt andre operatører - også dage/uger før og efter evt. varslede strejker. Det koster langt mere end hvis det var en uvarslet strejke.
Nu forsvarer jeg ikke nødvendigvis nogen af strejketyperne og synes det er noget man først skal gribe til i absolut yderste instans, men en varslet strejke kan faktisk være meget mere skadelig for din arbejdsgiver end en der ikke er varslet. Naturligvis er den varslede til mindre gene for pax til gengæld.
På kort sikt og dersom det skjer kun en gang så kan du har rett. Men skjer det 2-3-4 ganger så har denne type aksjoner mye større konsekvenser enn eks. de streikene BA har varslet. Som Farmer også skriver - slike aksjoner river utrolig fort ned et god image, som det tar laaang tid å bygge opp igjen (det burde de SAS-ansatte vite veldig godt)
Nu forsvarer jeg ikke nødvendigvis nogen af strejketyperne og synes det er noget man først skal gribe til i absolut yderste instans, men en varslet strejke kan faktisk være meget mere skadelig for din arbejdsgiver end en der ikke er varslet. Naturligvis er den varslede til mindre gene for pax til gengæld.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.