F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret

TOS

ScanFlyer Mile High Club
F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret

Mer om hendelsen her:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/18/458213.html
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Sas prøver gjentatte ganger å bagatellisere dette men i disse terrortider skal man ikke kødde med ikke oppnådd radiokontakt... Sløve piloter (og flygeledere) har etter hvert blitt en utgiftspost på begge sider av atlanterhavet.

Forøvrig var det nå interessant at man i papirutgaven av VG (trur eg) snakket om at SAS-flyet hadde mistet en "Hannover" (Sic) :lol

(Og for å forklare den så skulle det altså vært en "Handover", altså en overføring mellom to enheter og to forskjellige frekvenser.)

K
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Han sa at det var et tysk F16-fly som kontrollerte oss fordi vi hadde mistet kontakt med bakken over Tyskland, sier Lie, og forteller at folk ble skremt.

Har Tyskland kutta ut Eurofighter og kjøpt F-16 isteden.....? ;)
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Her er bilder:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/17/458178.html

Selv om kvaliteten var daarlig saa ligner profilen mistenkelig paa F-16
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Jo, det er en F16. Da er det vel Belgisk eller Nederlandsk.......
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Jøsses, det var skikkelig nærme også det.:wow:
Er det "normalt" at de kommer så nærme når de "eskorterer" ?

Airbus 330.:)
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Kanskje de går så nært får å se dem som sitter i cokpit. Og se om det er piloter eller uvedkommende som sitter der.
Dette er bare gjetning fra min side, altså!

Hilsen Frode!
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Jeg kan nevne tre årsaker til at de går så nær som de gjør:
Twin Towers, Pentagon og Helios.

K
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Etter bildene å dømme, så har F-16'en Brakechute.
Det utelukker vel en del Nasjonaliteter?
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Ikke så mange.. I denne delen av verden så utelukker det Danmark og Italia(, og etterhvert også Polen)...

Nederland, Belgia, Tyrkia, Hellas, og Norge flyr med brakechute...

...men i dette tilfellet var det altså en nederlandsk maskin...
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Originally posted by KennethGS


Ikke så mange.. I denne delen av verden så utelukker det Danmark og Italia(, og etterhvert også Polen)...

Nederland, Belgia, Tyrkia, Hellas, og Norge flyr med brakechute...

...men i dette tilfellet var det altså en nederlandsk maskin...

Med den lille korreksjonen at belgierne ikke bruker den til brakechute men til en ECM-pakke... bare for å være litt pedant. :up:
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Et lite spørsmål til de som vet .. Når de kommer opp såpass nær som dette; vil da alarmen om fly på kollisjonskurs utløsesi cockpit ?
 
Replying to Topic 'F16 måtte sjekke om SAS-fly var kapret'

Når de kommer opp såpass nær som dette; vil da alarmen om fly på kollisjonskurs utløsesi cockpit ?

Ja, det vil det om transponderen i det avskjærende flyet står i Mode-C (eller Mode-A, men da blir det kun advisory "alarm")
Nå er det kun hypotetisk, da jagerflyet skrur av transponderen før man kommer for nærme, nettop pga dette.
 
Back
Top