F16 i loddrett posisjon - er det mulig?

FlyCarl

ScanFlyer Blue
For et par år siden var det stort flyshow over Oslo.

En norsk F16-jager var fantastisk og fløy over Ekebergrestauranten hvor jeg satt. Jeg mener han bremset over fjorden og sto loddrett over vannet i mange sekunder før han ga gass og gikk loddrett oppover.

Er dette bare syner (jeg hadde ikke drukket). Kan en F16 gjøre sånne manøvre?

Japp,i teorien i det minste, da den har en thrust-weight ratio på over 1 så, men manøveren jeg har sett gjort på show så er den ikke helt stillestående, men relativt høy angle-of-attack, som jo kan virke ganske stillestående fra enkelte vinkler

Det var nok et synsbedrag som følge av høy AoA, lav hastighet og din synsvinkel som Henshaw beskriver, en slik slow-pass er en ganske vanlig oppvisningsmanøver. Rent kraftmessig skal flyet greie å stå stille i lufta ved lave vekter, problemet er at i en slik situasjon er styreflatene like effektive som å vri seg i setet, da de er avhengig av at luft strømmer over de. Selv med thrust vectoring (som F16 ikke har) vil det å stå stille på den måten i en jager ligge en plass mellom utrolig vanskelig og klin umulig :)

I denne manøveren har flyet en temmelig lav hastighet fremover, mellom 40 og 60 knop. Ser man det rett forfra ser det ut som om det nesten står stille.

Back