• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

F-16 med bomber

patchman

se opp!!
Hei.jeg driver å bygger en F-16 i 1/48.Jeg har tenkt å lage en av de som fløy i Afghanistan og som hadde de store bombene.Er det noen som vet hvilken type bomber dette var.jeg tror de heter Mk84 men de finnes i flere str så jeg luerer på om det er riktig.håper noen kan hjelpe meg

Hilsen Rune

Det kan jo ha vært MK84 (2000lbs) om du tenker på de store bombene, eller det kan ha vært GBU-10 som er MK84 med styre-kit påmontert slik at disse blir laserguided. (De små heter MK82k (500lbs) og med styrekit GBU-12)

Takker for svaret.så de brukt begge deler?Vet du noe om det?for å ha de bombene må en vell også noe utstyr på høyre side av luftinntaket?

rune

Stemmer... En liten sak som henger fremme til høyre som du finner mye om på f-16.net om jeg husker rett. Det lille jeg vet er at det er noe man bruker til bl.a. å belyse med laser på et punkt man ønsker å sikte en laserguidet bombe mot.

I den siste utgaven av Flynytt finner du bilde av denne på midtsiden stort, og med forklaring på neste siste side. www.flynytt.no
eller her http://www.nak.no/flynytt/lesernes/lesernes-2-07.asp

Ok da var det de "små"... Men patchman: har du mulighet til å velge mellom Mk og GBU? -altså mellom ren "dum" bombe og guidet bombe? Forskjellen er med og uten styrekit bestående av noe som settes på foran og bak...

Dum MK-82:
Mk-82_xxl.jpg

Smart MK-82 (GBU-12):
GBU-12_xxl.jpg

Enda smartere MK-82 (GBU-38 (JDAM)):
GBU-38-F-16-2.jpg

Dum MK-84:
800px-Mk-84_xxl.jpg

Smart MK-84 (GBU-10):
GBU-10_xxl.jpg

Enda smartere MK-84 (GBU-31 (JDAM)):
800px-GBU-31_xxl.jpg

Last edited:
Tusen takk for alle svar.Dette hjalp masse.Jeg har kun sett et bilde med "smart" mk84 og den ser tøffest ut,så jeg tenkte å gå for den.
Ipms ja......jeg er jo medlem der.At jeg ikke tenkte på det da.
Men igjen...takk for alle svar.

Rune

Back