F/O requirements

Har ikke snøring, men første jeg tenker når man senker krav er at man kan senke lønna og allikevel få arbeidskraft....? (Og om noen sutrer for at jeg uttaler meg om noe jeg ikke veit om, så er dette mer et spørsmål - enn en påstand.)

Det er ikke er timekrav og krav om TR, under B).

Det kan bety flere ting
-Det er få kvalifiserte søkere med ønsket bakgrunn og bosted
-Norwegian vil ha inn billigere arbeidskraft (lønna for en pilot under 1500timer er ca 120 000kr mindre pr år)
-De planlegger å ansette ganske mange fremover.

Gode nyheter for de jeg kjenner som driver med TR i disse dager.

...med bl.a å "godkjenne" MPL.

Ja, men kun hvis man har 800 timer på type, i følge linken. Norwegian er vel per dags dato ikke "host airline" for noen mpl-studenter.

Gode nyheter for de jeg kjenner som driver med TR i disse dager.
...og alle andre med under 1500 timer skulle jeg tro. For folk med rating og over 1500 timer må vel dette være dårlige nyheter. Det ble plutselig enda flere for nax å velge blant.

Edit: Legg forresten merke til at man bør være "...Preferably educated from an FTO offering integrated course..." og at head of training hos nax visstnok har sterke forbindelser med UiTø.

Last edited:
Edit: Legg forresten merke til at man bør være "...Preferably educated from an FTO offering integrated course..." og at head of training hos nax visstnok har sterke forbindelser med UiTø.

Head of training har vel tidligere jobbet for SAS, og har, så vidt meg bekjent, også bidratt stort i forbindelse med oppstarten av flygerutdanningen ved UiT. Jeg tror ikke han er involvert nå.

Last edited:

Det interessante spørsmålet er igjen om det faktisk er et underskudd på flygere i Norge, av økonomiske årsaker som enkelte har antydet eller om det er at de bare ønsker å starte med opptaksprøver og sile ut frem til de sitter med en "intelligent nok" kandidat?

Det interessante spørsmålet er igjen om det faktisk er et underskudd på flygere i Norge, av økonomiske årsaker som enkelte har antydet eller om det er at de bare ønsker å starte med opptaksprøver og sile ut frem til de sitter med en "intelligent nok" kandidat?

Hvilke økonomiske årsaker? Hvem ar antydet om hva? Er litt intressert i å høre denne teorien ;-)

Nå er iallefall alle indikasjoner på pilotansettelser i Norwegian fjernet fra websidene deres :)

Når SAS ikke ansatter piloter (og ikke har gjort det på 12 år), vil naturlig nok DY være den som tar flest fremover.
For dem som tenker alternativt, så finnes det andre operatører, med lønn og benefits som ligger vesentlig over, bl.a. TUI og Thomas Cook. Disse ansetter relativt få, men det har vært en jevn rekruttering de siste årene, med rask overgang til long haul / wide body. Hos Thomas Cook har IKKE TR vært et absolutt krav, og de er et gammeldags selskap ved at de står for alle utdannelseskostnadene om de plukker deg! (også TR, om du ikke har).

Selskapet har omtrent de samme FO-krav som DY, men man har ingen "B-skala" for de uten TR. Øket long haul produksjon (også fra OSL) ser ut til å generere nytt opptak i løpet av året, og OSL er da aktuell som base for noen. A320TR / erfaring er sef. en fordel, men igjen, ikke noe krav.

Tally-Ho

Back